Susza uderza w niemiecką gospodarkę. Niski poziom wody w Renie wstrzymuje tamtejszy przemysł

Ren - najdłuższa rzeka w Niemczech - służy za główny środek transportu surowców przemysłowych, takich jak ropa, chemia czy gaz. Przez ostatnie lata w okresie letnim poziom wody schodził jednak wystarczająco nisko, by częściowo sparaliżować przemysł zależny od rzecznego transportu. Sytuacja - ze względu na zmiany klimatyczne, coraz częstsze fale upałów i susze - jest ciężka też i w tym roku, jak podaje Reuters.

Z wszystkich dóbr transportowanych wewnątrz kraju przez Ren przechodzi ich aż 80 proc. Choć poziom wody w rzece nie uniemożliwia przepływu łodzi, ciężar, jaki można włożyć na barki, musi być zmniejszony o ponad połowę w porównaniu do tego, co jest transportowane w normalnych warunkach - podaje DTG, Niemiecka Kooperatywa Transportowa. W zeszłym roku ilość przetransportowanych towarów spadła najniżej od czasów zjednoczenia Niemiec.

Płyciznę odczuwa nawet wskaźnik PKB

Płytka rzeka nie dotyka jedynie marż i przychodów wielkich koncernów. W 2018 r. PKB Niemiec spadł o 0,4 proc. ze względu na mniejszą wydolność transportu przez rzekę. Według Instytutu Kiela, jeśli poziom wody jest poniżej 78 cm przez miesiąc, można przyjąć, że produkcja przemysłowa spadnie o 1 proc.  

Reklama

Firmy logistyczne, które zajmują się transportem zyskują na takich warunkach. Duże zapotrzebowanie na łodzie przystosowane do niskiego poziomu wody pozwala zwiększyć zyski. A podobne zapotrzebowanie nie będzie raczej spadać przez kolejne lata, gdyż trendu niskiego poziomu wody nie uda się tak prosto odwrócić. "Spodziewamy się, że z powodu zmian klimatycznych ekstremalne warunki na Renie będą zdarzać się częściej" - powiedział Maickel Uijtewaal, dyrektor generalny w Stolt-Nielsen, którego wypowiedź przytacza Reuters. 

A jeśli trend niskich poziomów wody się podtrzyma, przejście na inne środki transportu dóbr nie będzie takie proste. "W perspektywie krótko- i średnioterminowej brakuje przepustowości, infrastruktury i personelu, aby przejść na transport kolejowy i drogowy" - powiedział agencji Reuters Steffen Bauer, dyrektor naczelny Stolt-Nielsen.  

Jeśli poziom rzeki będzie niski przez wydłużony czas, nie pomoże to w poprawie sytuacji rynkowej naszego zachodniego sąsiada. Spowolnienie dostaw, słabsze i bardziej nieprzewidywalne łańcuchy dostaw jeszcze żadnej gospodarce nie pomogły.

Oprac. Tymon Magolewski

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: zmiany klimatyczne | Niemcy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »