Reklama

Remont linii Kraków-Zakopane z unijnym dofinansowaniem

Będzie unijne dofinansowanie dla modernizacji linii kolejowej z Krakowa do Zakopanego. W Centrum Unijnych Projektów Transportowych w Warszawie podpisano umowę o wsparciu w wysokości ponad 715 milionów złotych. Zdaniem ekspertów, znaczne skrócenie czasu podróży (do 1,5 godz) będzie możliwe dopiero po zbudowaniu blisko 60 km skrótu z podkrakowskiego Podłęża do Piekełka.

Reklama

Pokryje to prawie połowę wydatków na inwestycję. Kolejarze wymienią tory i trakcję, wybudują też nowe, bezkolizyjne przejazdy dla samochodów. Jak mówi szef PKP Polskich Linii Kolejowych Ireneusz Merchel, projekt jest cały czas uzupełniany.

W ciągu ostatnich kilkunastu tygodni dopisano do niego drugi tor na odcinku z Nowego Targu do Poronina. Projektowane są także nowe mosty, wiadukty, przejścia i przejazdy. Zaplanowano modernizację 19 stacji i 11 przystanków. Powstanie też 6 zupełnie nowych przystanków osobowych, a 16 mostów zostanie przebudowanych.

Dziś podróż między Krakowem a Zakopanem trwa ponad 3 godziny. Po zakończeniu prac ten czas znacznie się skróci. Jak powiedziała minister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak, remont poprawi też komfort podróży. Podkreśliła, że po remoncie znikną utrudnienia dla osób niepełnosprawnych. Łatwiejszą podroż będą też mieli pasażerowie z dużą ilością bagażu.

Wartość całego remontu linii z Krakowa do Zakopanego to prawie półtora miliarda złotych.

IAR

.............................

Wazne inwestycje:

Ponad 116 kilometrów zostanie zmodernizowanych dzięki dofinansowaniu z Programu Infrastruktura i Środowisko. Projekt, którego wartość całkowita to prawie 1,5 mld złotych uzyskał dofinansowanie unijne w wysokości 716 mln złotych. W uroczystości podpisania umowy udział wzięła minister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak.

Centrum Unijnych Projektów Transportowych 22 listopada zawarło z PKP PLK S.A. umowę o dofinansowanie inwestycji ze środków unijnych. Projekt "Prace na liniach kolejowych nr 97, 98, 99 na odcinku Skawina - Sucha Beskidzka - Chabówka - Zakopane" przyczyni się do usprawnienia ruchu na liniach kolejowych od Skawiny, przez Suchą Beskidzką i Chabówkę do Zakopanego.

- Korzyści z dzisiaj podpisywanej umowy można streścić w trzech słowach: bezpieczeństwo, ekologia, dostępność. Po modernizacji znacznie zwiększy się bezpieczeństwo zarówno w ruchu kolejowym, jak i drogowym. Projekt przyczyni się również do zmniejszenia oddziaływania linii kolejowej na środowisko.

Co ważne, szczególnie dla mojego resortu, który zajmuje się Programem Dostępność Plus, po zakończeniu inwestycji zostaną wyeliminowane bariery architektoniczne na peronach. Lokomotywą rozwoju polskiej kolei są fundusze unijne i POIiŚ. W obecnej perspektywie na inwestycje kolejowe przeznaczono dużą część środków w ramach całego programu, bo blisko 20 proc., czyli 5 mld euro - podkreśliła minister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska - Jedynak.

W ramach inwestycji zostanie zmodernizowanych ponad 116 km linii kolejowych 36 przystanków kolejowych, 16 mostów i 2 wiadukty kolejowe.

- Polska kolej cieszy się coraz większym zaufaniem pasażerów, o czym świadczą wyniki przewozowe. Chcemy, by rosła liczba pasażerów oraz ilość towarów przewożonych koleją. Dzięki realizacji projektów z Krajowego Programu Kolejowego tworzymy spójną sieć kolejową, z której korzystają pasażerowie, zapewniając jednocześnie coraz lepsze warunki przewozu towarów. Każda inwestycja, polegająca na modernizacji torów kolejowych, remoncie dworców czy zakupie taboru przybliża nas do celu, którym jest kolej bezpieczna, komfortowa i punktualna.

Podpisana dziś umowa na ponad 715 mln złotych dofinansowania unijnego na rozwój transportu kolejowego w Małopolsce jest kolejnym krokiem do krótszych podróży koleją z Krakowa na południe Polski. - powiedział podczas uroczystości minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Po realizacji projektu zostanie usprawniony ruch kolejowy w ciągu linii nr 97,98 i 99. Województwo małopolskie zostanie powiązane m.in. z transeuropejską siecią transportową (TEN-T). Odcinki objęte inwestycją przebiegają przez tereny powiatów: krakowskiego, nowotarskiego, suskiego, tatrzańskiego i wadowickiego oraz 17 gmin województwa małopolskiego.

- Z zadowoleniem podpisuję kolejną umowę z PKP PLK S.A, tym bardziej, że dofinansowanie ze środków unijnych zostanie wykorzystywane na poprawę jakości przewozów kolejowych. Lepsza jakość w tym wypadku to nie tylko większe bezpieczeństwo, ale także skrócenie czasu podróży i sprawniejsza obsługa pasażerów - podsumowała p.o. Dyrektora CUPT Joanna Lech.

- Projekt realizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na linii z Krakowa do Zakopanego ma istotne znaczenie dla mieszkańców regionu oraz rozwoju turystyki i gospodarki. Wymierne korzyści to krótsze podróże w Tatry i lepsze dojazdy do szkół i pracy. Poprawiamy dostęp do kolei dla wszystkich pasażerów, a nowoczesne urządzenia sterowania zwiększają poziom bezpieczeństwa. Korzystamy już z pierwszych efektów projektu, na odcinku miedzy Skawiną a Suchą Beskidzką - powiedział Ireneusz Merchel, Prezes PKP PLK S.A.

PAP

Dowiedz się więcej na temat: PKP | transport kolejowy | Kraków | Zakopane

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »