Trudne wybory w zarządzaniu
Trudne wybory pojawiają się w codziennym zarządzaniu przedsiębiorstwem. Decyzje podejmowane jednak w czasach kryzysu wydają się być nie tylko brzemienne w skutkach, ale i obarczone dużym ryzykiem popełnienia błędu - do takich konkluzji doszli uczestnicy seminarium na temat: "Trudne wybory w zarządzaniu".
Trudne wybory z zarządzaniu
Uczestnicy: Aleksander Kwiatkowski - Partner Zarządzający, IBM Business Consulting Services
Prof. Witold Orłowski - Doradca Ekonomiczny Prezydenta RP
Alicja Kłos - Członek Zarządu BRE Bank
Anna Seńko -
Marcin Hejka - Inlet Capital Manager, Intel Poland Development
Aleksander Kwiatkowski
Trudne wybory najczęściej pojawiają się w okresie trudnym dla przedsiębiorstwa, np. w obliczu zagrożenia bankructwem. W takiej sytuacji znalazł się IBM w latach 70 -tych. Firma musiała zdecydować: czy kierujący firmą powinien pochodzić z wewnątrz, czy z zewnątrz firmy, czy firmę należy podzielić na mniejsze spółki. Jak pozycjonować przedsiębiorstwo na nowo. Właściwe decyzje restrukturyzacyjne pozwoliły przetrwać firmie i odnieść sukces.
Prof. Witold Orłowski
Trudne wybory towarzyszą funkcjonowaniu gospodarki w każdych jej realiach. Na początku lat 90-tych firmy stały przed wyborem, co produkować by w ogóle przetrwać. Połowa lat 90-tych to boom gospodarczy i rosnąca konkurencja. Pojawił się problem poprawy jakości produkcji i reakcji na działania konkurencji. Ostatnie lata spowolnienia gospodarczego przyniosły trudne wybory związane np. z redukcją kosztów. Obecnie wciąż menedżerowie stoją przed trudnymi wyborami: jak przygotować się do funkcjonowania na unijnym rynku, do rosnącej konkurencji, jaką zastosować strategię.
Anna Sieńko
Wybory, przed jakimi stoją przedsiębiorstwa nie zmieniają się, zmieniają się same przedsiębiorstwa. Wcześniej priorytetem firmy była produkcja, której towarzyszyła administracja i księgowość. Obecnie pojawiły się nowe działy: marketing, dystrybucja, zarządzanie zasobami ludzkimi. Tak rozbudowana struktura jest kosztowna. Jednym z możliwych wyborów i jednocześnie jednym z najtrudniejszych jest outsourcing oraz optymalizacja kosztów.
Marcin Hejko
W okresie prosperity łatwo jest wzrastać, ale jednocześnie trudno uzyskać przewagę. Szansą jest okres kryzysu gospodarczego. Jest to czas, który można wykorzystać nie tylko na redukcję kosztów, ale i na inwestowanie w przyszłość, aby być przygotowanym na wzrost popytu. Okres kryzysu wymusza typowanie tych działów firmy gdzie należy poczynić największe oszczędności.
Podsumowanie
Trudne wybory pojawiają się w codziennym zarządzaniu przedsiębiorstwem. Decyzje podejmowane jednak w czasach kryzysu wydają się być nie tylko brzemienne w skutkach, ale i obarczone dużym ryzykiem popełnienia błędu. W okresie kryzysu wybory nie powinny więc tylko dotyczyć tego jak optymalizować koszty ale jak lokować ograniczone zasoby. Tak rozumiany kryzys jest więc szansą dla przedsiębiorstwa, które dokonując właściwych wyborów może osiągnąć sukces dystansując konkurencję w okresie nadchodzącej prosperity.