Reklama

Ryanair w ofensywie przed decyzją w sprawie Aer Lingusa

Komisja Europejska nie chce zgodzić się na fuzję irlandzkich linii Ryanair i Aer Lingus. Poinformował o tym sam Ryanair skarżąc się, że decyzja jest niesprawiedliwa i polityczna. Bruksela zastrzega, że ostatecznie zdecyduje o tym na przełomie lutego i marca.

To trzecie podejście linii lotniczych Ryanair w ostatnich latach do zakupu mniejszego rywala - Aer Lingusa. Poprzednie dwie próby zablokowała Komisja Europejska tłumacząc, że Ryanair zyska dominującą pozycję na rynku, co ograniczy konkurencję i będzie ze szkodą dla pasażerów. Ryanair, który w przeszłości nie szczędził słów krytyki pod adresem Brukseli, teraz grozi pozwem do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Oskarża też Komisję, że chroni interesy irlandzkiego rządu, który jest przeciwny fuzji.

Podkreśla, że przedstawił plany w jaki sposób zamierza odstąpić innym przewoźnikom obsługę kilkudziesięciu tras, by nie złamać zasady konkurencji.

Reklama

Według ekspertów, te plany jednak nie wystarczyły by rozwiać wątpliwości. Każda fuzja w Unii, czy zakup jednej firmy przez drugą musi uzyskać zgodę Komisji Europejskiej, która za każdym razem uważnie sprawdza, czy zagwarantowana została konkurencja na unijnym rynku.

Przedstawiciele Komisji nie chcieli komentować zarzutów Ryanaira.

- - - - - - -

Łączą się dwie amerykańskie firmy lotnicze - US Airways Group Inc oraz AMR Corp (American Airlines) - które stworzą największego przewoźnika na świecie licząc przewozonych pasażerów. Fuzja warta jest 10,5-11 mld dolarów. Nazwa po połączeniu to American Airlines, centrala - Fort Worth w Teksasie.

Warunki fuzji właśnie są uzgadniane. Prezes US Airways Doug Parker ma pozostać prezesem nowej firmy po połączeniu, szef AMR Tom Horton będzie wiceprezesem do wiosny 2014 r. (data pierwszego walnego zgromadzenia nowej spółki). 72 proc. udziałów będą mieć akcjonariusze AMR Corp., reszta przypadnie właścicielom papierów US Airways Group. US Airways opuszcza wspólnotę Star Alliance i przejda do aliansu oneworld, gdzie działają American Airlines. Zyski z fuzji to ponad 1 mld dol.

Jeszcze 14 miesięcy temu AMR Corp był w stanie upadłości, podniósł się jednak i teraz utworzy wielkie przedsiębiorstwo wzorem innych amerykańskich fuzji w branży lotniczej - Delta-Northwest (wartość rynkowa 12,4 mld dol.) oraz United-Continental (kapitalizacja 8,7 mld dol.). Przychody nowego przedsiębiorstwa to w realiach 2012 r. 38,69 mld dol., United Continental osiągnął 37,15 mld dol.

Krzysztof Mrówka

Zobacz wskaźniki dla firm na stronach BIZNES INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »