Scania odjeżdża ze Słupska. Fabryka kończy pracę w przyszłym roku, 847 osób straci pracę

Do końca pierwszego kwartału 2024 r. zostanie zamknięta fabryka nadwozi autobusowych w Słupsku, której właścicielem jest szwedzka Scania. Pracę straci cała załoga zakładu - 847 osób. Nadal będzie działać inna fabryka koncernu w okolicach Słupska. Powstają tam podwozia.

Decyzję o zamknięciu słupskiej fabryki zarząd koncernu uzasadnia zmianą globalnej strategii produkcji autobusów. Scania wskazuje też na pandemię koronawirusa, która osłabiła sektor i części strat wciąż wciąż nie udało się nadrobić. Do tego - wylicza koncern - trzeba doliczyć nakłady inwestycyjne w nowe technologie. 

Niemal całkowita rezygnacja z produkcji w naszym kraju ma być też podyktowana spadkiem liczby zamówień na nowe autobusy i utratą rentowności tego segmentu.

Reklama

Jedna fabryka Scanii zniknie, druga ocaleje

Scania Production Słupsk - fabryka, która w ciągu najbliższych miesięcy zostanie zamknięta, działa od roku 2003 r. i jest europejskim centrum produkcji autobusów miejskich. Szwedzki koncern zatrudnia obecnie w Polsce 1047 osób. Zdecydowana większość, 847 pracowników, wykonuje swoje obowiązki w Słupsku, zaś reszta w położonej niedaleko od tego miasta Kobylnicy. Produkowane są tam podwozia. 

Z informacji, jakie Scania opublikowała wiosną wynika, że wprawdzie fabryka zakończy pracę pod koniec I kwartału 2024 r., ale zwolnienia rozpoczną się już teraz. W październiku tego roku firma ma się pożegnać z 85 pracownikami. W styczniu zmiana strategii i likwidacja miejsc pracy ma objąć 130 kolejnych osób, a cały proces zwolnień grupowych zakończy się w 2024 roku.

Pracownicy z pomocą i odprawami

Administracja słupskiej fabryki informuje, że zwolnieni pracownicy otrzymają świadczenia. Jak zapewniają przedstawiciele spółki, oprócz odprawy pracownikom zostanie wręczony pakiet socjalny i wsparcie, w tym m.in. dofinansowanie kursów, szkoleń a nawet relokacji. 

Zwolnieni będą mogli też liczyć na pomoc z zakresu doradztwa zawodowego. W wydanym komunikacie dyrekcja fabryki zapewniła, że proponowane wsparcie będzie większe niż wynika to z obowiązujących przepisów.

Przed konsekwencjami zamknięcia fabryki ostrzega portalsamorzadowy.pl. Przypomina, że Scania to jeden z największych pracodawców w mieście, "co rodzi gigantyczny problem społeczny". Zwraca uwagę, że dla zwalnianych osób główną trudnością będzie znalezienie pracy w zawodzie.

Według danych GUS, stopa bezrobocia w Słupsku jest od kilku miesięcy niezmienna i wynosi 3,4 proc. Miasto zalicza się tym samym do ośrodków z najniższym bezrobociem w całym województwie pomorskim - wynika z informacji magistratu. 

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: scania | Słupsk | likwidacja | autobus miejski
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »