Sprzedajemy za 100 mld euro

Eksport polskich towarów na przestrzeni pięciu ostatnich lat osiągnął blisko 20-proc. tempo wzrostu - wynika z informacji przedstawionych przez Stowarzyszenie Eksporterów Polskich. Firmy zwracają jednak uwagę na problemy w eksporcie, m.in. brak polskich marek rozpoznawalnych na świecie.

Dane zaprezentowane podczas V Kongresu Stowarzyszenia Eksporterów Polskich wskazują na to, że eksport wzrósł w 2007 r. o 15 proc. i przekroczył 100 mld euro. Import w tym czasie wzrósł o 17 proc. Mamy nadwyżkę w handlu zagranicznym z krajami Unii Europejskiej, a deficyt z Rosją i Chinami.

Zdaniem przedstawicieli Stowarzyszenia, Polska jest dojrzałą i otwartą gospodarką. Główną siłą polskiego eksportu jest niska cena dóbr i ich wysoka jakość. Dużą część eksportu stanowią artykuły żywnościowe. Zdaniem przedstawicieli firm eksportujących swoje towary za granicę, polska żywność na rynkach zagranicznych jest postrzegana jako żywność dobrej jakości, zdrowa i atrakcyjna cenowo.

Reklama

Zainteresowanie naszymi artykułami spożywczymi przejawiają m.in. Chiny, Japonia i Korea. Ekspansja na nowe rynki jest szansą dla przemysłu rolno-spożywczego - powiedział obecny na kongresie wiceminister rolnictwa Jan Krzysztof Ardanowski.

Eksporterzy zwracają uwagę na problemy polskiego eksportu, przede wszystkim brak marek rozpoznawalnych na świecie. Ich zdaniem, nasz eksport jest zbyt uzależniony od sytuacji gospodarczej w krajach Unii Europejskiej, a małą część eksportu stanowią towary typu high- tech.

W opinii Stowarzyszenia, zagrożeniem dla polskiego eksportu jest wzrost wartości złotego. Zdaniem eksporterów, dramatycznie spada opłacalność eksportu ze względu na wysoki kurs złotówki. Podkreślają, że dalszy wzrost wartości polskiej waluty może doprowadzić do nagłego załamania eksportu i napływu importowanych towarów, które będą tańsze niż te produkowane w Polsce. Eksporterzy oceniają, że ważne dla krajowej gospodarki jest szybkie przyjęcie euro. Zwrócili uwagę, że najlepiej wejść do strefy euro w "dołku ekonomicznym". Stowarzyszenie Eksporterów Polskich jest organizacją zrzeszającą ponad 300 polskich eksporterów ze wszystkich branż i regionów naszego kraju. Prowadzi swoją działalność od 2002 roku i utrzymuje kontakty z ponad 3 tys. spółek w Polsce.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: stowarzyszenie | problemy | Marek | 100 | eksport
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »