Takich pociągów PKP Intercity jeszcze nie miało. Zamówienie za 10 mld zł

Stadler Polska, konsorcjum z liderem Siemens Mobility i Alstom Polska - oto trzej producenci, którzy odpowiedzieli na wezwanie PKP Intercity. Przewoźnik zamierza wyposażyć swój tabor w piętrowe, elektryczne zespoły trakcyjne. Takich pojazdów jeszcze PKP Intercity nie miało - wartość zamówienia opiewa na niebagatelną kwotę 10 mld zł brutto.

Trzy podmioty zgłosiły się do postępowania na dostawę 42 piętrowych pociągów dla PKP Intercity. Potencjalni wykonawcy zainteresowani realizacją zamówienia to: Stadler Polska, konsorcjum z liderem Siemens Mobility i Alstom Polska - poinformowało PKP Intercity.

Pierwsze takie pociągi w taborze Intercity

W październiku tego roku PKP Intercity ogłosiło postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego na zakup 42 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi połączeń krajowych, z możliwością domówienia kolejnych 30 pociągów. Będą to pierwsze tego typu pojazdy w parku taborowym przewoźnika. Wartość zamówienia podstawowego to prawie 10 mld zł brutto.

Reklama

Wstępny harmonogram postępowania zakłada, że wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu mają być badane w styczniu 2025 r., natomiast zaproszenie do udziału w dialogu konkurencyjnym przewidziano na luty 2025 r.; dialog ma być prowadzony w lutym i marcu 2025 r. Zaproszenie do składania ofert w przetargu nastąpi w kwietniu, a rozstrzygnięcie postępowania powinno nastąpić we wrześniu 2025 r.

PKP Intercity początkowo planowało kupić 38 piętrowych pociągów typu push-pull. Przewoźnik unieważnił jednak dwa postępowania przetargowe. W drugim propozycja złożona przez konsorcjum nie podlegała dalszej ocenie, gdyż skończył się termin związania ofertą. Pierwsze postępowanie zostało unieważnione, ponieważ złożona oferta przewyższała zaplanowany budżet na zakup pojazdów. Wartość oferty przekroczyła 7,8 mld zł brutto i była wyższa od przewidzianego budżetu o 2,4 mld zł.

Piętrowe elektryczne zespoły trakcyjne zużywają mniej energii

Jak wcześniej mówił prezes PKP Intercity Janusz Malinowski, piętrowe elektryczne zespoły trakcyjne w porównaniu do pociągów typu push-pull mają wiele zalet - np. mniejsze zużycie energii, co, jak stwierdził, "w dzisiejszych czasach jest niezwykle istotne".

Elektryczne zespoły trakcyjne składają się z dwóch członów sterowniczych znajdujących się na końcach pociągu i członów pośrednich. PKP Intercity ma już elektryczne zespoły trakcyjne -  Pendolino, FLIRT, Dart i ED74.


W pociągach push-pull, złożonych z lokomotywy i wagonów, ostatni wagon może pełnić rolę sterowniczego. Gdy pociąg jest ciągnięty przez lokomotywę, sterowanie odbywa się z niej, a gdy jest przez lokomotywę pchany, sterowanie odbywa się z wagonu sterowniczego.

Ambitne plany Intercity: dwa razy więcej pociągów do 2030 roku

PKP Intercity to największy polski operator kolejowy, który zapewnia komunikację między dużymi miastami i popularnymi ośrodkami turystycznymi w kraju, a także umożliwia podróżowanie po Europie.

Do 2030 roku PKP Intercity planuje uruchamiać blisko dwa razy więcej pociągów i zwiększyć liczbę pasażerów do niemal 90 mln rocznie. Spółka przyjęła strategię "PKP Intercity - Kolej Dużych Inwestycji", która zakłada inwestycję 27 mld zł w nowoczesny tabor i infrastrukturę.

***

PAP
Dowiedz się więcej na temat: kolej | pociągi | wagony | Intercity
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »