Sprzedaż detaliczna w lutym wzrosła o 13,7 proc. rdr

Sprzedaż detaliczna w lutym wzrosła o 13,7 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2011 roku, a miesiąc do miesiąca wzrosła o 1,2 proc. - poinformował GUS.

Sprzedaż detaliczna w lutym wzrosła o 13,7 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2011 roku, a miesiąc do miesiąca wzrosła o 1,2 proc. - poinformował GUS.

Sprzedaż detaliczna realnie wzrosła w lutym o 8,9 proc. rok do roku.Ekonomiści ankietowani przez PAP szacowali, że sprzedaż detaliczna w lutym rdr wzrosła średnio o 10,9 proc., a mdm spadła o 0,9 proc.Poniżej dane o dynamice sprzedaży detalicznej w lutym i styczniu:

Ekonomista Polskiego Banku Przedsiębiorczości Ignacy Morawski o danych GUS dotyczących sprzedaży detalicznej. W lutym wzrosła ona o 13,7 proc. rok do roku, a w ujęciu miesięcznym zwiększyła się o 1,2 proc.:

"Sprzedaż detaliczna wzrosła w lutym o 13,7 proc. rok do roku. To bardzo wysoki wynik, biorąc pod uwagę wysoką bazę odniesienia z zeszłego roku. Może być to sugestia, że popyt konsumpcyjny w pierwszym kwartale będzie nieco silniejszy niż w pod koniec ubiegłego roku. Warto jednak pamiętać, że dane o sprzedaży detalicznej wysyłają czasami mylące sygnały. Nie jest to najlepszy wskaźnik koniunktury, dlatego byłbym ostrożny z wyciąganiem jednoznacznych wniosków.

Reklama

Coraz ciekawsze są ostatnio wypowiedzi członków Rady Polityki Pieniężnej. W ostatnich dwóch dniach pojawiły się co najmniej trzy jastrzębie wypowiedzi: Jerzy Hausner i Adam Glapiński wskazali, że konieczna może być podwyżka stóp procentowych już wkrótce, zaś Anna Zielińska-Głębocka wskazała na warunkową gotowość do podniesienia kosztów kredytu, w razie utrzymania dobrych wyników gospodarki.

Coraz wyraźniejsza staje się zatem rozbieżność między tym, co o konieczności zmian w polityce pieniężnej uważa tzw. rynek, a co sądzi część członków RPP. Na rynku dominuje przekonanie, że podwyżka stóp jest bardzo mało prawdopodobna. W RPP zaś rośnie liczba zwolenników takiego ruchu.

Moim zdaniem dane gospodarcze nie wskazują na konieczność podnoszenia kosztów kredytu i wciąż uważam, że prawdopodobieństwo podwyżki jest niskie. Ale nie można wykluczyć, że ewentualna kolejna negatywna niespodzianka inflacyjna i nieco lepsze dane o produkcji wczesną wiosną zwiększą w RPP wpływy jastrzębi".

                          II 2012              I 2012                
                     II 2011   I 2012      I 2011   XII 2011    
.
ogółem                 13,7      1,2        14,3     -24,9
.
pojazdy                23,6     10,2        30,1     -23,3
mechaniczne 
.
paliwa                 21,6      2,9        19,4      -8,9
.
żywność, napoje,        7,7     -1,9        10,7     -25,0
wyroby tytoniowe          
.
pozostała sprzedaż     33,9     17,2        15,7     -23,5
w niewyspecjalizowanych  
sklepach
.
leki, kosmetyki         8,9     -1,4         8,8     -25,6
. 
odzież, obuwie          4,1    -17,4         5,9     -31,5
.
meble, AGD, RTV        20,5     -7,5        20,9     -32,1
prasa, książki         -4,8     -3,3         1,3     -42,2
.
pozostałe               2,6      0,9        11,8     -30,2

Sprzedaż hurtowa przedsiębiorstw handlowych wzrosła w II o 5,0 proc. rdr

Sprzedaż hurtowa przedsiębiorstw handlowych wzrosła w lutym o 5,0 proc. rdr, po wzroście w styczniu o 8,9 proc., a mdm wzrosła o 0,3 proc. - podał GUS.

Sprzedaż hurtowa przedsiębiorstw hurtowych wzrosła w lutym o 6,7 proc. rdr, po wzroście o 10,8 proc. w styczniu, a mdm spadła o 0,9 proc.

Nowe zamówienia w przemyśle w lutym wzrosły o 27,5 proc. rdr

Nowe zamówienia w przemyśle w Polsce wzrosły w lutym w ujęciu rok do roku o 27,5 proc., po wzroście o 17,9 proc. w styczniu - poinformował GUS.

W ujęciu miesięcznym zamówienia wzrosły o 10,3 proc. w porównaniu ze wzrostem o 8,5 proc. w poprzednim miesiącu.

Wskaźnik nowych zamówień w przemyśle pokazuje rozwój popytu na wyroby i usługi. Służy on do oceny przyszłej produkcji.

-----

Dane o sprzedaży są dużą niespodzianką

Wojciech Matysiak, ekonomista Banku Pekao: Dane są dużą niespodzianką. Silny wzrost dynamiki sprzedaży odnotowano właściwie jedynie w kategorii +pozostała sprzedaż w niewyspecjalizowanych sklepach+ - do 33,9 proc. rok do roku z 15,7 proc. rok do roku. Nieco wyższą niż przed miesiącem dynamikę sprzedaży odnotowano także w przypadku paliw - 21,6 proc. rdr wobec 19,4 proc. rdr - jednak w tym przypadku wzrost w ujęciu nominalnym wynika do pewnego stopnia z podwyżek cen.

Dynamika sprzedaż pojazdów mechanicznych spadła w lutym do 23,6 proc. rdr z 30,1 proc. rdr w styczniu. Sprzedaż żywności, napojów oraz wyrobów tytoniowych rosła w lutym w tempie 7,7 proc. rdr wobec 10,7 proc. miesiąc wcześniej. Sprzedaż detaliczna w kategorii +meble, AGD, RTV+ wzrosła o 20,5 proc. rdr wobec wzrostu o 20,9 proc. w styczniu. W kategorii +pozostałe+ stanowiącej około 15 proc. sprzedaży ogółem dynamika spadła do 2,6 proc. rdr z 11,8 proc. w poprzednim miesiącu. Lutowe dane o sprzedaży są trudne w interpretacji i w naszej ocenie nie należy spieszyć się z optymizmem.

Pewnym wytłumaczeniem tak dobrych danych może być fakt wcześniejszej wypłaty premii przez pracodawców związany z podwyżką stawki rentowej od lutego. Z drugiej strony, w lutym panowały mocno niesprzyjające konsumpcji warunki pogodowe - podobne mrozy w poprzednich latach zwykle silnie negatywnie wpływały na wyniki sprzedaży. Dane o sprzedaży detalicznej niewątpliwie stanowią ważny argument dla jastrzębi w Radzie Polityki Pieniężnej, w związku z czym kilku jej członków może zagłosować za wnioskiem o podwyżkę stóp procentowych w kwietniu, którzy zamierza zgłosić Andrzej Glapiński. Wcześniejsze wypowiedzi przedstawicieli polskich władz monetarnych sugerują jednak, że wniosek ten nie uzyska poparcia większości.

PAP
Dowiedz się więcej na temat: RDR | proca | GUS | dane makroekonomiczne | sprzedaż detaliczna
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »