Sprzedaż bezpośrednia wzrosła o 4 proc. w 2013 roku

W 2013 roku sprzedaż netto całego sektora sprzedaży bezpośredniej wyniosła 2 mld 775 mln PLN, co stanowi czteroprocentowy wzrost w stosunku do roku 2012. Liczba osób współpracujących z przedsiębiorstwami sprzedaży bezpośredniej wzrosła do 900 tys. Łączna liczba zamówień wyniosła ok. 38 mln, z czego 95% zostało zrealizowanych w sprzedaży indywidualnej, a tylko 5% w sprzedaży grupowej podczas prezentacji organizowanych na życzenie i w domach konsumentów.

Rok 2013 był pomyślny dla branży sprzedaży bezpośredniej, przynosząc wzrost sprzedaży netto całego sektora o 4% do poziomu 2 mld 775 mln PLN. Wzrost sprzedaży rozłożył się na sześć kategorii produktowych, nieznacznie zmieniając ich udział w rynku w stosunku do roku 2012.

Od kilku już lat najpopularniejszą kategorię stanowią kosmetyki z 74 procentowym udziałem.

Na kolejnych pozycjach uplasowały się: AGD (6%), suplementy diety (9%), odzież i akcesoria (9%) oraz usługi (1%). W tegorocznych danych statystycznych pojawiła się nowa kategoria produktowa - chemia gospodarcza, odnotowując wartość na poziomie jednoprocentowego udziału w rynku.

Reklama

W 2013 roku z firmami sprzedaży bezpośredniej współpracowało 900 tys. osób, o 3 tys. więcej niż rok wcześniej. Zasadniczy profil sprzedawcy nie uległ zmianie - nadal prym wiodą kobiety, które stanowią 88% ogółu sprzedawców bezpośrednich (wzrost o 5% w stosunku do 2012 r.).

Zmalał natomiast z 17% do 12% odsetek mężczyzn zaangażowanych w sprzedaż bezpośrednią.

Sprzedaż bezpośrednia rośnie w trudnych czasach!

Wzrost konsumpcji Polaków, a co za tym, idzie również sprzedaży sektora, to jeszcze jeden dowód na ogólne ożywienie gospodarcze na rynku polskim. To także bardzo pozytywny sygnał z rynku świadczący o poprawie nastrojów konsumentów i większych możliwościach zakupowych.

Liczę, że bieżący rok będzie równie pomyślny zarówno dla branży, jak i całej gospodarki - mówi Mirosław Luboń, dyrektor generalny PSSB.

Wykres 1. - Kategorie produktów - porównanie lat 2012 i 2013

Sprzedaż bezpośrednia - definicja

to oferowanie towarów i usług bezpośrednio konsumentom, na zasadach kontaktów indywidualnych, zazwyczaj w domu klienta, miejscu pracy lub w innych miejscach, poza stałymi punktami sprzedaży detalicznej. Jest formą sprzedaży detalicznej poza siecią sklepową. Sprzedaż bezpośrednia wymaga osobistej prezentacji produktu i udzielenia stosownych wyjaśnień.

Dowiedz się więcej na temat: UOKiK | sprzedaż detaliczna | sprzedaż | handel | handel detaliczny
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »