Stan przygotowań Polski do członkostwa w Unii
Rada Ministrów przyjęła we wtorek 5 bm. kolejną informację o aktualnym stanie przygotowań Polski do członkostwa w Unii Europejskiej.
Rada Ministrów przyjęła we wtorek 5 bm.
kolejną informację o aktualnym stanie przygotowań Polski do
członkostwa w Unii Europejskiej, a zwłaszcza o przyczynach
opóźnień w realizacji projektów współfinansowanych przez środki
pomocowe.
Szczególną uwagę poświęcono przygotowaniom do wdrożenia
Zintegrowanego Systemu Zarządzania i Kontroli (IACS), którego
uruchomienie jest niezbędnym warunkiem korzystania z dopłat
bezpośrednich dla rolników. W tym kontekście dyskutowano reakcję
na zawarcie niekorzystnych dla państwa umów z amerykańską firmą
Hewlett-Packard.
Rząd przyjął kierunkowe ustalenia projektu ustawy o działalności
pożytku publicznego i o wolontariacie, który został skierowany do
pracy redakcyjnej w Centrum Legislacyjnym Rządu. Ostateczny
projekt ustawy zostanie przedstawiony rządowi na następnym
posiedzeniu.
Rada Ministrów zapoznała się z zagrożeniami, jakie stoją przed
polskimi plantatorami tytoniu i zwróciła się do ministrów
rolnictwa, gospodarki i finansów o opracowanie programu wsparcia
dla tych plantatorów.
x x x
Rada Ministrów przyjęła informację w sprawie wybranych aspektów
stanu przygotowań Polski do członkostwa w Unii Europejskiej.
Najważniejszymi zagadnieniami ubiegłego tygodnia były:
- reakcja rządu na komunikat Komisji Europejskiej w sprawie
finansowych aspektów procesu rozszerzenia w latach
2004-2006
- stan przygotowań do członkostwa w UE w obszarze
"Rolnictwo"
- realizacja harmonogramu przyjmowania przez Radę Ministrów
projektów ustaw dostosowujących polskie prawo do prawa UE
do końca 2002 roku
Reakcja na komunikat Komisji Europejskiej.
Komisja Europejska przedstawiła 31 stycznia br. pakiet dokumentów
dotyczących finansowych aspektów rozszerzenia. Najwięcej uwagi
poświęcono w nim rolnictwu. Komunikat jest pierwszym dokumentem
stanowiącym podstawę dalszych rozmów na temat finansowych aspektów
rozszerzenia Unii Europejskiej. Zawiera propozycje korzystne dla
Polski, jak i takie, które nie zadowalają oczekiwań i wymagają
dalszych dyskusji. Rząd z zadowoleniem powitał propozycje
płatności bezpośrednich dla rolników, która po raz pierwszy
pojawiła się w oficjalnym dokumencie, jak również zapowiedź
uelastycznienia instrumentów wspólnej polityki rolnej i
dostosowanie jej warunków rolnictwa państw kandydujących.
Niezadowalający jest jednak wyjściowy poziom dopłat (25 proc.
obowiązujących w Unii) i nie do przyjęcia 10-letni okres
dochodzenia do pełnych dopłat.
Premier powołał specjalny zespół, który do 15 lutego przygotuje
analizę proponowanych przez Unię rozwiązań, a ta posłuży do
sformułowania naszego stanowiska negocjacyjnego w obszarze
"Rolnictwo".
Stan przygotowań do członkostwa w UE w obszarze "Rolnictwo".
Zadaniem zespołu powołanego 29 stycznia br., któremu przewodniczy
podsekretarz stanu w MRiRW Jerzy Plewa będzie opracowanie i
przedstawienie Komitetowi Integracji Europejskiej wniosków i
projektów niezbędnych działań w rolnictwie w związku z
przygotowaniami do członkostwa w UE. W szczególności będą to:
1) propozycje zmiany polskiego stanowiska negocjacyjnego,
związane z dopłatami bezpośrednimi, kwotami produkcyjnymi,
środkami na finansowanie rynków rolnych i obszarów wiejskich oraz
wnioskami o rozwiązania przejściowe;
2) określenie celów priorytetowych;
3) harmonogram działań dostosowawczych, niezbędnych do
zakończenia negocjacji w rozdziale "Rolnictwo" (prace legislacyjne
i przygotowanie administracji publicznej do wdrażania prawa
wspólnotowego);
4) wykaz niezbędnych informacji i wyjaśnień dotyczących
negocjacji wraz z harmonogramem ich opracowania i przekazywania
stronie wspólnotowej;
5) harmonogram utworzenia Zintegrowanego Systemu Zarządzania i
Kontroli (IACS);
6) tryb i zakres konsultacji polskiego stanowiska negocjacyjnego
z partnerami społecznymi;
7) harmonogram wdrożenia Specjalnego Przedakcesyjnego
Programu na rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (SAPARD).
Realizacja harmonogramu przyjmowania przez Radę Ministrów
projektów ustaw dostosowujących prawo polskie do prawa Unii
Europejskiej do końca 2002 roku.
Zgodnie z harmonogramem, w styczniu bieżącego roku planowano
skierować pod obrady KIE 10 projektów ustaw. Do 1 lutego br.
przyjęto projekty 7 ustaw, które zostaną rozpatrzone przez rząd.
Nie dotrzymano natomiast terminu dostarczenia 3 projektów:
- nowelizacji ustawy o warunkach zdrowotnych żywności i
żywienia;
- ustawy o radiofonii i telewizji;
- ustawy o ochronie przed przywozem do Polski towarów
subsydiowanych.
Rada Ministrów przyjęła informację w sprawie wykorzystania
środków pomocowych Unii Europejskiej, ze szczególnym
uwzględnieniem środków przeznaczonych na finansowanie budowy
zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli w rolnictwie (IACS).
Z programu PHARE Polska otrzymała w latach 1990-2000
2 518 437 428 euro. Według stanu na 31 grudnia 2001 roku
zakontraktowano z tej sumy 2 138 135 686 euro (84 proc.),
wydatkowano zaś 1 820 036 315 euro (72 proc.). Po analizie
informacji resortów stwierdzono następujące przyczyny
niewykorzystania środków i stanowiących nadal zagrożenie dla
realizacji programów:
- brak wykwalifikowanych kadr w instytucjach wdrażających
programy pomocy przedakcesyjnej;
- brak środków polskich na współfinansowanie projektów
PHARE;
- niedostateczny nadzór nad realizacją projektów przez
ministerstwa realizujące programy przedakcesyjne.
Obecnie zagrożona jest realizacja projektów PHARE 2000, których
okres kontraktacji upływa w październiku br. Dotyczy to zwłaszcza
części inwestycyjnych projektów rozwoju instytucjonalnego, dla
których nie rozpoczęto jeszcze procedur przetargowych. Z tego
względu konieczne jest jak najszybsze rozpoczęcie analogicznych
prac w programach PHARE 2001.
Komisja Europejska wszczęła postępowanie audytorskie dwóch
projektów PHARE'98 "Wdrażanie zintegrowanego systemu zarządzania i
kontroli IACS" i "System identyfikacji i rejestracji zwierząt" i
zdecydowała jesienią 2001 o zawieszeniu wszystkich działań
związanych z tworzeniem systemu IACS, finansowanych z programu
PHARE. Powodem były stwierdzone nieprawidłowości oraz zastrzeżenia
do kontraktu z firmą Hewlett-Packard. Strona unijna nie zgadza się
też na finansowanie tego systemu w programach PHARE 2002. Może
nawet dojść do konieczności zwrotu już wydatkowanych środków PHARE
na cele inwestycyjne (ok. 2,8 mln euro) i utraty pozostałych
środków na tworzenie systemu IACS (ok.16 mln euro). Nie jest
wykluczone wycofanie się Komisji ze wszystkich przedsięwzięć
realizowanych na rzecz Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji
Rolnictwa oraz opóźnienie weryfikacji akredytacji Agencji SAPARD.
Opóźnienia wystąpiły też we wdrażaniu programu PHARE-Spójność
Społeczna i Gospodarcza (SSG) z powodu:
- nieuregulowanych stosunków własnościowych przy budowie drogi
dojazdowej do lotniska w Pyrzowicach i drogi dojazdowej do gminnej
strefy gospodarczej w Miedźnej;
- restrukturyzacji PKP i utworzenia spółki Polskie Linie Kolejowe
nie ma jednoznacznie określonych struktur organizacyjnych do
wdrażania projektów PHARE w kolejnictwie;
- braku środków na współfinansowanie projektów na rozwój
regionalny Mazur i Podkarpacia;
- protestów mieszkańców i władz Radzionkowa w związku z budową
oczyszczalni ścieków w tym mieście.
Nadal mają miejsce problemy z podpisywaniem porozumień w sprawie
wdrażania projektów ISPA pomiędzy Narodowym Funduszem Ochrony
Środowiska a końcowymi beneficjentami tego programu.