Ufni konsumenci

Oba wskaźniki koniunktury konsumenckiej - bieżący i wyprzedzający - poprawiły się w listopadzie. Utrzymuje się również korzystny dystans wobec wyników z poprzednich lat - podał GUS.

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej wynosi teraz - 3,2 (o 2,3 pp. więcej niż w październiku). W porównaniu do analogicznego miesiąca 2006 i 2005 roku jest to wynik lepszy odpowiednio o 11,1 oraz o 14,6 pp. Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej przyjął w listopadzie wartość - 4,4, a więc o 1,1 pp. wyższą niż w październiku. W okresie ostatnich dwóch lat obserwowany jest stały wzrost notowań również tego wskaźnika: - o 12,7 oraz o 18,3 pp. względem tego samego miesiąca 2006 oraz 2005 roku.

Poziom wskaźników ufności konsumenckiej w listopadzie 2007 r. jest rezultatem poprawy konsumenckich ocen charakteryzujących zmiany ogólnej sytuacji ekonomicznej kraju i obecnych możliwości dokonywania poważniejszych zakupów oraz pogorszenia się ocen zmian sytuacji finansowej gospodarstwa domowego i obaw przed wzrostem bezrobocia.

Reklama

Natomiast oceny możliwości zaoszczędzenia pieniędzy utrzymały się na nie zmienionym poziomie. Spośród wymienionych wskaźników koniunktury konsumenckiej szczególną uwagę zwraca znaczna poprawa ocen zmian sytuacji gospodarczej kraju, które w listopadzie 2007 r. osiągnęły najwyższy z notowanych dotychczas poziomów. Nieznaczne pogłębiły się obawy przed bezrobociem, aczkolwiek w ostatnich kilkunastu miesiącach nastąpiła ich znaczna redukcja.

Oznacza to, że społeczeństwo jest coraz mniej przekonane o możliwości dalszego zmniejszania się poziomu bezrobocia. W listopadzie 2007 r. zaobserwowano utrzymywanie na wysokim poziomie skłonności gospodarstw domowych do dokonywania ważnych zakupów oraz skłonności do oszczędzania pieniędzy. Osiągnięty w listopadzie 2007 r. poziom wskaźników koniunktury konsumenckiej zapewnia osiągnięcie wysokiej dynamiki konsumpcji indywidualnej, a tym samym dobrą koniunkturę w produkcji, imporcie i handlu dobrami konsumpcyjnymi.

Zdaniem analityków urzędu

w listopadzie 2007 r. zaobserwowano utrzymywanie na wysokim poziomie skłonności gospodarstw domowych do dokonywania ważnych zakupów oraz skłonności do oszczędzania pieniędzy. "Osiągnięty w listopadzie 2007 r. poziom wskaźników koniunktury konsumenckiej zapewnia osiągnięcie wysokiej dynamiki konsumpcji indywidualnej, a tym samym dobrą koniunkturę w produkcji, imporcie i handlu dobrami konsumpcyjnymi" - ocenia GUS

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: GUS | konsumenci
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »