Reklama

Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w styczniu 2020 r. wzrosła o 3,4 proc. rdr

Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w styczniu 2020 r. wzrosła o 3,4 proc. w ujęciu rocznym, a w ujęciu miesięcznym spadła o 20,6 proc. - podał Główny Urząd Statystyczny. Sprzedaż detaliczna w cenach bieżących wzrosła w ubiegłym miesiącu o 5,7 proc. rdr.

Konsensus przygotowany przez PAP Biznes wskazywał na wzrost sprzedaży detalicznej w cenach stałych w styczniu rdr o 4,5 proc. i spadku mdm o 19,9 proc.

Reklama

Wśród grup o znaczącym udziale w sprzedaży detalicznej "ogółem" wzrost w styczniu 2020 r. w porównaniu z analogicznym okresem 2019 r. (w cenach stałych) zaobserwowano w przedsiębiorstwach handlujących pojazdami samochodowymi, motocyklami, częściami (o 3,5 proc. wobec wzrostu o 5,9 proc. przed rokiem ) oraz w jednostkach sprzedających paliwa stałe, ciekłe i gazowe (o 2,5 proc. wobec wzrostu o 4,5 proc. przed rokiem).

Spośród grup o niższym udziale w sprzedaży detalicznej "ogółem" największy wzrost odnotowano w jednostkach zaklasyfikowanych do grupy: "tekstylia, odzież, obuwie" (o 10,5 proc.). Spadek sprzedaży wykazały natomiast przedsiębiorstwa z grup: "prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach" (o 4,8 proc.);  "żywność, napoje i wyroby tytoniowe" (o 0,9 proc.); "pozostałe" (o 0,5 proc.).

W cenach bieżących, ekonomiści ankietowani przez PAP Biznes spodziewali się wzrostu o 6,5 proc. rdr.

Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

Bank Pekao: Spada sprzedaż aut, mebli, sprzętu RTV i AGD

Słabsza sprzedaż detaliczna wskazuje na pogarszające się nastroje konsumentów - uważa Piotr Piękoś z Banku Pekao. Jego zdaniem sprzedaż samochodów, mebli i sprzętu RTV AGD była najniższa od 1,5 roku.

Piękoś podkreślił, że odczyt GUS okazał się niższy od konsensusu prognoz rynkowych (4,1 proc. rok do roku). Dodał, że do spowolnienia wzrostu sprzedaży w styczniu przyczynił się szereg czynników.

- Z jednej strony odnotowaliśmy nieco słabszą dynamikę sprzedaży żywności, a także paliw - na tę drugą kategorię wpłynął dużo cieplejszy styczeń niż przed rokiem. Z drugiej strony negatywnie zaskoczyła sprzedaż w kategorii "meble, RTV i AGD", która wzrosła jedynie o 5,8 proc. r/r wobec 13,6 proc. r/r w grudniu. Łącznie kategorie z zakresu dóbr trwałych (samochody, meble, RTV i AGD) odnotowały w styczniu wyraźny spadek dynamiki sprzedaży - według naszych szacunków do 4,6 proc. r/r z 9,0 proc. r/r w grudniu, co oznacza poziom najniższy od około półtora roku - wyjaśnił analityk.

Przedstawiciel banku dodał, że wyraźne osłabienie wzrostu sprzedaży dóbr trwałych jest negatywnym sygnałem pod kątem nastrojów konsumenckich i może oznaczać ich istotne osłabienie.

ING: Dane pokazują, że inflacja zadziałała mocniej, a tempo wzrostu sprzedaży w większości kategorii spadło

Styczniowe dane pokazują, że czynnik inflacyjny zadziałał nieco mocniej, a tempo wzrostu sprzedaży w większości kategorii spadło - uważają ekonomiści z ING komentując dane GUS. Jak dodają, po stronie inwestycji cały IV kw. 2019 r. był słaby w budowlance, styczeń przyniósł pogodowe odreagowanie.

"Z analizy komponentów wynika, iż bazowy komponent sprzedaży detalicznej (a więc po wyłączeniu samochodów i paliw) wzrósł w styczniu 3,5 proc. r/r wobec 5,4 proc. r/r średnio w IV kw. 2019 r. Nie było szczególnego wpływu tych zmiennych kategorii (samochody i paliwa) a więc spowolnienie tempa wzrostu popytu miało szeroki zasięg i dotknęło również wskaźnik bazowy sprzedaży detalicznej" - napisali ekonomiści w piątkowym komentarzu.

Jak wskazali, w ramach wskaźnika bazowego mocno wzrosła sprzedaż odzieży, ale z kolei kategoria "inne" zanotowała nawet spadek w ujęciu r/r.

"Argumentem za mocniejszym odczytem sprzedaży w styczniu mogła być podwyżka pensji minimalnej a więc wzrost nominalnych dochodów osób o niższych dochodach i większej skłonności do wydatków" - uważają ekonomiści.

Jednocześnie zauważają, że z drugiej strony, argumentem przeciw wzrostowi sprzedaży i konsumpcji jest skok inflacji w grudniu 2019 r. i na początku 2020 roku.

Zdaniem ekonomistów, wysoka inflacja zmniejsza siłę nabywczą gospodarstw domowych. Dodatkowo styczniowe dane GUS z rynku pracy wskazują na nietypowe spowolnienie zatrudnienia, co zmniejsza tempo łącznego funduszu płac.

"Styczniowe dane pokazują, że czynnik inflacyjny zadziałał nieco mocniej, a tempo wzrostu sprzedaży w większości kategorii spadło. Obawiamy się, że ten czynnik będzie również hamował tempo wzrostu konsumpcji w kolejnych miesiącach 2020 roku" - uważają ekonomiści z ING.

GUS podał także, że produkcja budowlano-montażowa w styczniu 2020 r. wzrosła o 6,5 proc. rdr, a w porównaniu z poprzednim miesiącem spadła o 57,3 proc.

"Tak dobry wynik to prawdopodobnie efekt bardzo wysokich temperatur na tą porę roku, ułatwiających prowadzenie prac. Firmy mogły też nadrabiać zaległości z grudnia, kiedy układ świąt zachęcał do brania długich urlopów" - uważają ekonomiści z ING.

Jak wskazują, szczególnie wysoką aktywność zanotowały podmioty zajmujące się inwestycjami infrastrukturalnymi, czyli z sekcji roboty specjalistyczne i inżynierii lądowej (+17 proc. i 10,7 proc. r/r).

"Całokształt dzisiejszych i wczorajszych danych o aktywności gospodarczej za styczeń sugeruje, że wzrost PKB w I kwartale 2020 r. będzie nieco niższy od 3,1 proc. r/r zanotowanych w IV kw. 2019 r. Uwagę zwraca przede wszystkim niski wzrost sprzedaży detalicznej, sugerujący dalsze hamowanie tempa wydatków gospodarstw domowych obserwowane już w IV kw 2019 r. Z kolei po stronie inwestycji cały IV kw. 2019 był słaby w budowlance, styczeń przyniósł pogodowe odreagowanie, ale uważamy że mocne hamowanie wypłat środków unijnych będzie działać w kolejnych miesiącach, co razem ze słabością inwestycji prywatnych ograniczy tempo inwestycji w tym roku" - napisali ekonomiści z ING.

Ich zdaniem, słabnięcie popytu krajowego, jest głównym zagrożeniem dla wzrostu gospodarczego w 2020 roku. "Spodziewamy się tempa PKB w całym 2020 na poziomie 3 proc. r/r." - czytamy.


Dowiedz się więcej na temat: GUS | dane makroekonomiczne | sprzedaż detaliczna

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »