Rozmowa z Krzysztofem Celińskim- prezesem PKP

Prywatyzacja firmy rozpocznie się najwcześniej za dwa lata, obecna sytacja finasowa- to krajowe banki skredytują kolej.

Prywatyzacja firmy rozpocznie się najwcześniej za dwa lata, obecna sytacja finasowa- to krajowe banki skredytują kolej.

Polskie Koleje Państwowe już 9 sierpnia podpiszą umowę kredytową na 300 mln zł z konsorcjum krajowych banków. We wrześniu natomiast wybiorą kolejne instytucje finansowe, które udzielą im pożyczki na łączną kwotę 1,5 mld zł. Z kolei we wrześniu 2001 roku zostanie ogłoszony przetarg na zarządzanie Funduszem Własności Pracowniczej, do którego spłynie 15 proc. przychodów ze sprzedaży majątku narodowego przewoźnika.

Krzysztof Celiński, prezes PKP, już na początku przyszłego tygodnia ma zamiar podpisać umowę kredytową z konsorcjum polskich banków. W grę wchodzi pożyczka o wartości 300 mln zł.

Reklama

- Będzie to kredyt tzw. przedpomostowy, którego nie gwarantuje skarb państwa, lecz Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju. Z pozyskanych w ten sposób środków spłacimy zaległości z tytułu nieopłaconych przez nas składek na ubezpieczenia społeczne, bezpośrednio obciążających ubezpieczonego. Uregulowanie tych należności otworzy nam drogę do rozmów z ZUS w sprawie rozłożenia na raty pozostałych należności - wyjaśnia Krzysztof Celiński.

Po sześciu miesiącach 2000 roku zadłużenie PKP wynosi 6,281 mld zł. Zobowiązania długoterminowe to 1,941 mld zł, a krótkoterminowe - 4,339 mld zł. Spółka zalega z zapłatą na rzecz ZUS i Funduszu Pracy 1,929 mld zł, wobec PFRON na 264,2 mln zł. Fiskus z tytułu podatku VAT żąda 218,2 mln zł.

Przetargi na kredyty

Pierwszy z wymienionych kredytów koleje uzyskają z banków komercyjnych, zarejestrowanych w Polsce. Do tej pory nie ujawniono jednak jeszcze składu konsorcjum.

- Przed podpisaniem umowy nie mogę ujawnić nazw tych instytucji - mówi prezes.

Wiele wskazuje na to, że na konta kolejowe, a raczej jej wierzycieli, wpłyną kolejne kwoty pochodzące z następnych kredytów.

- Rozpisaliśmy już przetarg na drugą transzę tzw. kredytu przedpomostowego o wartości 500 mln zł. Obecnie finalizowane są rozmowy z EBOiR w sprawie udzielenia gwarancji na kredyty przedpomostowe. Ogłosiliśmy też konkurs na udzielenie 1 mld zł kredytu pomostowego, gwarantowanego przez Skarb Państwa. Termin składania ofert minie na początku września, choć już dziś mogę powiedzieć, że zainteresowanie banków jest duże - twierdzi Krzysztof Celiński.

Atrakcyjność kredytowania PKP jest spora, gdyż zaciągnięte zobowiązania - zgodnie z duchem ustawy o przekształceniach PKP Ń zostaną spłacone środkami pozyskanymi przez kolej z emisji obligacji. Ustawa przewiduje, że jej wartość wyniesie 3,9 mld zł.

Wybieranie funduszu

- Trudno konkretnie określić, kiedy rozpoczniemy emitować obligacje. Ich termin uzależniony jest bowiem od dwóch czynników: daty rozpoczęcia spłat kredytów przed- i pomostowych oraz planów utworzenia Funduszu Własności Pracowniczej. Musimy zdecydować, czy najpierw tworzyć FWP czy przygotować emisję obligacji Ń wyjaśnia Krzysztof Celiński.

Do FWP ma trafić 15 proc. środków pozyskanych ze sprzedaży kolejowego majątku.

Art. 59 ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji PKP (przegłosowanej niedawno w parlamencie) daje zarządowi firmy wolną rękę w sprawie jego utworzenia.

- Możemy sami utworzyć własny fundusz. Do zarządzania FWP można także, w drodze przetargu, można wyselekcjonować fundusz już działający na rynku - mówi Krzysztof Celiński.

Eksperci PKP obliczyli, że utworzenie i prowadzenie własnego funduszu przez PKP obciążyłoby kasę przedsiębiorstwa w ciągu 10 lat kwotą 100 mln zł. A to Ń zdaniem Krzysztofa Celińskiego - jest zbyt kosztowne. Przetarg na zarządzanie FWP, jak również przygotowanie i emisja pierwszej transzy obligacji, to już kwestia przyszłego roku.

Łakoma LHS

Znacznie wcześniej rozpoczną się przekształcenia struktury organizacyjnej Polskich Kolej Państwowych. Ustawa przewiduje utworzenie na bazie dotychczasowego przedsiębiorstwa państwowego holdingu spółek prawa handlowego: przewozów pasażerskich, towarowych, jak również osobnej spółki zarządzającej trakcją kolejową.

- W spółkę prawa handlowego przekształciliśmy już Polskie Koleje Linowe, a następne w kolejności będą Warszawska Kolejka Dojazdowa, trój miejska Szybka Kolej Miejska oraz Linia Hutniczo-Siarkowa - mówi Krzysztof Celiński.

Inwestorzy podobno już zacierają ręce. Zdaniem Krzysztofa Celińskiego, najbardziej atrakcyjna dla nich będzie LHS, łącząca szerokim torem Polskę i Ukrainę.

- Uważam, że w LHS powinny zaangażować się zarówno podmioty polskie, jak również strona ukraińska - dodaje Krzysztof Celiński.

Na początku przyszłego roku w spółki prawa handlowego przekształcone zostaną również przewozy towarowe i pasażerskie kwalifikowane. O losach zaś przewozów regionalnych decydować już będą samorządy lokalne. Co roku do budżetów województw popłynie 800 mln zł dotacji z budżetu państwa.

- Prywatyzacja przedsiębiorstw ruszy najwcześniej w 2002 roku - podsumowuje Krzysztof Celiński.

Puls Biznesu
Dowiedz się więcej na temat: PKP | bank | firmy | konsorcjum | prywatyzacja | przetarg
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »