Toyota przyjedzie pociągiem

Rusza realizowany kosztem ponad 28 mln zł kolejny etap rozbudowy Międzynarodowego Centrum Logistycznego Euroterminal w Sławkowie. Tu kończy się prowadzący ze Wschodu szeroki tor kolejowy.

Rusza realizowany kosztem ponad 28 mln zł kolejny etap rozbudowy Międzynarodowego Centrum Logistycznego Euroterminal w Sławkowie. Tu kończy się prowadzący ze Wschodu szeroki tor kolejowy.

Dzięki inwestycjom, do końca roku zdolności przeładunkowe terminalu zwiększą się prawie trzykrotnie i przekroczą 100 tys. kontenerów i ok. 3 mln ton towarów masowych (np. koksu itp.) rocznie. W przyszłym tygodniu wykonawcy robót wejdą na plac budowy. O podpisaniu umów na realizację prac poinformowali w czwartek PAP przedstawiciele właściciela Euroterminalu - Centrali Zaopatrzenia Hutnictwa (CZH) w Katowicach.

Generalnym wykonawcą będzie Budostal 5 z Krakowa, a tzw. inwestorem zastępczym - konsorcjum Górnośląskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Spółdzielni Projektowania i Usług Inwestycyjnych Inwestprojekt-Śląsk. W ramach inwestycji zostanie rozbudowana płyta do przeładunku kontenerów z infrastrukturą techniczną dla 45-tonowej suwnicy. Powstanie też ok. 7 km torów szeroko i normalnotorowych. Montaż suwnicy zaplanowano na wrzesień.

Reklama

Po realizacji zakontraktowanych już prac, do kompleksowego zakończenia inwestycji pozostanie budowa kolejnego magazynu za ponad 36 mln zł. Aby sfinansować projekt, właściciel CZH " Agencja Rozwoju Przemysłu " miała dokapitalizować tę firmę kwotą 26 mln zł. W piątek rozstrzygnie się, kto ostatecznie obejmie nowe akcje CZH - ARP czy grupa PKP, oraz po jakiej cenie. Sprawa dokapitalizowania CZH budziła kontrowersje; obejmując akcje spółki kolej (z taką propozycją wystąpiła grupa PKP) stałaby się współwłaścicielem Euroterminalu. Protestuje przeciwko temu załoga CZH, uważając, że przejęcie dobrze prosperującej handlowej firmy przez PKP nie ma uzasadnienia. Zgodnie z wcześniejszym projektem, spółka PKP LHS miałaby objąć akcje po cenie nominalnej a nie rynkowej, co także budziło sprzeciw załogi CZH.

Według przedstawicieli kolei, włączenie Euroterminalu do grupy PKP to szansa na jego rozwój i uczynienie z niego strategicznego punktu przeładunkowego na szlaku kolejowym z Dalekiego Wschodu do Europy Zachodniej. Przedstawiciele CZH podkreślają natomiast, że projekt uruchomienia przewozów z Azji już wkracza w fazę realizacji. W maju tego roku Euroterminal po raz pierwszy przyjmie pociąg kontenerowy z Chin. Z czasem ma on mieć stały rozkład jazdy; do przewiezienia jest potencjalnie ok. 4,5 tys. kontenerów miesięcznie.

Zapowiedź uruchomienia przewozów kolejowych z Szanghaju do Sławkowa to efekt porozumienia Centrali Zaopatrzenia Hutnictwa ze spółką Railog, należącą do jednej z największych grup transportowo- logistycznych w Europie. Trasa pociągu będzie biegła przez Chiny, Kazachstan, Rosję i Ukrainę tzw. Nowym Jedwabnym Szlakiem. Odbiorcami produktów będą głównie duże firmy z południowo-zachodniej Polski, Niemiec i Czech, przede wszystkim z branży elektronicznej oraz artykułów gospodarstwa domowego.

Kilka miesięcy temu w Sławkowie oddano do użytku kompleks magazynowy o powierzchni ok. 7 tys. m kw. wraz z infrastrukturą, umożliwiającą przeładunek kontenerów z szerszego toru na węższy, europejski. W ubiegłym roku liczba przeładowywanych w Euroterminalu kontenerów wzrosła ponad 10-krotnie, do 23 tys. sztuk, a zainteresowanie przeładunkami wyrażają kolejne firmy, m.in. koncern motoryzacyjny Toyota

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: PKP | pociągi | firmy | pociąg | pociagi | Toyota
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »