Senyszyn: Kościół dostaje z budżetu państwa w różnej formie co najmniej 10 mld zł

- Pieniądze z Funduszu Kościelnego to tylko część wpływów, które otrzymuje Kościół z budżetu państwa, przede wszystkim należy zlikwidować uprzywilejowanie podatkowe Kościoła - powiedziała kandydatka na prezydenta, prof. Joanna Senyszyn. Jak uważa, rozdział państwa od Kościoła powinien być całkowity.

Joanna Senyszyn została zapytana w porannej rozmowie w wp.pl o jej stosunek do Kościoła. W jej opinii, przynajmniej 70 proc. Polaków chciałaby żyć w państwie świeckim, podczas kiedy w rzeczywistości Polska jest państwem wyznaniowym. 

- Powinien być całkowity rozdział państwa od Kościoła - stwierdziła kandydatka na prezydenta.

Kościół a państwo - Senyszyn o ich rozdzieleniu

Jak podkreśliła, państwo nie może dawać Kościołowi przywilejów finansowych

- Wszyscy mówią tylko o Funduszu Kościelnym, to jest 275 mln zł rocznie, podczas gdy Kościół dostaje z budżetu państwa w różnej formie co najmniej 10 mld, a może i 15 mld zł. Główną pozycją, jaką należy zlikwidować, to jest uprzywilejowanie podatkowe Kościoła - powiedziała.

Reklama

Senyszyn stwierdziła, że gdyby została wybrana na prezydenta, kaplica w Pałacu Prezydenckim byłaby nieczynna. 

- Jestem ateistką, w związku z tym na czas mojego urzędowania (kaplica w Pałacu Prezydenckim) byłaby nieczynna, ale nie likwidowałabym jej, bo to są koszty. Być może następny prezydent będzie miał inne poglądy - dodała.

Fundusz Kościelny powstał na mocy ustawy z 20 marca 1950 r. Według założeń miał być formą rekompensaty dla Kościołów i związków wyznaniowych za przejęte od nich przez państwo nieruchomości ziemskie. Z tych nieruchomości miała zostać utworzona masa majątkowa, z której dochód miał być dzielony między Kościoły proporcjonalnie do wielkości zabranych nieruchomości.

95 proc. wydatków Funduszu Kościelnego to obecnie składki na ubezpieczenia społeczne osób duchownych. Korzystają z niego wszystkie działające legalnie w Polsce związki wyznaniowe, także te, które nie działały w naszym kraju w 1950 r. i nie utraciły żadnych nieruchomości.

W styczniu 2024 roku premier Donald Tusk powołał Międzyresortowy Zespół ds. Funduszu Kościelnego. Zespół ma wypracować koncepcję zmiany funkcjonowania Funduszu Kościelnego i zasad finansowania składek i świadczeń z ubezpieczenia społecznego oraz ubezpieczenia zdrowotnego duchownych.

Zgodnie z ustawą o stosunku państwa do Kościoła katolickiego majątek i przychody kościelnych osób prawnych podlegają ogólnym przepisom podatkowym z wyjątkami, do których należy np. zwolnienie od opodatkowania z tytułu przychodów z działalności niegospodarczej, a dochody z działalności gospodarczej kościelnych osób prawnych oraz spółek, których są one wyłącznymi udziałowcami, są zwolnione od opodatkowania w części, w jakiej zostały przeznaczone m.in. na cele kultowe, oświatowo-wychowawcze, naukowe, kulturalne, działalność charytatywno-opiekuńczą, punkty katechetyczne, konserwację zabytków.

Jak wyglądać miałoby finansowanie obrony państwa?

Była posłanka SLD pytana o kwestie związane z bezpieczeństwem wyraziła przekonanie, że Polska nie powinna wydawać 5 proc. PKB na obronność

- Nawet gdybyśmy wydawali 40 proc. PKB na zbrojenia, i tak musimy działać w ramach NATO, w ramach Unii Europejskiej - powiedziała dodając, że aby móc się obronić, oprócz własnej, zawodowej armii, potrzebujemy armii europejskiej.

PAP
Dowiedz się więcej na temat: Joanna Senyszyn | Kościół | budżet państwa | Fundusz Kościelny
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »