Społeczna misja kapitału
Drugi dzień Trzynastego Ekonomicznego Forum rozpoczęła dyskusja na temat społecznej misji kapitału prowadzona przez Jerzego Buzka. Wzięli w niej udział Hanna Gronkiewicz-Walz, Wiceprezes Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju, Enrico Pavoni, Prezes Zarządu Fiat Auto Poland S.A. oraz Dragos Pavicevic, Dyrektor Generelny McDonalds Polska i Kraje Bałtyckie.
Dyskusję poparto przykładem badań studentów ekonomii stanu Colorado. Wyniki analiz były zaskakujące. Okazało się, że studenci rozpoczynający naukę jako cel swojej pracy identyfikowali relacje produkt - odbiorca, natomiast po skończonych studiach celowali w maksymalizację zysku akcjonariuszy.
Wnioski z tych badań są następujące: kształcenie uniwersyteckie poddaje studentów obróbce. Zysk dla klienta, będący ich celem zmienił się w zysk tylko dla akcjonariuszy.
Dyskusję rozpoczęła Hanna Gronkiewicz-Waltz ostrzegając, że społeczna misja kapitału jest zagrożona. Relacje biznes-polityka są nieprzejrzyste, przedsiębiorcy zamiast dbać o klienta zajmują się polityką.
Enrico Pavoni poinformował słuchaczy, że zysk w Fiat Auto Poland S.A nie jest oddawany w postaci dywidend akcjonariuszom, ale zostaje w spółce. Dla niego głównym celem jest dowartościowanie załogi i usatysfakcjonowanie klienta. Firma od 7 lat funduje stypendia dla studentów, zastanawia się jeszcze tylko jak usprawnić inwestycję w ochronę środowiska oraz słuzbę zdrowia dla pracowników i ich rodzin.
McDonalds jest symbolem międzynarodowej firmy. W 118 krajach ma swoje siedziby, które działają odrębnie według zasad danego kraju. Dyrektor Generelny zapewnia, że zarówno "klienci codzienni" jak i "klienci wewnętrzni", czyli pracownicy, są równie ważni. Dbają o satysfakcję pracujących tam studentów, a także lokalnej społeczności, obejmując patronat nad regionalnymi domami dziecka.