Stacje Slovnaftu pod młotek

Węgierski koncern paliwowy MOL chce pozbyć się części stacji benzynowych z sieci Slovnaft w Czechach i na Słowacji. Orlen, który od dawna deklaruje, że chętnie poszerzyłby czeską sieć Benziny, jeszcze nie wie, czy weźmie udział w przetargu.

Węgierski koncern paliwowy MOL chce pozbyć się części stacji  benzynowych z sieci Slovnaft w Czechach i na Słowacji. Orlen, który od dawna deklaruje, że chętnie poszerzyłby czeską sieć Benziny, jeszcze nie wie, czy weźmie udział w przetargu.

MOL, który jest większościowym akcjonariuszem słowackiej spółki paliwowej Slovnaft, chce się pozbyć części jej stacji. Chodzi o to, żeby marka Slovnaft stała się najlepszym znakiem firmowym na Słowacji. Dlatego starsze i położone w gorszych miejscach placówki mają być zamknięte lub sprzedane. Slovnaft ma teraz 261 stacji na Słowacji i nieco ponad 40 w Czechach. Ile z nich pójdzie pod młotek, nie wiadomo. - Analizujemy, które stacje działają rentownie, a które nie przynoszą takiego zysku, jakiego należałoby oczekiwać od placówek nowoczesnej sieci detalicznej - powiedział, cytowany przez słowacką agencję prasową TASR, prezes MOL-a György Mosonyi. - W tym drugim przypadku będziemy podejmować decyzje o zamknięciu - dodał. - Oczywiście, zanim jakiś obiekt zlikwidujemy, rozglądniemy się za ewentualnymi kupcami - zadeklarowała w rozmowie z PARKIETEM Kristína Félová, rzeczniczka Slovnaftu. Przyznała, że koncern chce się pozbyć najstarszych i najgorzej położonych placówek, a więc pewnie chętnych nie będzie wielu.

Reklama

O powiększeniu sieci detalicznej w Czechach od dawna myśli Orlen. Płocki koncern po zakupie czeskiego Unipetrolu przejął także kontrolę nad największą na tamtejszym rynku siecią detaliczną należącą do spółki Benzina. Sieć liczy dziś nieco ponad 300 placówek i ma 11-12% rynku. Kilka tygodni temu Orlen zadeklarował, że w ciągu trzech najbliższych lat chciałby osiągnąć 15-proc. udział w czeskim rynku detalicznym. W tym celu konieczne wydają się zakupy. PKN-owi nie powiódł się start w przetargu na ok. 70 czeskich placówek Arala.

Musi więc szukać nowych okazji, a o te w Czechach nie jest łatwo - żaden z dużych koncernów nie planuje wycofania się z rynku. Poważnym problemem jest w tej sytuacji umowa, jaką Orlen zawarł jeszcze w kwietniu ub.r., a która mówi o przejęciu 1/3 stacji Benziny przez ConocoPhillips, właściciela sieci JET. Orlen deklaruje, że nie chce się pozbywać tych placówek, ale sprawa nie jest wciąż rozstrzygnięta i może trafić do sądu arbitrażowego.

Czy PKN zainteresuje się obiektami Slovnaftu? - Nie otrzymaliśmy żadnej oferty ani potwierdzenia informacji o sprzedaży przez MOL stacji Slovnaftu - powiedział rzecznik Orlenu Dawid Piekarz. - Ale ponieważ sieć Benziny wymaga wzmocnienia, starannie przeanalizujemy każdą ofertę - dodał. Wczoraj kurs Orlenu spadł o 0,5%, do 60 zł, a MOL-a obniżył się o 1,23%, do 322 zł.

Bartłomiej Mayer Krzysztof Grad

Parkiet
Dowiedz się więcej na temat: mol | stacje | MOL | młotek | koncern | Orlen
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »