Rynek wewnętrzny w 2001r.

Handel nadal zajmuje drugą pozycję po przemyśle w tworzeniu PKB i jego udział w 2001 r. wyniósł 19,4%, a w tworzeniu wartości dodanej brutto (w cenach bieżących) osiągnął 21,9%.

Handel nadal zajmuje drugą pozycję po przemyśle w tworzeniu PKB i jego udział w 2001 r. wyniósł  19,4%, a  w tworzeniu wartości dodanej brutto (w cenach bieżących) osiągnął 21,9%.

Przemiany własnościowe, jakie zachodziły w ostatnich latach, doprowadziły do prawie pełnej prywatyzacji przedsiębiorstw handlowych.

Szacuje się, że w 2001 r. sprzedaż detaliczna osiągnęła wartość 376,5 mld zł (w cenach bieżących). Poprzez punkty sprzedaży detalicznej sprzedano towarów za 360,7 mld zł, z tego żywności i napojów bezalkoholowych za 110,2 mld zł, napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych za 33,6 mld zł i towarów nieżywnościowych za 216,9 mld zł. W placówkach gastronomicznych sprzedaż detaliczna wyniosła 15,8 mld zł.

Reklama

W 2001 r. dostawy większości artykułów konsumpcyjnych (żywnościowych i nieżywnościowych) były wyższe w porównaniu z 2000 r. Odnotowano wzrost dostaw podstawowych artykułów żywnościowych, z wyjątkiem napojów alkoholowych. Dostawy artykułów nieżywnościowych kształtowały się zróżnicowanie. Wzrost dostaw artykułów żywnościowych związany był głównie ze wzrostem produkcji, a artykułów nieżywnościowych ponadto ze zwiększonym importem.

W 2001 r. w magazynach producentów średnioroczne wielkości stanu zapasów większości badanych artykułów konsumpcyjnych (żywnościowych i nieżywnościowych) były wyższe niż w końcu 2000 r., a w niektórych artykułach odnotowano w ostatnich trzech latach dalsze zwiększanie średniorocznych stanów zapasów.

Sieć detaliczna liczyła w 2001 r. ok. 449 tysięcy sklepów, co stanowiło w porównaniu z ub. rokiem wzrost o 4,0%. Odnotowany wzrost liczby sklepów dotyczył głównie małych sklepów prywatnych. Na jeden sklep przypadło 86 osób. Zmalała sieć sklepów spółdzielczych do 18469 w roku bieżącym z 19761 w roku ubiegłym (tj. 6,5%). Wzrosła o ponad 13,0% w stosunku do ub. roku liczba sklepów o powierzchni sprzedażowej powyżej 400 m2. Udział ich w ogólnej liczbie sklepów był niewielki i wyniósł ok. 1,0%.

Nadal przybywa sklepów należących do dużych prywatnych przedsiębiorstw zagranicznych, bądź z udziałem kapitału zagranicznego. Przyrost liczby sklepów tych przedsiębiorstw wyniósł ok. 9,2%

W 2001 r. nastąpił dalszy przyrost powierzchni sprzedażowej sklepów ogółem (o 14,3%).

Ogólna liczba placówek gastronomicznych (stałych i sezonowych) w kraju na koniec 2001 r. wyniosła ok. 88,1 tys.

W 2001 r. przychody z działalności gastronomicznej wyniosły ok. 16,5 mld zł. i były wyższe niż w 2000 r. o 7,3% .

Sprzedaż hurtową (w cenach bieżących) w przedsiębiorstwach handlowych w 2001 r. wyszacowano na ok. 457,8 mld zł.

Obserwowany w obsłudze hurtu w ostatnich latach wzrost znaczenia dużych przedsiębiorstw handlowych (o liczbie pracujących powyżej 49 osób) utrzymuje się nadal, spowolniało jednak tempo ich wzrostu. Sprzedaż hurtowa w tych przedsiębiorstwach była wyższa niż w 2000 r. o 4,0%.

Na koniec 2001 r. przedsiębiorstwa prowadzące działalność handlową, głównie w obszarze hurtu i detalu (o liczbie pracujących powyżej 9 osób), składowały towary w 38,7 tys. magazynów. Najbardziej znaczącą sieć infrastruktury magazynowej handlu stanowiły magazyny zamknięte (30,6 tys.), uzupełnieniem miejsc składowania były magazyny zadaszone (3,2 tys.) oraz place składowe (4,9 tys.).

Powierzchnia składowa tych magazynów wyniosła 28815 tys. m2 i była niższa o 1,3% w porównaniu z ub. rokiem.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »