To zadanie dla jednej ustawy

Jedna ustawa powinna uregulować cały rynek mediów elektronicznych - od nadawców publicznych, poprzez ich finansowanie, na cyfryzacji skończywszy - podkreślają eksperci skupieni przy Stowarzyszeniu Wolnego Słowa.

Jedna ustawa powinna uregulować cały rynek mediów elektronicznych - od nadawców publicznych, poprzez ich finansowanie, na cyfryzacji skończywszy - podkreślają eksperci skupieni przy Stowarzyszeniu Wolnego Słowa.

Zespół, w skład którego wchodzą: Karol Jakubowicz, Juliusz Braun, Jan Dworak, Janina Jankowska, Wojciech Borowik, Mirosław Chojecki i Wiesław Johann, opracował własną "Koncepcję ram prawnych nowego ładu mediów elektronicznych".

- Chodzi o to, żeby nie powstawały cząstkowe ustawy załatwiające czy to sprawę abonamentu, czy to sprawę mediów publicznych, a nie biorące pod uwagę wizji całości rynku medialnego - powiedziała w środę PAP Jankowska.

- To, co my proponujemy to stworzenie założeń do całościowego spojrzenia na ustrój mediów w Polsce i na to, co nas czeka. Zatem w całej gamie problemów muszą być usytuowane i te media publiczne i komercyjne i cyfryzacja i uwzględnienie dyrektyw Unii Europejskiej - podkreśliła.

Reklama

Dlatego - zdaniem zespołu - przygotowywana w ministerstwie kultury ustawa o nadawcach publicznych "niczego nie załatwia", potrzeba bowiem kompleksowej regulacji.

Eksperci skupieni przy SWS zapowiadają, że będą szukać szerokiego poparcia dla swojej koncepcji zarówno wśród partii politycznych, jak i wśród środowisk twórczych. Poparł już ją Związek Artystów Scen Polskich i Stowarzyszenie Pisarzy Polskich. Eksperci chcą się też spotkać z zespołem przygotowującym ustawę o nadawcach publicznych w resorcie kultury.

Koncepcja SWS zakłada m.in. likwidację Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji oraz Urzędu Komunikacji Elektronicznej oraz powołanie w to miejsce całkiem nowego, zintegrowanego organu regulacyjnego, "który skupi wszystkie zadania w dziedzinie sieci, usług i mediów elektronicznych, realizując funkcje określone w ustawie o mediach elektronicznych, w prawie telekomunikacyjnym, jak również w innych przepisach".

Koncepcja zakłada też odejście od obecnej formy zarządzania TVP i Polskim Radiem. "Władze radiofonii i telewizji publicznej to: Dyrektor generalny, powoływany (w drodze konkursu) i odwoływany przez Radę Polskiego Radia (odpowiednio Radę Telewizji Polskiej)" - proponują autorzy koncepcji.

- Rada Polskiego Radia (i odpowiednio Telewizji Polskiej) to dotychczasowa rada nadzorcza o rozszerzonych kompetencjach, w tym mająca zadanie nadzorowania wszystkich dziedzin działalności nadawcy, łącznie z działalnością programową - napisano w dokumencie.

W sprawie finansowania TVP i Polskiego Radia eksperci SWS proponują, by dochodami były wciąż abonament i ograniczone reklamy oraz dotacje budżetowe "pokrywające koszty usług świadczonych przez radiofonię i telewizję publiczną na rzecz państwa i jego instytucji (transmisje obrad parlamentu; tworzenie i rozpowszechnianie w programach audycji oświatowych dla szkół, placówek oświatowo-wychowawczych oraz szkół wyższych; całkowite koszty programów dla zagranicy)".

Dotacje budżetowe miałyby też rekompensować "utratę przychodów abonamentowych wskutek zwolnienia niektórych kategorii odbiorców z płacenia abonamentu".

Eksperci postulują też powołanie Funduszu Misji Publicznej. Miałyby go tworzyć opłaty wnoszone przez nadawców komercyjnych, którzy w efekcie ograniczenia nadawania reklam przez nadawców publicznych mieliby osiągać większe dochody. Tak finansowany Fundusz przyznawałby "nadawcom (publicznym i prywatnym), jak również producentom niezależnym, środki na produkcję i rozpowszechnianie audycji lub treści internetowych o szczególnych walorach misyjnych, wysokiej jakości i niekomercyjnym charakterze".

Eksperci SWS przedstawiają ponadto swe pomysły na uregulowanie kwestii cyfryzacji, czy też wdrożenie unijnej dyrektywy audiowizualnej.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: cały | ekspert | zadania
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »