Spada sprzedaż papierosów

Po trzech kwartałach branża tytoniowa zanotowała 1,1-proc. spadek sprzedaży papierosów. Kilka firm zdołało jednak poprawić wyniki.

Po trzech kwartałach branża tytoniowa zanotowała 1,1-proc. spadek sprzedaży papierosów. Kilka firm zdołało jednak poprawić wyniki.

Firmy tytoniowe działające na polskim rynku nie mają ostatnio wielu powodów do radości. Sprzedaż papierosów systematycznie spada. Akcyza na wyroby tytoniowe co roku idzie w górę. Ponadto we wschodniej i północnej części kraju utrzymuje się znaczny przemyt.

Pesymizm prognoz

Jak wynika z danych Krajowego Stowarzyszenia Przemysłu Tytoniowego (KSPT), sprzedaż papierosów w pierwszych trzech kwartałach tego roku spadła w porównaniu z analogicznym okresem roku 2003 o 600 mln sztuk, czyli około 1,1 proc.

- W stosunku do września ubiegłego roku nasz udział w rynku zmniejszył się o 1,9 pkt proc. - do 9,9 proc. - informuje Marta Skłodowska z Altadis Polska. Zmniejszyła się też sprzedaż Imperial Tobacco. O ile - nie wiadomo. - Nasza sprzedaż spadła, co jest związane ze spadkiem całego rynku w wyniku znacznych podwyżek akcyzy - mówi Mariola Krzyżaniak z Imperial Tobacco Polska.

Reklama

Jej zdaniem, w przyszłym roku sprzedaż legalnych papierosów będzie nadal spadać dzięki kolejnej dużej podwyżce akcyzy (prawie 15 proc.). Jerzy Skiba, prezes KSPT, dodaje, że ważnym powodem spadku sprzedaży papierosów jest też wzrost popularności tytoniu do skrętów, które zdobyły już 6-8-proc. udział w rynku tytoniowym.

Oazy wzrostu

Bardzo dobrze na tle branży prezentuje się Gallaher. Od wielu miesięcy notujemy dynamiczny wzrost sprzedaży. We wrześniu ubiegłego roku sprzedaliśmy 98,5 mln sztuk, a w sierpniu już ponad 200 mln - mówi Przemysław Filipowicz z Gallaher Polska.

Dodaje, że od września 2003 r. do sierpnia tego roku firma zwiększyła udziały w rynku z 2,2 do 5,3 proc. W zwiększeniu sprzedaży pomogła m.in. rozbudowa struktur sprzedaży i programy lojalnościowe dla handlowców. Wzrost sprzedaży odnotował też Scandinavian Tobacco (ST).

- Mimo niższych wyników sprzedaży całej branży Scandinavian Tobacco udało się poprawić wynik aż o 3,45 proc. - informuje Jerzy Szul reprezentujący ST. Udziały tej firmy wzrosły po III kwartale do 14,7 proc.

Sprzedaż zwiększył także British American Tobacco. Nie wiadomo jednak, o ile. Udział w rynku zwiększył największy gracz, Philip Morris, zwłaszcza w rynku tytoniu do skrętów, na którym zadebiutował w sierpniu. Nie chce jednak na razie ujawniać szczegółów.

Puls Biznesu
Dowiedz się więcej na temat: firmy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »