Szczecin: Zabytkowe portowe żurawie odzyskały dawny blask

Trzy zabytkowe dźwigi portowe, stojące na wyspie w centrum miasta, odzyskały dawny blask. We wtorek władze miasta ogłosiły koniec renowacji maszyn, które przez siedem dziesięcioleci pracowały w szczecińskim porcie.

"Dźwigozaury", bo tak szczecinianie pieszczotliwie nazywają żurawie portowe, stoją na Łasztowni - wyspie leżącej w centrum. Są dobrze widoczne z reprezentacyjnych Wałów Chrobrego i Trasy Zamkowej, którą prowadzi do centrum.

- Żurawie po renowacji nabrały nowego wyrazu - powiedział prezydent Szczecina Piotr Krzystek na wtorkowym briefingu. Jego zdaniem, odrestaurowane dźwigi uatrakcyjnią tę część miasta i przyczynią się do ożywienia całej Łasztowni.

Codziennie - od wtorku do najbliższej niedzieli, od godziny 18 do późnych godzin nocnych - dźwigi będą podświetlone. Docelowo miasto planuje podświetlić żurawie na stałe po zakończeniu trwającego remontu Nabrzeża Starówka. Za kilka miesięcy na wyspie ma być gotowe ponad 650 metrów nowego bulwaru.

Reklama

- Renowacja dźwigów, które wpisały się na stałe w strukturę Szczecina jest elementem przebudowy Nabrzeża Starówka - powiedział dyrektor wydziału gospodarki komunalnej i ochrony środowiska szczecińskiego magistratu Paweł Adamczyk. Jak dodał, pełny efekt przebudowy nabrzeża mieszkańcy i turyści zobaczą na przełomie czerwca i lipca br.

Koszt renowacji dźwigów, którą przeprowadziła spółka Mega z Gdyni, to ponad 550 tys. zł. Ta sama spółka wraz ze szczecińską firmą Kowal realizuje także modernizację Nabrzeża Starówka, jej koszt to blisko 14 mln zł.

Podczas renowacji żurawiom przywrócono dawne malowanie - podstawa jest brązowa, kabina zielona, wysięgnik zaś żółty.

Żurawie zostały zamontowane w szczecińskim porcie w latach 30. XX w. Zbudowała je prawdopodobnie niemiecka firma Krupp, ze stali pochodzącej z jej hut. Przez cały okres międzywojenny były używane w szczecińskim porcie. Wtedy miały drewnianą zabudowę kabiny. Po wojnie przeszły kilka generalnych remontów, a zabudowa kabiny została zmieniona na metalową i w takiej formie przetrwały.

Portowe dźwigi powstały z myślą o przeładunku drobnicy i takie materiały przeładowywały do końca swojej pracy. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście eksploatował żurawie jeszcze na początku XXI w. Maszyny zostały przekazane szczecińskiemu muzeum narodowemu w 2009 r.

PAP
Dowiedz się więcej na temat: Szczecin | odzyskanie
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »