Stagnacja w reklamie
Trzeci kwartał nie przyniósł poprawy na pogrążonym w stagnacji polskim rynku reklamy. Według szacunków, zmniejszył się on w porównaniu z rokiem ubiegłym o 5-20 proc.
Niestety ostatnie trzy miesiące roku nie przyniosą wyraźnej poprawy.
Ponad 6,44 mld zł brutto wydały na reklamę w mediach w ciągu pierwszych trzech kwartałów tego roku działające w Polsce firmy, wynika z danych monitorującej rynek reklamy firmy Expert Monitor. Wprawdzie pozornie jest to, o ponad 29 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego, jednak rzeczywiste nakłady na reklamę, są niższe niż rok wcześniej.
O ile? Tego w rzeczywistości nie wie nikt. Szacunki analityków i graczy rynku medialnego wymieniają 5, ale sięgają również 15 do 20 proc. Rozbieżności biorą się stąd, że coraz bardziej rozszerzają się nożyce między danymi firm, które prowadzą monitoring według cen zawartych w cennikach biur reklamy, a wysokością zniżek i rabatów przyznawanych przez te ostatnie.
W stacjach telewizyjnych przekraczają one 50 proc., a w radiu i prasie sięgają nawet 70 proc. sum podawanych w cennikach. Dzieje się tak dlatego, że spadek popytu wewnętrznego powoduje zmniejszenie sprzedaży, więc firmy tną koszty, ograniczając przede wszystkim swe budżety reklamowe. Tymczasem walczące o reklamodawców media prześcigają się w przyznawaniu coraz większych rabatów, na czym najbardziej korzysta telewizja, która stała się najtańszym medium reklamowym.