Rekordowy deficyt handlowy USA

Pogłębia się nierównowaga w handlu zagranicznym Stanów Zjednoczonych, osiągając historycznie wysokie poziomy. W ubiegłym roku deficyt handlowy wyniósł 725,8 mld dolarów, co w porównaniu z rokiem 2004 oznacza wzrost o 17,5 proc.

Pogłębia się nierównowaga w handlu zagranicznym Stanów Zjednoczonych, osiągając historycznie wysokie poziomy. W ubiegłym roku deficyt handlowy wyniósł 725,8 mld dolarów, co w porównaniu z rokiem 2004 oznacza wzrost o 17,5 proc.

W grudniu 2005 roku przewaga importu nad eksportem wyniosła 65,7 mld euro, co oznacza trzeci najwyższy miesięczny deficyt handlowy w dziejach amerykańskiej gospodarki - poinformował amerykański Departament Handlu.

Absolutnie rekordowe były osiągnięte w grudniu obroty handlowe - zakupy dóbr i usług za granicą miały wartość 177,2 mld USD, a ich sprzedaż cudzoziemskim odbiorcom 111,5 mld USD. W porównaniu z listopadem oznacza to wzrost odpowiednio o 1,9 proc. i 2,1 proc.

Kolejny absolutny rekord ustanowił w grudniu amerykański eksport dóbr inwestycyjnych, samochodów i części samochodowych oraz artykułów konsumpcyjnych. Również w ramach grudniowego importu więcej niż kiedykolwiek wydano na dobra inwestycyjne, samochody i części samochodowe oraz żywność, napoje i pasze dla zwierząt.

Reklama

Ubiegłoroczny deficyt USA w handlu z Chinami wyniósł rekordowe 201,6 mld dolarów - czyli o 24,5 proc. więcej niż w 2004 roku. Największemu w dziejach amerykańskiemu eksportowi do Chin, wartości 41,8 mld dolarów, towarzyszył rekordowy import - 243,5 mld dolarów.

Za sprowadzoną z zagranicy w 2005 roku ropę naftową Stany Zjednoczone zapłaciły łącznie 175,6 mld USD, po średniej cenie 46,78 USD za baryłkę.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: deficyt handlowy | handel | rekordowe | USA | deficyt
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »