Szybkie i łatwe przejście na euro

Już prawie trzy czwarte wszystkich płatności konsumentów i blisko 100 proc. detalicznych transakcji międzynarodowych autoryzowanych przez Europay w strefie euro realizowanych jest w nowej walucie - poinformowali przedstawiciele Europaya.

Już prawie trzy czwarte wszystkich płatności konsumentów i blisko 100 proc. detalicznych transakcji międzynarodowych autoryzowanych przez Europay w strefie euro realizowanych jest w nowej walucie - poinformowali przedstawiciele Europaya.

Pierwszego dnia bieżącego roku transakcje kartami ze znakiem Europay International (Eurocard-MasterCard, Maestro i Cirrus) osiągnęły rekordowy poziom zarówno w bankomatach, jak i punktach sprzedaży - poinformowali PG przedstawiciele Europaya.

Posiadacze kart we wszystkich 12 krajach strefy euro wykorzystali je jako najprostszy sposób dokonywania płatności w najnowszej walucie świata.

Podczas gdy 1 stycznia ubiegłego roku liczba transakcji bankomatowych osiągnęła wzrost 146 proc. (ponad 492 tys. transakcji), to 1 stycznia tego roku w całej Europie autoryzowano ponad 740 tys. płatności zrealizowanych kartami MasterCard oraz Maestro (o ponad 20 proc. więcej niż w pierwszym dniu ubiegłego roku). Także za imprezy noworoczne (np. w restauracjach czy hotelach) - zarówno w minionym, jak i bieżącym roku - wiele osób płaciło w euro przy użyciu kart kredytowych Eurocard-MasterCard i debetowych Maestro).

Reklama

1 stycznia 2002 r. - nazwany także pierwszym dniem euro - był dla Europay International 1097 dniem obsługi transakcji w tej walucie - mówi Dominique Bichut, koordynator programu Europay - Euro.

Płatności kartowych w euro można było dokonywać już od stycznia 1999 roku. W trakcie tego trzyletniego okresu przejściowego dokonano ponad 18 milionów transakcji, stanowiących średnio ok. 1 proc. ich całkowitej liczby do września 2001 roku. Od tego momentu liczba transakcji w euro wzrastała o ok. 40 proc. miesięcznie, ponieważ punkty handlowo-usługowe w bardzo szybkim tempie zaczęły przechodzić na nowa walutę.

Śledzimy wdrożenie naszego programu euro, umożliwiającego skuteczną dystrybucję nowych banknotów w sieci bankomatów w 12 krajach, obejmujących ponad 221 tys. tych urządzeń - dodają przedstawiciele Europaya.

Wprowadzenie najnowszej waluty świata miało dla Europay International duże znaczenie również ze względu na równoległe rozpoczęcie kampanii reklamowej kart kredytowych i debetowych (przypomnijmy, że zapoczątkowana w grudniu ubiegłego roku kampania w prasie i na plakatach wielkoformatowych prezentuje karty jako najbardziej dostępny, kieszonkowy, prosty w obsłudze i globalny eurokalkulator).

Klienci są bardzo sceptycznie nastawieni do nowych monet, natomiast karty - zarówno kredytowe jak i debetowe - dają im gwarancję, że cena, którą zapłacą będzie właściwa - uważa Arjen Kruger, dyrektor marketingu Europaya.

Główną zaletą transakcji dokonywanych za pomocą kart zarówno kredytowych, jak i debetowych jest bezpieczeństwo, lecz istotne są także dodatkowe korzyści, tj. brak niedogodności związanych z wydawaniem reszty, pełny zapis płatności na bankowym wyciągu, wysoki poziom akceptacji kart we wszystkich krajach strefy euro (obecnie w Europie blisko 5 milionów punktów handlowo-usługowych akceptuje karty Eurocard-MasterCard) czy szybsze płatności (szczególnie w supermarketach dysponujących kasami przeznaczonymi tylko do płacenia kartami).

Jedną z pierwszych reklam nadanych w europejskich stacjach telewizyjnych kilka minut po północy był nasz spot należący do kampanii Priceless (odpowiednio skonwertowany na euro) - mówi Arjen Kruger. W ten sposób chcemy podkreślić, że jesteśmy przygotowani do ery euro oraz to, że posiadacze kart z naszym znakiem nie muszą obawiać się niedogodności spowodowanych wdrożeniem nowej waluty - dodaje.

Opublikowane przez firmę najnowsze dane pokazują, że prawie trzy czwarte wszystkich płatności dokonywanych przez konsumentów jest realizowanych w euro, a blisko 100 proc. detalicznych transakcji międzynarodowych autoryzowanych przez Europay w strefie euro w pierwszych ośmiu dniach roku także przeprowadzonych zostało w nowej walucie. Tempo, w jakim punkty handlowo - usługowe przeszły na euro, było więc znacznie wyższe, niż się powszechnie spodziewano.

W ciągu pierwszych ośmiu dni obowiązywania nowej waluty w całej strefie zrealizowano już ponad 5 milionów międzynarodowych transakcji w euro (przy użyciu kart MasterCard i Maestro). Liczba transakcji w strefie euro była zaś o prawie połowę wyższa niż w tym samym okresie 2001 roku.

Jeśli chodzi o średnią kwotę wypłaty z bankomatów, to różniła się ona dość znacznie w poszczególnych krajach strefy euro (tu prym wiodły Austria i Niemcy, gdzie średnie wypłaty wyniosły odpowiednio, 245 i 240 euro).

Z kolei transakcje dokonywane w krajach strefy euro przez polskich posiadaczy kart Maestro i Eurocard-Mastercard rozliczane są przez Europay International bezpośrednio z euro na złote.

W przypadku innych systemów euro przelicza się najpierw na dolary, a dopiero następnie na złote - dodają przedstawiciele Europay'a.

Prawo i Gospodarka
Dowiedz się więcej na temat: przejście | płatności | strefy | karty | 100 | waluty | International
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »