Strategia gospodarczego rozwoju Polski

Informacja w sprawie programu rządu. Strategia gospodarczego rozwoju Polski - Przedsiębiorczość - Rozwój - Praca.

Informacja w sprawie programu rządu. Strategia gospodarczego rozwoju Polski - Przedsiębiorczość - Rozwój - Praca.

Rada Ministrów na posiedzeniu we wtorek, 29 stycznia, przyjęła

program rozwoju gospodarczego Polski. Określono również zadania

legislacyjne związane z realizacją przyjętego programu oraz

mechanizmy monitorowania i koordynowania dalszych związanych z tym

prac. Jest to program pobudzenia rozwoju polskich przedsiębiorstw

i zdecydowanego zatrzymania narastającej fali bezrobocia. Jest to

strategia przedsiębiorczości, rozwoju i pracy.

Dokument w sposób całościowy jasno określa zadania na cały okres

do końca 2005 r. oraz zadania cząstkowe na poszczególne lata, a 

Reklama

także pokazuje instrumenty, jakie zostaną uruchomione w 

najbliższych latach w celu poprawy warunków życia w Polsce oraz

zwiększenia polskiej szansy w jednoczącej się Europie.

Założeniami tego programu są:

po pierwsze: efektywne wykorzystanie wszystkich możliwości dla

przyspieszenia tempa wychodzenia z obecnej kryzysowej sytuacji

oraz stworzenia najlepszych gwarancji dla stabilnego rozwoju;

po drugie: jakościowa poprawa warunków prowadzenia działalności

gospodarczej przedsiębiorstw, w tym m.in.:

- ograniczenie pętli zadłużeń i zwiększenie dostępu do kredytu,

- bardziej efektywne rozwiązania z zakresu prawa pracy,

- uruchomienie warunków dla modernizacji i inwestycji potrzebnych

dla wzmocnienia konkurencyjności polskich produktów,

- ułatwienia w zdobywaniu rynków zbytu,

- likwidacja mitręgi biurokratycznej przy rozpoczynaniu i 

prowadzeniu działalności gospodarczej,

- wprowadzenie dodatkowych barier zmierzających do eliminowania

korupcji oraz zwiększenia bezpieczeństwa obrotu gospodarczego;

po trzecie: skuteczna ochrona interesów najsłabszych i 

najbiedniejszych;

po czwarte: jasne określenie zadań i obowiązków państwa w 

stosunku do obywateli.

W bilansie otwarcia rząd uczciwie przedstawił stan polskich spraw

u progu działania rządu SLD-UP i PSL. Obecnie przedstawia swój

program wyjścia z tej sytuacji, oceniając, że można odwrócić

negatywny bieg zdarzeń w Polsce, zaś droga do tego celu wiedzie

przez obudzenie przedsiębiorczości i aktywności społecznej oraz

stworzenie warunków dla przyspieszenie rozwoju gospodarczego i 

stworzenie szansy na uzyskanie pracy.

Sytuacja gospodarcza kraju sprawia, że konieczne jest podjęcie

działań nadzwyczajnych. W przyjętej strategii dotyczą one rozwoju

przedsiębiorczości, która jest podstawowym źródłem wzrostu

gospodarczego i tworzenia miejsc pracy oraz strategii finansowej,

która pozwoli efektywnie wykorzystać zasoby majątkowe oraz wiedzę

i umiejętności ludzi przy pomocy nowoczesnych narzędzi finansowych.

Częściami składowymi strategii wzrostu gospodarczego będą

działania zawarte w pakietach: "Przede wszystkim

przedsiębiorczość", "Pierwsza praca" i "Infrastruktura - klucz do

rozwoju". W najbliższym czasie pakiety te zostaną uzupełnione o 

nowy program "e - Polska".

Pakiet "Przede wszystkim przedsiębiorczość" zawiera działania na

rzecz likwidacji formalnych utrudnień w tworzeniu i funkcjonowaniu

przedsiębiorstw, sprzyjające zwiększaniu zatrudnienia.

Znowelizowanych zostanie blisko 40 ustaw oraz wiele aktów prawnych

niższego rzędu. Uelastycznione będzie prawo pracy. Zmniejszy się

ilość deklaracji i sprawozdań wymaganych od przedsiębiorców. Mniej

też będzie kontroli. Inspektorzy skarbowi utracą uprawnienia

organów decyzyjnych. Zmiany zostaną przygotowane do kwietnia 2002

r. i będą wprowadzone w jednym czasie.

Pakiet "Pierwsza praca" stwarza absolwentom ułatwienia w podjęciu

pierwszego zatrudnienia. Zostaną obniżone koszty ich pracy w 

małych i średnich przedsiębiorstwach - budżet będzie opłacał część

składki ubezpieczeniowej. Absolwenci korzystać będą z ułatwień w 

zakładaniu firm, odroczenia płatności podatkowych i 

ubezpieczeniowych. Szerzej wykorzystywany będzie wolontariat,

czyli nieodpłatna praca w organizacjach samorządowych i sektorze

publicznym. Wolontariusze będą otrzymywać zabezpieczenie

społeczne. Nastąpi reorganizacja pośrednictwa pracy. Źródłem

środków na realizację pakietu będzie tzw. rezerwa uwłaszczeniowa

wynosząca ok. 520 mln zł.

Pakiet "Infrastruktura - klucz do rozwoju" obejmuje instrumenty

rozwoju zaniedbanej infrastruktury i zakłada, że ta dziedzina

działań stanie się istotnym czynnikiem wzrostu gospodarczego. W 

wyniku jego realizacji: zostanie przyspieszony rozwój budownictwa

mieszkaniowego, ruszy program budowy autostrad i dróg

ekspresowych, przyspieszony zostanie rozwój telekomunikacji i 

wprowadzone będą klarowne zasady konkurencji na tym rynku, będzie

rozwijany rządowy program "e - Polska", ze środków pochodzących z 

funduszy europejskich (ISPA), Funduszu Spójności UE, zagranicznych

kredytów oraz dotacji będzie prowadzona modernizacja transportu

kolejowego i lotniczego. Inwestycje w infrastrukturę będą

realizowane m.in. w formie partnerstwa kapitałów publicznego i 

prywatnego.

Przyjęta strategia zakłada zmiany w strukturze gospodarki,

zmierzające do jej modernizacji, poprawy konkurencyjności,

przekształceń własnościowych i prywatyzacji sektora publicznego.

Struktura gospodarki będzie zmieniona w wyniku wprowadzania

nowoczesnych technologii, w tym teleinformatycznych, materiałowych

i biotechnologii. Zmienione zostaną formy finansowania zaplecza

naukowo-badawczego gospodarki. System tworzenia, finansowania i 

wdrażania innowacji ulegnie głębokiej przebudowie. Kontynuowana

będzie restrukturyzacja górnictwa, elektroenergetyki, sektora

naftowo-gazowniczego, hutnictwa, przemysłu obronnego i wielkiej

syntezy chemicznej oraz transportu kolejowego.

Realizowane będą dalsze przekształcenia własnościowe w polskiej

gospodarce, które w swoich głównych elementach powinny zostać

zakończone do roku 2005. W 2005 r. struktura własności w polskiej

gospodarce będzie podobna do istniejącej w krajach UE. Skarb

Państwa zachowa kontrolę nad czterema nie sprywatyzowanymi

dotychczas bankami: BGK, PKO BP, BGŻ i Bankiem Pocztowym. BGK

stanie się instytucją finansową prowadzącą rozliczenia państwa z 

podmiotami gospodarczymi. PKO BP pozostanie bankiem

specjalizującym się w obsłudze ludności. W 2003 r. powstanie

fundusz restrukturyzacji stworzony z rezerw akcji Skarbu Państwa

oraz fundusz zarządzania mniejszościowymi pakietami akcji i 

udziałami należącymi do Skarbu Państwa. Środki z prywatyzacji

zostaną wykorzystane do stworzenia funduszu gwarancji i poręczeń

kredytowych dla wsparcia przedsięwzięć eksportowych oraz wdrożenia

nowych technologii przez małe i średnie przedsiębiorstwa. Zostanie

przygotowany projekt ustawy reprywatyzacyjnej, dostosowanej do

możliwości finansowych państwa.

Stopniowo ulegnie poprawie sytuacja dochodowa wsi i rolnictwa.

Polityka interwencji na rynku rolnym zostanie dostosowana do

rozwiązań obowiązujących w UE. Ruszy system dopłat do

najważniejszych produktów rolnych, rozszerzony zostanie skup

interwencyjny. Ustawowo uregulowany zostanie obrót i ochrona

ziemi. Powstanie system dopłat do oprocentowania kredytów

pobranych na zakup ziemi przez młodych rolników. Dotowana będzie

m.in. ze środków pomocowych UE budowa infrastruktury oraz

tworzenie nowych miejsc pracy poza rolnictwem. Powstaną instytucje

umożliwiające przyjęcie i zagospodarowanie dotacji i funduszy UE

po przyjęciu Polski do Wspólnot. Polskie rolnictwo objęte zostanie

instrumentami Wspólnej Polityki Rolnej UE oraz programami

strukturalnymi.

Przewiduje się większy wzrost eksportu niż przywozu towarów do

kraju. Uruchomiony zostanie program promocji polskich towarów,

zwłaszcza na rynkach Unii Europejskiej, USA, Rosji i państw

członkowskich CEFTA. Zwiększona zostanie dostępność i obniżone

koszty usług KUKE. Zwiększona będzie dostępność kredytów

eksportowych udzielanych przez banki państwowe. Tworzony jest

projekt ustawy o finansowym wspieraniu inwestycji za granicami

Polski. Celem działań jest poprawa naszej obecności na rynkach

zagranicznych. Prowadząc otwarta politykę importową, Polska będzie

przeciwdziałać nierzetelnej konkurencji ze strony zagranicznych

dostawców. Dotyczy to zwłaszcza przemysłu: lekkiego, spożywczego,

węgla i kilku innych grup towarów.

W polityce regionalnej rząd będzie wdrażał koncepcję państwa

zdecentralizowanego, przekazując w gestię samorządu terytorialnego

kompetencje i zadania oraz środki na ich realizację. Zostanie

doprecyzowany podział kompetencji pomiędzy administracją rządową i 

samorządową oraz pomiędzy poszczególnymi szczeblami samorządu

terytorialnego. Wzrosną dochody własne samorządów. Powstaną

fundusze rozwoju regionalnego i lokalnego, w tym oferujące

fundusze dla małych przedsiębiorstw, pozbawionych zdolności

uzyskania kredytów bankowych.

Strategia integracji europejskiej obejmuje dwa etapy: negocjacje

przed przystąpieniem oraz okres bezpośrednio po akcesie, kiedy

Polska zacznie korzystać z dostępu do jednolitego rynku

europejskiego i uzyska znaczne kwoty na rozwój. Wejście Polski do

Unii Europejskiej przyspieszy wzrost gospodarki. Ponad 1,8 mld

euro otrzymamy przed przyjęciem do Unii (2002-2003). Po

przystąpieniu, europejskie fundusze strukturalne i tzw. Fundusz

Spójności przeznaczone dla Polski osiągną ok. 15-20 mld euro.

Najważniejsze przedsięwzięcia umożliwiające skuteczne

wykorzystanie tych środków przez rząd - w myśl strategii - będą

zrealizowane w latach 2002?2003. Stworzony zostanie sprawny system

instytucji i metod przejęcia, zarządzania i wykorzystania środków

unijnych. W strategii założono kalendarz przyjęcia Polski do Unii

Europejskiej: zakończenie negocjacji z końcem 2002 r., ratyfikacja

traktatów akcesyjnych w II połowie 2003 r., przystąpienie do UE w 

2004 roku, programowanie i wykorzystanie środków UE - 2004 r.

Strategia finansów publicznych zawiera zbiór instrumentów i 

środków, które zapewniają równowagę i dyscyplinę finansową oraz

pozwolą zwiększyć nakłady na przedsięwzięcia rozwojowe. Wymaga to

kontynuacji reformy finansów publicznych i zmiany reguł

konstruowania budżetu państwa.

Wydatki budżetowe ustalane będą na poziomie wydatków roku

poprzedniego powiększonym o poziom inflacji + 1 punkt %. Budżet

odchodzi od chaotycznego cięcia wydatków i dodawania środków "po

uważaniu", wedle siły politycznej artykulacji. Staje się

przewidywalny.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: fundusze | Strategie | przedsiębiorczość | pakiet | Polskie
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »