UOKiK: Około 558 mln zł kar w 2009 roku
- W 2009 r. UOKiK wydał 107 decyzji dotyczących ograniczania konkurencji i 222 dotyczących łamania praw konsumentów. Nałożył też ok. 558 mln zł kar pieniężnych - poinformowała podczas czwartkowej konferencji prezes UOKiK Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel.
Jak podkreśliła prezes, decyzje Urzędu podlegają kontroli niezawisłych sądów i 80 proc. z nich jest podtrzymywanych. Zaznaczyła też, że skuteczności UOKiK sprzyja jego unikalna w skali europejskiej struktura.
- W wielu krajach europejskich organy antymonopolowe działają jedynie na szczeblu centralnym. W Polsce ochroną konkurencji na rynkach lokalnych zajmuje się dziewięć delegatur terenowych - powiedziała, podkreślając, że dzięki temu możliwa jest reakcja na nieprawidłowości niedostrzegalne z perspektywy całej gospodarki.
Zaznaczyła też, że UOKiK opiniuje rocznie ok. 2 tys. dokumentów w ramach uzgodnień międzyresortowych pod kątem ich wpływu na konkurencję. - Nasze uwagi są często uwzględniane - powiedziała, dodając, że przedstawione przez UOKiK rekomendacje dotyczyły m.in. rynku farmaceutycznego, telekomunikacyjnego, usług pocztowych, transportu oraz sektora energetycznego.
- Dla konsumentów UOKiK jest najważniejszą instytucją skutecznie dbającą o ich interesy, natomiast przez większość podmiotów gospodarczych prowadzących działalność gospodarczą Urząd postrzegany jest jako skuteczny, niezależny i wiarygodny - powiedziała.
Krasnodębska-Tomkiel przypomniała też historię ustawodawstwa związanego z ochroną konkurencji i konsumentów w Polsce.
Jak podkreśliła, w systemie gospodarki centralnie planowanej nie było w ogóle ustawodawstwa antymonopolowego. W styczniu 1987 r. w ramach jednej z licznych prób reformowania systemu socjalistycznego uchwalono ustawę o przeciwdziałaniu praktykom monopolistycznym. Nakładała ona na ministra finansów m.in. obowiązek stabilizowania cen.
Powiedziała, że dopiero transformacja przełomu lat 80. i 90. ubiegłego wieku pozwoliła na przyjęcie aktów prawnych wprowadzających prawo w tym zakresie. Wśród nich była ustawa o przeciwdziałaniu praktykom monopolistycznym z 1990 r. Na jej mocy powołany został Urząd Antymonopolowego, który oprócz zwalczania antykonkurencyjnych zachowań monopolistów, mógł wpływać na przekształcenia przedsiębiorstw państwowych.
W 1996 r. Urząd zajął się także ochroną interesów konsumentów. Wówczas zmieniono jego nazwę - na obecną. Krasnodębska-Tomkiel zaznaczyła, że w 1999 r. UOKiK rozpoczął monitorowanie pomocy publicznej, a od 2002 r. stopniowo przejmował nadzór nad ogólnym bezpieczeństwem produktów oraz jakością paliw płynnych.
W 2010 r. obchodzone jest XX-lecie działania UOKiK.