Reklama

TiSA powinna chronić naswze interesy uważają posłowie

Rozmowy dotyczące porozumienia w sprawie handlu usługami (TiSA), prowadzone z krajami posiadającymi 70% udziału w światowym handlu usługami, powinny zaowocować porozumieniem, które ułatwiałoby dostęp firm z UE do rynków międzynarodowych, ale nie zmuszałoby władz państwowych i lokalnych do wprowadzenia wolnej konkurencji w usługach publicznych, ani w żaden inny sposób nie ograniczałoby ich prawa do działań w interesie publicznym, stwierdzili posłowie w rekomendacjach przyjętych w tym tygodniu.

- Dzisiejsze głosowanie jest przełomowe, dumna jestem z uzyskania tak szerokiego poparcia grup politycznych dla zmiany kierunku polityki handlowej UE, w interesie europejskich konsumentów i firm - powiedziała Viviane Reding (EPP, LU), odpowiedzialna za przygotowanie sprawozdania, po tym jak Parlament poparł rezolucję XXX głosami za, przy XX głosach przeciw i XX wstrzymujących się od głosu.

Reklama

W celu ochrony firm z UE przed nieuczciwą konkurencją zagranicą, posłowie zwrócili się do unijnych negocjatorów, aby zadbali o:

- wzajemność przy otwieraniu rynków, ponieważ usługi w UE są już teraz bardziej otwarte na konkurencje, niż rynek usług partnerów handlowych. Szczególnie, otwarcie powinno nastąpić, jeśli chodzi o zasady międzynarodowych przetargów publicznych, w sektorach usług telekomunikacyjnych, transportowych, cyfrowych oraz finansowych.

- ograniczenie praktyk restrykcyjnych stosowanych przez kraje trzecie przeciwko firmom z UE, takich jak wymuszona lokalizacja danych lub ograniczony udział kapitału zagranicznego.

- mniej biurokracji uderzającej w małe i średnie przedsiębiorstwa, którym brakuje zasobów ludzkich i finansowych do poruszania się wśród przepisów międzynarodowego prawa handlowego.

- wprowadzenie klauzuli rewizyjnej, która umożliwiałaby odstąpienie od umowy TiSA, lub zmiany w zobowiązaniach dotyczących liberalizacji usługi, w przypadku, gdy naruszone są standardy prawa pracy oraz społeczne.

Czerwone światło

Posłowie przedstawili obszary, które, ich zdaniem, powinny zostać wyłączone z negocjacji:

- usługi publiczne w UE, takie jak edukacja, zdrowie, pomoc społeczna, ubezpieczenia społeczne oraz usługi audiowizualne.

- ochrona danych osobowych obywateli UE musi odpowiadać obecnym oraz brać pod uwagę przyszłe zmiany standardów.

UE powinna zgadzać się na przyjmowanie jedynie wysoko kwalifikowanych pracowników z krajów trzecich, na kontrakty na czas określony, ściśle limitowany.

- prawo władz państwowych i lokalnych w UE do prawodawstwa we wspólnym interesie, powinno być chronione, tak jak ich prawo do zmiany decyzji dotyczącej renacjonalizacji usług, które wcześniej były otwarte na konkurencję ze strony firm prywatnych.

Więcej praw dla konsumentów z UE zagranicą

Posłowie chcą ochrony praw oraz informacji dotyczących konsumentów z UE, którzy podróżują lub korzystają z usług zagranicą, np.: dotyczących roamingu, opłat za używanie kart płatniczych oraz ochrony przed spamem czy blokowaniem geograficznym.

Chiny wzięte pod uwagę

Posłowie wspierają wniosek Chin, aby mogły się one przyłączyć do negocjacji oraz chcą zapewnienia, że w przyszłości do porozumienia mogliby się przyłączyć kolejni uczestnicy.

Większa przejrzystość

Komisja Europejska powinna dostarczyć dostępne publicznie zestawienia, wyjaśniające każdą z części porozumienia, a także publikować faktograficzne zestawienia po każdej rundzie negocjacyjnej na stronie Europa.

Negocjacje dotyczące handlu usługami, trwające od kwietnia 2013 roku, mają na celu wzmocnienie międzynarodowych przepisów w sektorze usług finansowych, cyfrowych, czy transportowych. Uczestnicy rozmów, to 23 członków WTO, którzy razem posiadają 70% udziału w światowym rynku usług.

Dowiedz się więcej na temat: TTIP | ACTA

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »