Sześć nowych kanałów trafi wkrótce na rynek

Po wprowadzeniu nowelizacji ustawy o prawie autorskim z oferty sieci kablowych zniknęła większość obcojęzycznych kanałów. Producenci i dystrybutorzy telewizyjni zapełnią tą lukę. Po wakacjach pojawi się co najmniej sześć nowych kanałów tematycznych.

Po wprowadzeniu nowelizacji ustawy o prawie autorskim z oferty sieci kablowych zniknęła większość obcojęzycznych kanałów. Producenci i dystrybutorzy telewizyjni zapełnią tą lukę. Po wakacjach pojawi się co najmniej sześć nowych kanałów tematycznych.

Producenci i dystrybutorzy kanałów tematycznych zapowiadają wprowadzenie minimum sześciu nowych pozycji. Co najmniej dwa kanały zamierza wprowadzić na rynek po wakacjach amerykańska stacja HBO: popularnonaukowy Spectrum i kanał z filmami akcji AXN. W kolejce czeka jeszcze HBO III, ale premiera tego kanału przesunie się na 2004 r. Po wakacjach na pewno wystartuje kanał Kino Polska. Będzie nadawał klasykę polskiej kinematografii. Filmy będą pozyskiwane od polskich studiów filmowych i Filmoteki Narodowej, a w przyszłości prawdopodobnie także z TVP.

Reklama

Jesienne ożywienie

Nową propozycję przygotowała spółka Multithematique, należąca do grupy Canal+, która w drugiej połowie roku zamierza uruchomić polską wersję programu Planete Thalassa. Jest to kanał dla osób interesujących się wszystkim, co jest związane z morzem. Również na jesień zapowiedziano start kanału motoryzacyjnego Polsat Moto. Trafi on na platformę cyfrową Polsatu, ale nie ma wątpliwości, że Polsat zaoferuje swój nowy produkt operatorom kablowym.

Firma dystrybucyjna Zone Vision przygotowuje program komediowy Comedy. Nieoficjalnie mówi się, że w projekt kanału rozrywkowego zaangażował się Wojciech Pijanowski.

Nie wiadomo, jakie plany ma ITI, które na 2003 r. zapowiadał uruchomienie co najmniej jednego kanału tematycznego, m. in. o zdrowiu. Na razie ruszył tylko TVN Meteo, który jest sprzedawany w pakiecie razem z TVN 24.

To nie koniec nowości. Ruszają negocjacje operatorów z Telewizją Trwam. Do powrotu w eter i do sieci kablowych sposobi się też TV Puls.

Coś za coś

Zdaniem Andrzeja Zarębskiego, analityka rynku mediów, nagły wzrost liczby polskojęzycznych kanałów jest związany ze zmianami w prawie autorskim, które zmusiło operatorów do wycofania kilkunastu obcojęzycznych programów.

- Nowe kanały zajmą ich miejsce - mówi Andrzej Zarębski. Jest to równocześnie oznaka zaawansowanego rozwoju polskiego rynku telewizyjnego. Kanały mają trafić do kablówek, ale nie za darmo. Średnia cena za retransmisję to 1 USD za 10 abonentów. Dla dużej sieci liczących powyżej 100 tys. abonentów włączenie do oferty nowego kanału będzie się wiązało z podniesieniem miesięcznych kosztów o blisko 40 tys. zł. A już teraz operatorzy kablowi narzekają, że w Polsce udział kosztów zakupu programów w budżetach sieci kablowych należy do najwyższych w Europie.

Prawdopodobnie kanały AXN i Spectrum będą sprzedawane w pakietach. Podobnie zresztą jak Planete i PlaneteThalasse.

Puls Biznesu
Dowiedz się więcej na temat: kanały
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »