S&P i Moody's oceniły PKP nadzwyczaj wysoko

Wysoki rating międzynarodowych agencji Standard&Poor's i Moody's gwarantuje PKP powodzenie emisji obligacji bez gwarancji Skarbu Państwa. Mógłby się tego podjąć Westdeutsche Landesbank Polska, który współorganizował kolejowy kredyt na 700 mln zł. Wszystko w rękach zarządu PKP.

Wysoki rating międzynarodowych agencji Standard&Poor's i Moody's gwarantuje PKP powodzenie emisji obligacji bez gwarancji Skarbu Państwa. Mógłby się tego podjąć Westdeutsche Landesbank Polska, który współorganizował kolejowy kredyt na 700 mln zł. Wszystko w rękach zarządu PKP.

Dwie międzynarodowe agencje Standard & Poors i Moody's udzieliły PKP ratingu na poziomie inwestycyjnym, gwarantującym sukces emisji obligacji na rynkach walutowych Euro bez konieczności gwarancji Skarbu Państwa - wynika z nieoficjalnych informacji. PKP otrzymało długoterminowe noty na poziomie BBB- (Standard&Poor's) oraz Baa3 (Moody's).

Strategiczna nota

Takie oceny plasują ewentualną emisję kolejowych obligacji w grupie inwestycyjnej, a nie spekulacyjnej. To dość zaskakująca ocena, zważywszy na problemy finansowe, jakie narodowy przewoźnik przeżywa od kilku lat. Ostatnim - drastycznym przypadkiem - jest odcięcie telefonów narodowego przewoźnika przez Telekomunikację Polską. Według Romana Hajdrowskiego, rzecznika prasowego PKP, zaległości narodowego przewoźnika sięgają w tym wypadku 40 mln zł.

Reklama

Nie udało się wczoraj dotrzeć do żadnej osoby związanej z agencjami ratingowymi. Wiadomo jednak, że na ich wysokich notach górę wziął fakt, że PKP to - mimo różnych problemów finansowych - przedsiębiorstwo o strategicznym znaczeniu, które w trudnych okolicznościach zawsze może liczyć na rządową pomoc. Poza tym dużym optymizmem międzynarodowych specjalistów napawa fakt bardzo udanej i zakończonej dużą nadsubskrypcją emisji obligacji Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa.

Pierwsi chętni

Na wieść o tym fakcie z entuzjazmem zareagowali bankowcy. Westdeutsche Landesbank Polska, jedna z instytucji już zaangażowanych w kredytowanie PKP, jest gotowa od zaraz zająć się przygotowaniem i rozprowadzeniem emisji kolejowych obligacji.

- Jeśli te informacje potwierdziłyby się, to oczywiście jesteśmy zainteresowani emisją tych obligacji - mówi Maciej Stańczuk, prezes Westdeutsche Landesbank Polska.

Kierowana przez niego instytucja od dłuższego czasu jest zaangażowana w restrukturyzację finansową polskich kolei. W maju udzieliła PKP, wspólnie z kilkoma innymi bankami, kredytu wysokości 700 mln zł, gwarantowanego przez Skarb Państwa.

Zarząd zdecyduje

Na razie trudno przewidywać, jaka będzie reakcja zarządu PKP i resortu infrastruktury, nadzorującego działalność przewoźnika.

- Nic oficjalnie na ten temat nie wiemy. Niedawno podjęliśmy uchwałę o emisji obligacji z gwarancjami Skarbu Państwa, a ewentualna decyzja o tym, gdzie emisja zostanie ulokowana i czy z gwarancjami, zależy wyłącznie od prezesa PKP - mówi Mieczysław Muszyński, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Do czasu oficjalnego komunikatu, od komentarza w sprawie ratingu wstrzymuje się również zarząd PKP.

- Jeśli potwierdzą się te informacje, jesteśmy gotowi rozważyć i ten wariant. Na razie jednak realizujemy uchwałę WZA - mówi Roman Hajdrowski, rzecznik prasowy PKP.

Zarząd kolei przygotowuje więc przetarg na wybór agenta emisji obligacji o wartości do 1,5 mld zł. Jego ogłoszenie to kwestia dni.

Dwie transze

Z nieoficjalnych informacji wynika, że emisja ma się odbyć w dwóch transzach. Pierwsza, wartości do 1 mld zł, zostanie przeprowadzona do końca kwietnia 2002 r. Do końca października przyszłego roku dojdzie do drugiej - o wartości do 0,5 mld zł. Zarząd PKP wciąż zastanawia się, czy obligacje lokować na rynku krajowym czy zagranicą. Prawie na pewno będą to papiery siedmioletnie, z dwuletnim okresem karencji w spłacie odsetek. Zastosowana zostanie ponadto prawdopodobnie opcja przewidująca konieczność wykupu obligacji przez agenta w razie niepowodzenia emisji. Czas nagli, gdyż ze środków uzyskanych z przyszłorocznej emisji kolej musi na początku maja 2002 r. spłacić 700 mln zł wraz z odsetkami kredytu, którego udzieliło jej konsorcjum Banku Handlowego, Dresdner Kleinwort Wesserstein, Westdeutsche Landesbank Girozentrale i Westdeutsche Landesbank Polska.

Puls Biznesu
Dowiedz się więcej na temat: PKP | skarbu | Moody's | standard
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »