Uważaj jakie masz metry!

Błędy w pomiarze powierzchni nieruchomości oraz zastosowanie niewłaściwej stawki podatkowej - to najczęstsze przyczyny nadpłaty przez firmy podatku od nieruchomości, informują analitycy z firmy Alma Consulting Group Polska.

Z ich wyliczeń wynika, że optymalizacja podatków i opłat od nieruchomości pozwala zaoszczędzić nawet 30 proc. rocznych wydatków przedsiębiorstw na ten cel.

W latach 2005-2007 konsultanci firmy przeprowadzili analizy w zakresie optymalizacji podatków i opłat od nieruchomości u blisko 200 klientów z całej Polski.

Jak poinformowała spółka w środowym komunikacie, z powodu optymalizacji wydatków związanych z daną nieruchomością, firmy zaoszczędziły średnio 150 tys. zł. "Najwyższy poziom oszczędności dla jednego przedsiębiorstwa wyniósł 1,8 mln zł" - podali autorzy badania.

Reklama

Do najczęstszych przyczyn nadpłaty podatku od nieruchomości specjaliści z Alma Consulting, zaliczyli błędy w pomiarze powierzchni nieruchomości, zastosowanie niewłaściwej stawki podatkowej oraz brak stałego monitoringu zmian na liście opodatkowanych nieruchomości stanowiących majątek firm.

"Z uwagi na złożoność obowiązujących przepisów prawnych oraz czasochłonność, przedsiębiorstwa nie poświęcają wiele uwagi dokładnej weryfikacji opłat (związanych z utrzymaniem nieruchomości - PAP), zwłaszcza, jeśli są to przedsiębiorstwa z dużym majątkiem, rozproszonym na terenie całego kraju" - uważa Izabela Jaszczot z Alma Consulting.

Według niej, dopiero po głębszej analizie okazuje się, że podatki naliczane są według niewłaściwych stawek bądź liczone od nieruchomości, która np. od dawna już nie należy do danej firmy.

"Coraz więcej osób zarządzających przedsiębiorstwami przekonuje się jednak, jak duży potencjał oszczędności kryje się w tzw. kosztach niestrategicznych, które nie są związane w sposób bezpośredni z podstawowym profilem" - podkreśliła ekspertka.

"Podatki i opłaty od nieruchomości, to tylko jeden rodzaj kosztów niestrategicznych, w których można szukać potencjału oszczędności" - powiedziała. Dodała, że kolejnym obszarem do redukcji wydatków są koszty telekomunikacyjne.

Alma Consulting Group Polska zajmuje się optymalizacją kosztów niestrategicznych. Działa na polskim rynku od sierpnia 2004 r.; z jej usług skorzystało już blisko 300 przedsiębiorstw z różnych branż gospodarki.

INTERIA.PL/PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »