Rekordowy handel w okresie świąt
Analitycy firmy Salesforce, globalnego lidera w dziedzinie systemów CRM, opublikowała raport dotyczący zakupów w okresie świątecznym w 2020 roku. Przedstawiono w nim dane i trendy odnotowane pod koniec ubiegłego roku i wpływające na zachowania konsumentów w roku 2021.
Z danych zgromadzonych przez analityków Salesforce wynika, że wydatki w kanałach cyfrowych wzrosły o 50 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2019 roku, mieliśmy zatem do czynienia z jednym z najbardziej udanych sezonów świątecznych w handlu elektronicznym.
Klienci indywidualni z całego świata wydali łącznie 1,1 miliarda USD, z czego 236 mld USD przypadło na Stany Zjednoczone. W roku 2019 wartości te wyniosły odpowiednio 723 mld USD i 165 mld USD.
Najważniejsze ustalenia raportu Salesforce
Firma Salesforce zgromadziła informacje dotyczące ponad miliarda kupujących z ponad 40 krajów. Transakcje obsługiwane za pomocą rozwiązania Commerce Cloud objęły okres od 1 listopada do 31 grudnia 2020 roku.
Oto niektóre spośród głównych obserwacji i trendów:
W handlu elektronicznym odnotowano duży wzrost sprzedaży pod koniec roku mimo wcześniejszego rozpoczęcia sezonu przedświątecznych zakupów. Mimo że sprzedawcy oferowali rabaty i promocje świąteczne już w październiku, większość transakcji w kanałach cyfrowych miała miejsce w tradycyjnym okresie zakupów.
Łączna wartość sprzedaży na całym świecie w ciągu tzw. cyfrowego tygodnia wyniosła 270 mld USD. W ciągu dwóch pierwszych tygodni grudnia wskaźniki te wyniosły odpowiednio 181 mld USD i 39 mld USD.
Sprzedawcy, którzy zaoferowali możliwość odbioru towarów poza sklepem oraz inne opcje dostawy, odnotowali dwukrotnie większy wzrost sprzedaży niż pozostałe firmy. Ze względu na duże obciążenie systemów dostaw i fakt, że konsumenci zwracali szczególną uwagę na bezpieczeństwo, przedsiębiorstwa, które oferowały możliwość odbioru w sklepie, w punkcie poza sklepem lub z samochodu, uzyskały lepsze wyniki niż pozostałe firmy.
Sprzedawcy detaliczni ze Stanów Zjednoczonych, którzy udostępniali takie opcje dostawy, zwiększyli przychody w kanałach cyfrowych o średnio 49 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem, podczas gdy w pozostałych firmach wskaźnik ten wyniósł zaledwie 28 proc.
Ponadto w okresie pięciu dni poprzedzających święta Bożego Narodzenia przedsiębiorstwa oferujące takie możliwości uzyskały wzrost przychodów cyfrowych o 54 proc., a pozostałe firmy jedynie o 34 proc..
Klienci często korzystali z usług finansowania zakupów. Ponieważ klienci byli zainteresowani możliwością zakupu kosztowniejszych prezentów w systemie ratalnym, popularność opcji "kup teraz, zapłać później" wzrosła o 109 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem, a szczególnie zauważalne było to w tygodniu poprzedzającym święta Bożego Narodzenia.
Najbardziej popularne kategorie produktów to sprzęt sportowy i artykuły gospodarstwa domowego. Przychody ze sprzedaży sprzętu sportowego wzrosły o 108 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem. W przypadku artykułów gospodarstwa domowego wskaźnik ten wyniósł 89 proc., a w przypadku artykułów spożywczych 80 proc.
W ostatnim sezonie świątecznym najniższy wzrost odnotowano w segmencie odzieży sportowej i turystycznej (35 proc.), obuwia (39 proc.) i odzieży ogólnego przeznaczenia (40 proc.).
Sprzedawcy obecnie przygotowują się do "apokalipsy zwrotów". Na całym świecie można spodziewać się zwrotów towarów o wartości przekraczającej 330 mld USD, czyli mniej więcej 30 proc. wartości wszystkich zakupionych towarów.
To również efekt wzrostu obrotów w handlu elektronicznym w okresie świątecznym.
- Okres przedświąteczny w roku 2020 stał pod znakiem pandemii. Zmusiło to sprzedawców i producentów do szybkiego wdrażania innowacyjnych rozwiązań i wprowadzania usług takich jak odbiór poza sklepem czy dostęp do wirtualnego doradcy, a także do skoncentrowania się na mediach społecznościowych, komunikacji i transmisji na żywo w celu dotarcia do kupujących w nowy sposób, powiedział Rob Garf, wiceprezes ds. strategii branżowej w sektorze handlu detalicznego w firmie Salesforce.
Spodziewamy się, że takie nowe rozwiązania będą nadal stosowane w roku 2021, a strategie przyjęte w okresie zakupów świątecznych staną się nowym standardem, oczekiwanym przez klientów od ich ulubionych sklepów i marek.
Brak możliwości dokonania zakupu w fizycznym sklepie zmusił wielu klientów do skorzystania z elektronicznych kanałów sprzedaży. Rozwiązania Salesforce ułatwiły przedsiębiorstwom z całego świata realizację strategii cyfrowej i stawienie czoła nowym wyzwaniom, takim jak zwiększenie skali działań w obszarze handlu elektronicznego.
W okresie od 1 listopada do 31 grudnia 2020 roku użytkownicy produktów Salesforce przyjęli ponad 204 miliony zamówień elektronicznych z wykorzystaniem rozwiązania Commerce Cloud, oferując zarazem swoim klientom szybkie, proste i spersonalizowane środowisko interakcji.
- Commerce Cloud: sprzedaż w kanałach cyfrowych obsługiwanych przez Commerce Cloud w okresie przedświątecznym wzrosła o 76% w porównaniu z ubiegłym rokiem.
- Marketing Cloud: w okresie przedświątecznym firmy prowadziły intensywną komunikację marketingową — w skali globalnej zakres komunikacji zrealizowanej za pomocą rozwiązania Marketing Cloud osiągnął poziom 7,2 miliarda powiadomień push, 3,7 miliarda wiadomości SMS i 129 miliardów wysłanych wiadomości e-mail.
- Einstein: systemy sztucznej inteligencji również w sezonie świątecznym miały wpływ na decyzje podejmowane przez kupujących. Dzięki rozwiązaniu Einstein udało się wygenerowaĆ 11% cyfrowych zamówień, co oznacza wzrost o 25% w porównaniu z ubiegłym rokiem.
- Service Cloud: w okresie świątecznym pracownicy działu obsługi klienta korzystający z platformy Service Cloud przeglądali i obsługiwali zgłoszenia ponad 14,5 miliarda razy, a przy tym odebrali ponad 946 milionów połączeń od klientów.
Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze