Tabletki bez reklam
Rozszerzenie zakazu reklamy produktów leczniczych na placówki obrotu pozaaptecznego zakłada jedna z poprawek zgłoszonych podczas obrad senackiej komisji zdrowia do nowelizacji Prawa farmaceutycznego. Uchwalona w lutym przez Sejm ustawa wprowadziła zakaz reklamy aptek i punktów aptecznych.
Podczas kilkugodzinnej dyskusji senacka komisji zdrowia zaproponowała w środę kilkanaście poprawek do nowelizacji Prawa farmaceutycznego; większość z nich ma charakter doprecyzowujący. Obrady komisji zdominowała dyskusja na temat reklamy leków i aptek.
Wiceminister zdrowia Bolesław Piecha przypomniał, że Sejm przyjął całkowity zakaz reklamy aptek i punktów aptecznych.
"Przesłanki tego były różne; bardzo trudno nawet wybitnym specjalistom odróżnić reklamę leków od reklamy apteki i leków. Możliwa jest reklama OTC (tzw. preparaty samoleczenia - PAP), czyli leków, które można sprzedawać również poza aptekami i punktami aptecznymi" - dodał.
Nowe przepisy zakładają, że reklamą nie jest informacja o lokalizacji i godzinach pracy apteki lub punktu aptecznego. Senator Michał Okła zastanawiał się, czy wprowadzając zakaz reklamy aptek Polska nie złamie prawa unijnego.
Tomasz Krawczyk z Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej wyjaśnił, że ten przepis jest zgodny z prawem wspólnotowym, ale - jak podkreślił - trzeba zwrócić uwagę na to, że odnosi się on także do działalności gospodarczej. Dlatego może on być, ale nie musi zakwestionowany przez UE.
Senatorowie zdecydowali też, że konieczne jest doprecyzowanie przepisów związanych z importem równoległym.
Import równoległy leków obowiązuje we wszystkich krajach wspólnoty, a od maja 2004 także w Polsce. Polega na zakupie oryginalnych leków w uprawnionych hurtowniach krajów Unii Europejskiej i sprzedaży tych leków w innym kraju, po uzyskaniu pozwolenia na dopuszczenie do obrotu.