UOKIK: kara dla RWE Polska
Urząd Ochrony Konkurencji Konsumentów nałożył na firmę energetyczną RWE Polska karę w wysokości ponad miliona 900 tysięcy złotych za naruszanie zbiorowych interesów klientów.
UOKiK zakwestionował praktykę podpisywania umów in blanco. Chodzi o umowy podpisywane przez konsumentów chcących skorzystać z usług spółki. Dokument ten nie był kompletny i dawał firmie możliwość uzupełnienia pustych miejsc po jej podpisaniu.
Informacje o grupie taryfowej, mocy umownej, okresie rozliczeniowym, czasie obowiązywania umowy uzupełniała spółka. Klient o tym, ile ostatecznie będzie płacił za prąd, dowiadywał się po podpisaniu kontraktu - tymczasem to przed jego zawarciem powinien mieć rzetelne informacje o usłudze - zaznacza UOKiK.
W toku postępowania Prezes Urzędu ustaliła, że RWE Polska przedkładała do podpisu nieuzupełnione w istotnej części kontrakty - tzw. in blanco. Jak się okazało, konsument który chciał skorzystać z oferty spółki podpisywał umowę, która nie była kompletna i dawała przedsiębiorcy możliwość uzupełnienia pustych miejsc po jej podpisaniu. Informacje o grupie taryfowej, mocy umownej, okresie rozliczeniowym, czasie obowiązywania umowy uzupełniała spółka. Klient o tym, ile ostatecznie będzie płacił za prąd dowiadywał się po podpisaniu kontraktu - tymczasem to przed jego zawarciem powinien mieć rzetelne informacje o usłudze.
Jednocześnie UOKiK przypomina, że w razie pojawienia się jakichkolwiek trudności konsumenci mogą liczyć na pomoc rzeczników konsumentów. Ponadto przy Urzędzie Regulacji Energetyki działa Rzecznik Odbiorców Paliw i Energii, który udziela pomocy konsumentom w sporach z przedsiębiorstwami energetycznymi w zakresie niewykonania lub nienależytego wykonania umowy.