Sprzedaż bezpośrednia wzrosła o 4 proc. w 2013 roku
W 2013 roku sprzedaż netto całego sektora sprzedaży bezpośredniej wyniosła 2 mld 775 mln PLN, co stanowi czteroprocentowy wzrost w stosunku do roku 2012. Liczba osób współpracujących z przedsiębiorstwami sprzedaży bezpośredniej wzrosła do 900 tys. Łączna liczba zamówień wyniosła ok. 38 mln, z czego 95% zostało zrealizowanych w sprzedaży indywidualnej, a tylko 5% w sprzedaży grupowej podczas prezentacji organizowanych na życzenie i w domach konsumentów.
Rok 2013 był pomyślny dla branży sprzedaży bezpośredniej, przynosząc wzrost sprzedaży netto całego sektora o 4% do poziomu 2 mld 775 mln PLN. Wzrost sprzedaży rozłożył się na sześć kategorii produktowych, nieznacznie zmieniając ich udział w rynku w stosunku do roku 2012.
Od kilku już lat najpopularniejszą kategorię stanowią kosmetyki z 74 procentowym udziałem.
Na kolejnych pozycjach uplasowały się: AGD (6%), suplementy diety (9%), odzież i akcesoria (9%) oraz usługi (1%). W tegorocznych danych statystycznych pojawiła się nowa kategoria produktowa - chemia gospodarcza, odnotowując wartość na poziomie jednoprocentowego udziału w rynku.
W 2013 roku z firmami sprzedaży bezpośredniej współpracowało 900 tys. osób, o 3 tys. więcej niż rok wcześniej. Zasadniczy profil sprzedawcy nie uległ zmianie - nadal prym wiodą kobiety, które stanowią 88% ogółu sprzedawców bezpośrednich (wzrost o 5% w stosunku do 2012 r.).
Zmalał natomiast z 17% do 12% odsetek mężczyzn zaangażowanych w sprzedaż bezpośrednią.
Sprzedaż bezpośrednia rośnie w trudnych czasach!
Wzrost konsumpcji Polaków, a co za tym, idzie również sprzedaży sektora, to jeszcze jeden dowód na ogólne ożywienie gospodarcze na rynku polskim. To także bardzo pozytywny sygnał z rynku świadczący o poprawie nastrojów konsumentów i większych możliwościach zakupowych.
Liczę, że bieżący rok będzie równie pomyślny zarówno dla branży, jak i całej gospodarki - mówi Mirosław Luboń, dyrektor generalny PSSB.
Wykres 1. - Kategorie produktów - porównanie lat 2012 i 2013
Sprzedaż bezpośrednia - definicja
to oferowanie towarów i usług bezpośrednio konsumentom, na zasadach kontaktów indywidualnych, zazwyczaj w domu klienta, miejscu pracy lub w innych miejscach, poza stałymi punktami sprzedaży detalicznej. Jest formą sprzedaży detalicznej poza siecią sklepową. Sprzedaż bezpośrednia wymaga osobistej prezentacji produktu i udzielenia stosownych wyjaśnień.