System opłat kompensacyjnych (SOK) neutralizujący skutki kontraktów długoterminowych
Komitet przyjął wstępnie dokument przygotowany przez Ministerstwo Gospodarki pn. System opłat kompensacyjnych (SOK) neutralizujący skutki kontraktów długoterminowych i zobowiązał ministerstwa: gospodarki, finansów, skarbu państwa, Urząd Regulacji Energii oraz Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów do uzgodnienia i przedsta-wienia Radzie Ministrów ostatecznej wersji dokumentu.
KERM przyjął wstępnie i rekomendował Radzie Ministrów System Opłat Kompensacyj-nych (SOK) neutralizujący skutki kontraktów długoterminowych, przedłożony przez Mini-sterstwo Gospodarki.
Wdrożenie Systemu Opłat Kompensacyjnych (SOK) umożliwi odejście od formuły rynku jedynego nabywcy i wprowadzenie na rynek konkurencyjny energii elektrycznej, produkowa-nej przez jednostki wytwórcze objęte kontraktami długoterminowymi (KDT). SOK jest prze-widziany jako rozwiązanie przejściowe, niezbędne do czasu likwidacji lub wygaśnięcia ostat-niego KDT.
Zakres działania i warunki wdrożenia.
1. SOK określa zasady kompensowania różnicy pomiędzy przychodami gwarantowanymi w umowach KDT, a przychodami osiąganymi przez wytwórców oferujących energię z jednostek wytwórczych, aktualnie objętych KDT, na następujących segmentach rynku:
a) rynku kontraktów dwustronnych;
b) rynku bilansującym;
c) giełdzie energii elektrycznej.
2. SOK dotyczy bezpośrednio:
a) jednostek wytwórczych lub ich grup, objętych poszczególnymi umowami KDT (a nie ca-łych przedsiębiorstw);
b) Polskich Sieci Energetycznych SA, jako dotychczasowej strony wszystkich KDT, a doce-lowo jako ewentualnego przedsiębiorstwa energetycznego, prowadzącego rozliczenia wyrów-nawcze, zwanego dalej "administratorem systemu".
3. SOK nie zawiera mechanizmów kompensowania przychodów z tytułu generacji wymuszo-nej. Cena energii z generacji wymuszonej względami systemowymi, technologicznymi i prawnymi będzie określana odrębnie, według mechanizmów określonych w przepisach wy-konawczych, dotyczących obrotu i kształtowania taryf dla energii elektrycznej.
4. SOK wymaga od określonego podmiotu administrowania w zakresie:
- wyznaczania kwoty środków finansowych jakie należy zgromadzić w kolejnych latach funkcjonowania systemu;
- kalkulacji stawek opłat wnoszonych do systemu przez odbiorców końcowych ;
- kalkulacji i dyspozycji kwot kompensat wypłacanych poszczególnym wytwórcom objętych systemem.
Skutki dla odbiorców końcowych.
1. Zmiana zasad rozliczeń.
Skutkiem wprowadzenia SOK dla odbiorców końcowych będzie skumulowanie obciążeń fi-nansowych z tytułu KDT po stronie płatności za dostawę energii (usługę przesyłową), z od-powiednim zmniejszeniem płatności za energię. Zasady rozliczeń odbiorców z przedsiębior-stwem energetycznym pozostają niezmienione.
2. Zmiana poziomu rozliczeń.
Wprowadzenie SOK nie spowoduje zmiany poziomu obciążeń finansowych odbiorców. Od-czuwany przez odbiorcę wzrost kosztów ponoszonych z tytułu zaopatrzenia w energię elek-tryczną może być spowodowany jedynie wzrostem obciążeń finansowych generowanych przez same KDT, niezależnie od wdrożenia SOK. Wdrożenie SOK stwarza natomiast prze-słanki dla obniżenia cen energii w kolejnych latach ze względu na degresję obciążeń w KDT i mechanizm konkurencji.
Przesłanki powstania Systemu Opłat Kompensacyjnych (SOK).
1. Celem zawarcia kontraktów długoterminowych (KDT) pomiędzy Polskimi Sieciami Ener-getycznymi SA a przedsiębiorstwami wytwórczymi było stworzenie gwarancji finansowych, niezbędnych dla umożliwienia modernizacji źródeł wytwórczych (koniecznej z uwagi na międzynarodowe zobowiązania w zakresie ekologii) z wykorzystaniem kapitału obcego.
2. Podstawą gwarancji finansowych, o których mowa powyżej, było zapewnienie przychodów na wymaganym poziomie, realizowane przez obowiązek zakupu określonej ilości energii po określonej cenie, nałożony na PSE SA jako drugą stronę wszystkich kontraktów długotermi-nowych.
3. Naturalne wygasanie KDT, ewentualnie ich likwidacja, nie stanowi rozwiązania problemu ze względu na długotrwałość obydwu procesów.
Uwarunkowania wdrożenia SOK.
1. Zniesienie obowiązku zakupu przez PSE SA energii objętej KDT, pozwalające na rozdzie-leniu funkcji Operatora Systemu Przesyłowego od działalności obrotu energią (za wyjątkiem rynku bilansującego). Oznacza to dopuszczenie, w miejsce "jedynego nabywcy", możliwości wprowadzania energii do obrotu przez wytwórców aktualnie objętych KDT w trzech seg-mentach rynku: na rynku kontraktów dwustronnych, na rynku bilansującym i na giełdzie energii.
2. Podział rozliczeń za energię na dwa strumienie:
? rozliczenia bezpośrednie: wytwórca - odbiorca po cenach rynkowych (bez względu na to czy energia została wyprodukowana z jednostki objętej KDT czy poza KDT) oraz
? rozliczenia wyrównawcze (za pośrednictwem SOK) pomiędzy całą zbiorowością od-biorców końcowych a poszczególnymi wytwórcami objętymi KDT - na podstawie różnic pomiędzy "ceną wymaganą", wyznaczoną indywidualnie dla poszczególnych wytwórców z KDT, a "ceną odniesienia", wyznaczoną na podstawie zobiektywizowa-nych procedur jednakową dla wszystkich wytwórców z KDT.
3. Bez względu na rodzaj szczegółowych rozwiązań SOK wymaga zapewnienia gwarancji osiągania przez wytwórców objętych KDT przychodów na poziomie wymaganym z uwagi na zobowiązania wobec banków.