Reklama

Świnoujście niedługo zaproponuje rządowi model finansowanie budowy tunelu

Na początku października władze Świnoujścia zamierzają przedstawić rządowi propozycję wspólnego finansowania budowy tunelu łączącego wyspy Wolin i Uznam.

W Urzędzie Miasta Świnoujścia trwają przygotowania operatu i prognozy finansowej na najbliższe lata. W związku z planowanym wzrostem wpływów do miejskiego budżetu z tytułu podatku od nieruchomości, dzięki otwarciu w Świnoujściu terminala LNG, władze miasta wstępnie szacują, że będą w stanie sfinansować ok. 20 proc. inwestycji, której koszt szacowany jest na ok. 800 mln zł; pozostałe środki pochodziłyby z unijnej perspektywy finansowej 2014-2020.

Reklama

Jak powiedział nam Robert Karelus, rzecznik UM Świnoujście, oficjalny wniosek w tej sprawie władze miasta zamierzają złożyć na początku października w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, jak również w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego.

Janusz Żmurkiewicz, prezydent Świnoujścia, powiedział portalowi rynekinfrastruktury.pl, że stałe połączenie pomiędzy Wolinem i Uznamem to marzenie mieszkańców miasta.

- Jednakże nawet tak bogaty samorząd, jak świnoujski nie udźwignie samodzielnie tak wielkiej inwestycji. Potrzebna jest dobra wola rządu i mam nadzieję, że nie będzie ona zależeć tylko od tego, kto zajmuje fotel prezydenta miasta - mówi związany z lewicą Żmurkiewicz (na czas trwającej od 2002 r. prezydentury zawiesił członkostwo w SLD).

- Nie ukrywam, że w pewnym momencie byłem tak zdeterminowany, iż skierowałem na ręce premiera Donalda Tuska bardzo osobisty list, w którym zadeklarowałem złożenie rezygnacji z urzędu, jeśliby to miało pomóc w rozpoczęciu inwestycji.

Prezydent Żmurkiewicz zwraca uwagę, że w 2015 roku budżet miasta zasili ok. 30-40 mln zł podatku, jaki zapłaci Polskie LNG z tytułu podatku od nieruchomości.

- To jeszcze raz tyle, ile Świnoujście wydaje z własnych pieniędzy na inwestycje. Z takim budżetem można mieć odważne plany rozwojowe, stworzyć miasto przyjazne mieszkańcom i gościom. Ale stwarza to też realną szansę właśnie do rozmów o współfinansowaniu budowy tunelu. Świnoujście stale się rozwija pod względem gospodarczym i turystycznym. Głównym hamulcem tego rozwoju może być brak perspektyw na budowę stałego połączenia - podsumował Janusz Żmurkiewicz.

CZYTAJ RÓWNIEŻ: "Gazeta Polska Codziennie": Kiedy tunel pod Świną?

Dowiedz się więcej na temat: tunel | Prom | Wolin | Świnoujście

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »