Uzasadnienie do autopoprawki do projektu ustawy budżetowej na rok 2001 (cz.I)

1. Wprowadzenie

Projekt ustawy budżetowej na rok 2001 przekazany wraz z uzasadnieniem Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej 15 listopada 2000 r. przygotowywany był na podstawie aktualnych danych makroekonomicznych opisujących stan gospodarki Polski i jej głównych partnerów, a także w oparciu o zaproponowane przez rząd nowe rozwiązania gospodarcze i prawne. W związku z wynikami gospodarczymi w III i IV kwartale 2000 r. oraz z innymi zmianami, które nastąpiły od czasu przedłożenia projektu budżetu, rząd przedstawia poprawki do ustawy budżetowej na rok 2001. Efektem powyższych zmian jest obniżenie planowanych dochodów o 2 586,1 mln zł w odniesieniu do projektu ustawy budżetowej na rok 2001. Ubytek dochodów spowodowany czynnikami makroekonomicznymi oraz systemowo - legislacyjnymi został skompensowany dochodami z koncesji UMTS (Universal Mobile Telecommunications System). Jednocześnie dokonano ograniczeń wydatków budżetu państwa w kwocie 667,4 mln zł, co oznacza, że planowany deficyt budżetu państwa został obniżony o 1 207,5 mln zł w stosunku do planowanego na 2001 r. w projekcie ustawy budżetowej i wynosi 20 539,5 mln zł. W wyniku obniżenia wydatków i deficytu kasowego skala zaostrzenia polityki fiskalnej mierzonej spadkiem deficytu ekonomicznego w 2001 r. została utrzymana na poziomie 0,9% PKB, z 2,7% w 2000 r. do 1,8% w roku bieżącym.

Reklama

2. Przyczyny przedstawienia autopoprawki

2.1. Opłata koncesyjna za UMTS

W związku z unieważnieniem przez Ministra Łączności przetargu na sieci komórkowe trzeciej generacji UMTS i wydaniem trzech koncesji na UMTS w grudniu 2000 r. dochody budżetu państwa w 2001 r. zostały zwiększone o kwotę 3 126,2 mln zł, co stanowi szacunkową równowartość 750 mln euro.

2.2. Zmiany systemowo - legislacyjne

W okresie od rzedstawienia Sejmowi projektu ustawy budżetowej do końca 2000 r. zostały wprowadzone, w kształcie odmiennym od założonego w projekcie budżetu, zmiany systemowo-legislacyjne. Miały one wpływ zarówno na stronę dochodową, jak i wydatkową budżetu państwa. Dotyczyły w szczególności:

a) ustawy z dnia 17 listopada 2000 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym ? autopoprawka uwzględnia nie wprowadzenie zmian dotyczących budownictwa (materiały budowlane, mieszkania spółdzielcze, obiekty),

b) projektu tzw. ustawy okołobudżetowej, a w szczególności ustaw: Karta Nauczyciela, ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa, ustawy o oznaczaniu wyrobów znakami skarbowymi akcyzy, ustawy o zasiłkach rodzinnych, pielęgnacyjnych i wychowawczych, ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu, oraz ustawy o zmianie niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem administracji publicznej - odrzucono propozycje nowelizacji dotyczące zasiłków rodzinnych i wychowawczych, zmieniono niektóre rozwiązania w zakresie zasiłków przedemerytalnych oraz zwiększono dochody Funduszu Pracy ze składek płaconych przez zakłady pracy chronionej,

c) uwzględniono zawieszenie przez Ministra Finansów spłaty pożyczek dla Kas Chorych w 2001 r. i 2002 r.

2.3. Założenia makroekonomiczne budżetu na 2001 r.*

Wyniki gospodarcze w końcu 2000 r. i na początku br. - w szczególności dynamika wzrostu gospodarczego w III kwartale 2000 r., spowodowały konieczność zmiany założeń makroekonomicznych, przyjętych w projekcie ustawy budżetowej na 2001 r. Przewidywane wcześniej tendencje w gospodarce (spowolnienie tempa inflacji, utrwalenie się wysokiej dynamiki eksportu i w konsekwencji wyraźny spadek deficytu w obrotach bieżących w relacji do PKB) zaskoczyły swą skalą. Korzystne efekty polityki ograniczania popytu wewnętrznego głównie z powodu restrykcyjnej polityki pieniężnej przyczyniły się do spowolnienia dynamiki produkcji i wzrostu stopy bezrobocia.

2.3.1. Produkt krajowy brutto

Uwzględniając niskie tempo wzrostu gospodarczego odnotowane w III kwartale 2000 r., jak też oczekiwane zmniejszenie tempa wzrostu produkcji przemysłowej w IV kwartale 2000 r. (o czym świadczą słabe wyniki w październiku i listopadzie 2000 r. wobec tempa wzrostu zanotowanego w III kwartale 2000 r. - 6,7%) należy oczekiwać niższego tempa wzrostu PKB w roku 2000 i 2001.

Istotnym czynnikiem wpływającym na spowolnienie tempa wzrostu gospodarczego w 2000 r. była restrykcyjna polityka pieniężna oraz niezwykle wysoki wzrost i poziom cen ropy naftowej, co zwiększało koszty produkcji, stymulowało wzrost cen konsumpcyjnych, redukując popyt krajowy. W 2000 r. odnotowano wyraźne spowolnienie trendu wzrostowego. W I kwartale tempo wzrostu PKB wyniosło 6,0%, w II kwartale 5,2%, zaś w III kwartale odnotowano obniżenie się tempa wzrostu PKB do 3,3%, co jest znacznie niższym wskaźnikiem niż wszystkie wcześniejsze prognozy, zarówno rynkowe jak i Ministerstwa Finansów. Tempo wzrostu popytu krajowego uległo wyraźnemu obniżeniu, spożycie ogółem wzrosło w relacji do analogicznego kwartału roku poprzedniego tylko o 0,9%, zaś nakłady na środki trwałe brutto o 2,4%.

Szacuje się, że realny wzrost produktu krajowego brutto w 2000 r. wyniósł 4,2%, co oznacza, że wartość PKB w cenach bieżących wyniosła 699,7 mld zł. Na takie tempo wzrostu gospodarczego w 2000 r. złożyło się między innymi zwiększenie dynamiki wzrostu produkcji sprzedanej przemysłu do ok. 7,5% (wobec 4,3% w 1999 r.) oraz spadek aktywności w produkcji budowlano-montażowej o ok. 0,4% (wobec wzrostu o 2,6% w 1999 r.).

W 2001 r. prognozuje się wzrost produkcji przemysłowej o ok. 7,7%, a produkcji budowlano-montażowej o ok. 2,8%. Przyczyni się to do osiągnięcia tempa wzrostu PKB w 2001 r. na poziomie 4,5%. Wartość PKB w cenach bieżących szacowana jest w 2001 r. w wysokości 781,7 mld zł.

Szacuje się, że tempo spożycia indywidualnego w 2001 r. wyniesie 3,9% (w 2000 r. 2,0%). Biorąc pod uwagę wysokość wydatków publicznych, ich strukturę określoną w Ustawie budżetowej na rok 2000 oraz ich realizację, przewiduje się, że wzrost spożycia zbiorowego w 2000 r. wyniósł 1,4%, zaś w roku 2001 oczekuje się niewielkiego przyspieszenie jego tempa wzrostu do 1,7%. Wzrost nakładów na środki trwałe w 2001 r. prognozuje się na 5,8% (w 2000 r. na 2,5%). Niskie tempo nakładów na środki trwałe w 2000 r. wynika z restrykcyjnej polityki pieniężnej, która przyczynia się do wysokich kosztów obsługi zadłużenia oraz ogranicza możliwości zaciągania nowych kredytów w bankach krajowych.

Na dobre wyniki polskiego eksportu w ostatnich miesiącach 2000 r. pozytywnie wpłynęła dobra koniunktura gospodarcza w Unii Europejskiej (tempo wzrostu może wynieść ok. 3,4% w 2000 r, wobec 2,4% w 1999 r.) oraz w Rosji (tempo wzrostu PKB w Rosji szacuje się w 2000 r. na 6?7 %, podczas gdy w 1999 r. wyniosło 3,2%). Eksport okazał się lokomotywą polskiego wzrostu gospodarczego. Powyższe tendencje wskazują, że tempo wzrostu eksportu w ujęciu rachunków narodowych wyniesie w 2000 r. 15,5%, a importu 7,6%. W 2001 r. tempo wzrostu eksportu obniży się do poziomu 9,6%, a importu do poziomu 7,2%. Spowodowane to zostanie oczekiwanym spowolnieniem tempa wzrostu gospodarczego u Unii Europejskiej.

2.3.2. Ceny

Aktualna prognoza średniorocznego wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych w 2001 r. wynosi 7,0%, co oznacza, że jest o 0,2 pkt. proc. niższy od prognozy przyjętej w projekcie ustawy budżetowej. Korekta ta wynika z uwzględnienia faktycznego wzrostu cen, jaki miał miejsce w październiku i listopadzie 2000 r. zgodnie z danymi GUS oraz aktualizacji prognozy na grudzień 2000 r. W wyniku uwzględnienia tych zmian obniżeniu o 0,2 pkt. proc. uległa wysokość tzw. skutków przechodzących z 2000 r., które mają wpływ na poziom średniorocznego wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych w 2001 r.

2.3.3. Rynek pracy

W związku ze znacznym skorygowaniem przez GUS danych dotyczących przeciętnego zatrudnienia i wynagrodzenia w gospodarce narodowej w 1999 r. nastąpiła konieczność weryfikacji prognoz opracowanych do projektu budżetu na 2001 r.

Zmiana poziomu przeciętnego zatrudnienia w 1999 r. o ponad 133 tys. osób spowodowała nie tylko automatyczną zmianę poziomu przeciętnego zatrudnienia w 2000 r. i 2001 r., ale również wpłynęła na korektę parametrów prognostycznych, ustalanych na podstawie tendencji obserwowanych w latach poprzednich (dynamika zatrudnienia w jednostkach małych tj. zatrudniających do 9 osób). Zgodnie z nowym szacunkiem przeciętne zatrudnienie w gospodarce narodowej w 2001 r. wzrośnie o 0,2% w stosunku do roku poprzedniego.

Publikacja rzeczywistej liczby bezrobotnych i stopy bezrobocia w październiku i listopadzie 2000 r. oraz zmiana prognozy przeciętnego zatrudnienia w gospodarce narodowej w 2001 r. wpłynęła na weryfikację prognozy w zakresie bezrobocia. Wyższy poziom bezrobocia w 2000 r. oraz zmniejszenie prognozy tempa wzrostu przeciętnego zatrudnienia w 2001 r. zwiększyło prognozę stopy bezrobocia na koniec 2001 r. do 15,4%.

Zmiany na rynku pracy oraz zmiana prognozy wskaźnika wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych w 2001 r. znalazła swoje odzwierciedlenie w zmianie poziomu przeciętnego wynagrodzenia.

Zestawienie różnic w prognozach dotyczących rynku pracy zawarte zostało w poniższej tabeli:

Wyszczególnienie j.m. Projekt budżetu 2001 Autopoprawka

Przeciętne zatrudnienie w gospodarce narodowej tys. osób 9.615 9.431

Przeciętne zatrudnienie w gospodarce narodowej % 100,5 100,2

Liczba zarejestrowanych bezrobotnych (na koniec roku) tys. osób 2.726 2.826

Stopa bezrobocia % 14,9 15,4

Przeciętne wynagrodzenie brutto w gospodarce narodowej zł 2098 2094

dynamika nominalna % 109,3 109,1

dynamika realna % 102,0 102,0

2.3.4. Bilans płatniczy

W ostatnich miesiącach 2000 r. nastąpiła wyraźna poprawa na rachunku obrotów bieżących bilansu płatniczego. W związku z powyższym wystąpiła konieczność korekty przewidywanego wykonania bilansu płatniczego na rok 2000.

Silniejsze niż nakładano ożywienie w eksporcie (wzrost o 8,0%) oraz zmniejszenie tempa wzrostu importu (wzrost o 2,4%) wpłynie na zmniejszenie deficytu obrotów towarowych, a w rezultacie na poprawę salda rachunku obrotów bieżących. W wielkościach absolutnych przewiduje się deficyt na poziomie 10 mld USD, a w relacji do PKB 6,2%.

W wyniku wyższych niż przewidywano wpływów z prywatyzacji ulegnie zwiększeniu saldo inwestycji bezpośrednich i wyniesie w 2000 r. 9,1 mld USD. Saldo inwestycji portfelowych w roku 2000 w wysokości 3 mld USD wynika ze stabilizacji makroekonomicznej gospodarki polskiej przy dużym dysparytecie stóp procentowych.

Spowolnienie wzrostu gospodarczego Polski w 2001 r. przyczyni się do zmniejszenia popytu na import. Wypłaty za import w 2001 r. wyniosą 45,7 mld USD i wzrosną o 9,5% w stosunku do roku poprzedniego. Wpływy z eksportu towarów wyniosą 31,6 mld USD, a saldo obrotów towarowych wykaże deficyt 14,1 mld USD. W roku 2001 deficyt obrotów bieżących wyniesie 10,4 mld USD, co stanowi 5,9% PKB.

Wyszczególnienie j.m.

Projekt budżetu PW 2000 Projekt budżetu 2001 Autopoprawka PW 2000 Autopoprawka 2001

Rachunek obrotów bieżących: saldo mld USD -11,3 -11.5 -10,0 -10,4

w relacji do PKB % -7,0 -6,7 -6,2 -5,9

Obroty towarowe: saldo mld USD - 14,7 -15,0 -13,2 -14,1

Eksport: dynamika % 105,9 113,5 108,0 110,9

Import: dynamika % 104,5 109,7 102,4 109,5

Obroty niesklasyfikowane: saldo mld USD 4,0 3,9 4,0 3,9

Rachunek kapitałowy i finansowy: saldo mld USD 10,8 12,2 7,9 10,7

Inwestycje bezpośrednie: saldo mld USD 7,8 7,4 9,1 7,4

Inwestycje portfelowe: saldo mld USD 2,2 3,0 3,0 2,5

2.3.4.1. Kurs walutowy

Osłabienie dolara amerykańskiego w stosunku do euro, na które wpłynęło pogorszenie wskaźników makroekonomicznych w USA (m.in. obniżenie dynamiki wzrostu gospodarczego, wzrost bezrobocia, rekordowy deficyt handlowy), przyniosło również wyraźne umocnienie walut krajów emerging markets (w tym złotego) w stosunku do dolara. Kursy walut krajów kandydujących do UE są coraz silniej powiązane z notowaniami euro.

Prognoza kursu walutowego w 2001 r.

Średnioroczne kursy walutowe

Projekt budżetu Autopoprawka

PLN/USD 4,66 4,45

PLN/EUR 4,10 4,22

2.3.5. Stopy procentowe

Pozytywne tendencje w gospodarce polskiej tj. spowolnienie tempa inflacji (do sierpnia 2000 r. jej systematyczny spadek), wyraźne obniżenie deficytu w obrotach bieżących, aprecjacja złotego, a w konsekwencji decyzja Rady Polityki Pieniężnej z grudnia 2000 r., o zmianie nastawienia w polityce pieniężnej z restrykcyjnego na neutralne, przyczyniły się do zmiany prognozy stopy procentowej w operacjach otwartego rynku. Obniżenie podstawowych stóp procentowych NBP w 2001 r. stanie się możliwe dzięki wygasaniu presji inflacyjnej wywołanej tzw. wstrząsami podażowymi oraz pełnej kontroli nad ekspansją podaży pieniądza i kredytem dla gospodarki. W konsekwencji w porównaniu z projektem budżetu na 2001 r., obecnie oczekuje się o 0,4 punktu procentowego silniejszego spadku nominalnej stopy operacji otwartego rynku i jej redukcji z 17,9% średnio w roku 2000 do 16,4% średnio w 2001 r.

Prognoza stóp procentowych w 2001 r.

Stopa operacji otwartego rynku Projekt budżetu Autopoprawka

Nominalna (średnio w roku) 16,8% 16,4%

3. Zmiany w dochodach budżetu państwa* Dochody budżetu państwa na 2001 r. według pierwotnego projektu budżetu państwa zostały oszacowane w wysokości 160 510,5 mln zł. Powyższą prognozę dochodów przygotowano przy uwzględnieniu szacunku przewidywanego wykonania dochodów w 2000 r. (tzw. baza prognozy na 2001 r.), prognozowanych na 2001 r. zmiennych makroekonomicznych oraz systemowych, które zostały przedstawione w projekcie rządowym. Zmiany w czynnikach kształtujących prognozę dochodów na rok 2001 przyczyniły się do przygotowania nowych szacunków dochodów budżetu państwa. Po uwzględnieniu wszystkich zmian szacuje się, że dochody budżetu państwa w roku 2001 wyniosą 161 050,6 mln zł, tj. będą wyższe o 540,1 mln zł (0,3%) niż w pierwotnym projekcie. Na tę różnicę składają się zmiany w poniżej opisanych kategoriach dochodów budżetu państwa. Do najistotniejszych zmian w tym zakresie należą:

- spadek PKB w roku 2000 i częściowo związane z tym niższe wykonanie dochodów w tym samym roku były przyczyną obniżenia prognozy dochodów budżetu państwa na rok 2001 o 1 886,1 mln zł,

- zmiany prognozy makroekonomicznej (PKB, wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych oraz kursu walutowego), które przyczyniły się do obniżenia prognozy dochodów na rok 2001 o 771,7 mln zł,

- inny kształt zmian systemowych, który wpłynął na obniżenie prognozy dochodów na rok 2001 o 264,7 mln zł,

- wprowadzenie dochodów z UMTS, co zwiększyło dochody o 3 126,2 mln zł.

3.1. Podatek od towarów i usług W projekcie budżetu państwa na rok 2001 przewidywane wykonanie dochodów budżetu państwa z tytułu podatku od towarów i usług w 2000 r. zostało oszacowane na 53 065,1 mln zł. Po uwzględnieniu wykonania wpływów z tego podatku za 11 miesięcy oraz szacunku dochodów z podatków pośrednich w miesiącu grudniu wstępne wykonanie dochodów z podatku od towarów i usług wyniesie 50 965,0 mln zł. Różnica jest efektem niższej niż prognozowano o 1,9 punktu procentowego dynamiki PKB wykorzystanego w kraju. Skutek tych zmian wpłynie na pomniejszenie planowanych dochodów z podatku od towarów i usług w 2001 r. o 890,5 mln zł.

Nowa prognoza dochodów budżetu państwa w 2001 r. z tytułu podatku od towarów i usług została przygotowana w oparciu o zaktualizowaną, niższą prognozę wielkości makroekonomicznych:

- PKB wykorzystanego w kraju,

- wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych. Powyższe zmiany wpłynęły na zmniejszenie planowanych dochodów w 2001 r. o 523,7 mln zł.

Uchwalona przez Sejm RP zmiana ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym z dnia 17 listopada 2000 r. nie objęła niektórych propozycji rządowych dotyczących zwłaszcza rozszerzenia zakresu podatku VAT w budownictwie mieszkaniowym. W związku z tym dochody budżetu państwa z tytułu podatku VAT w 2001 r. będą niższe w stosunku do poprzedniej prognozy o 640,6 mln zł.

Po uwzględnieniu powyższych zmian szacowane dochody budżetu państwa z podatku od towarów i usług w 2001 r. wyniosą 60 251,4 mln zł i w porównaniu do pierwotnego projektu ustawy budżetowej będą niższe o 3,3%.

3.2. Podatek akcyzowy

W projekcie budżetu państwa na rok 2001 przewidywane wykonanie dochodów budżetu państwa z tytułu podatku akcyzowego w 2000 r. zostało oszacowane na 29 059,1 mln zł. Po uwzględnieniu wykonania wpływów z tego podatku za 11 miesięcy oraz szacunku dochodów z podatków pośrednich w grudniu wstępne wykonanie dochodów z podatku akcyzowego wyniesie 28 446,3 mln zł. Niższe wykonanie omawianych dochodów jest wynikiem niższej dynamiki PKB wykorzystanego w kraju w 2000 r. co w konsekwencji spowodowało obniżenie tempa wzrostu sprzedaży towarów akcyzowych. Łączny skutek powyższych zmian wpływa na pomniejszenie dochodów z tytułu podatku akcyzowego w 2001 r. o 746,3 mln zł.

Dodatkowo, w wyniku pozytywnych tendencji obserwowanych w końcu 2000 r. na rynkach niektórych wyrobów akcyzowych: paliw silnikowych i piwa, prognoza dynamiki sprzedaży tych wyrobów w 2001 r. została podwyższona o odpowiednio 1,3 i 2,3 punktu procentowego. W wyniku tych zmian prognoza dochodów budżetu państwa z tytułu podatku akcyzowego została podwyższona o 251,7 mln zł w stosunku do pierwotnego projektu ustawy budżetowej.

Po uwzględnieniu powyższych zmian szacowane dochody budżetu państwa z podatku akcyzowego w 2001 r. wyniosą 33 162,1 mln zł i w porównaniu do pierwotnego projektu ustawy budżetowej będą niższe o 1,5%.

3.3. Podatek dochodowy od osób prawnych

W pierwotnym projekcie budżetu państwa na 2001 r. przewidywane wykonanie dochodów budżetu państwa z podatku dochodowego od osób prawnych w 2000 r. zostało oszacowane na 16 030,3 mln zł. Po uwzględnieniu wykonania wpływów z tego podatku za 11 miesięcy oraz szacunku dochodów z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych w miesiącu grudniu wstępne wykonanie dochodów z podatku dochodowego od osób prawnych wyniesie 16 786,8 mln zł. Wyższe dochody z tego tytułu są następstwem zauważalnej poprawy efektywności funkcjonowania przedsiębiorstw. Pozwoli to na utrzymanie dochodów z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych w 2001 r. na realnie zbliżonym poziomie do 2000 r., pomimo obniżenia aktywności gospodarczej oraz spadku stawki podatku do 28%. Dochody budżetu państwa w 2001 r. będą wyższe w stosunku do poprzedniej prognozy o 547,7 mln zł. W wyniku powyższych zmian szacowane dochody budżetu państwa z podatku dochodowego od osób prawnych w 2001 r. wyniosą 17 588,8 mln zł i w porównaniu do pierwotnego projektu ustawy budżetowej będą wyższe o 3,2%.

3.4. Podatek dochodowy od osób fizycznych

W pierwotnym projekcie budżetu państwa na 2001 r. przewidywane wykonanie wpływów do budżetu państwa z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych w 2000 r. zostało oszacowane na 23 026,0 mln zł. Po uwzględnieniu wykonania wpływów z tego podatku za 11 miesięcy oraz szacunku dochodów z podatku dochodowego od osób fizycznych w miesiącu grudniu wstępne wykonanie dochodów z podatku dochodowego od osób fizycznych wyniesie 23 011,5 mln zł. Nastąpiła zmiana czynników kształtujących bazę do opodatkowania takich jak poziom wynagrodzeń, wielkość zatrudnienia w gospodarce, dochody z działalności gospodarczej jak też dochody ze składek na ubezpieczenie zdrowotne przekazane Kasom Chorych. Łączny skutek powyższych zmian dla wpływów z podatku dochodowego od osób fizycznych w 2001 r. spowoduje ich zmniejszenie o ok. 42,9 mln zł.

Ponadto wpływy do budżetu państwa z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych w 2001 r., w porównaniu z pierwotnym projektem ustawy budżetowej, będą niższe o 65,0 mln zł. Ubytek ten wynika głównie ze zmian następujących wielkości makroekonomicznych przyjętych do prognozy:

- wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych,

- PKB wytworzonego (którego prognoza jest powiązana z realnym wzrostem wynagrodzeń, emerytur i rent oraz wzrostem przeciętnego zatrudnienia w gospodarce narodowej).

Po uwzględnieniu powyższych zmian szacowane dochody budżetu państwa z podatku dochodowego od osób fizycznych w 2001 r. wyniosą 25 618,7 mln zł i w porównaniu do pierwotnego projektu ustawy budżetowej będą niższe o 0,4%.

3.5. Cło

W pierwotnym projekcie budżetu państwa na 2001 r. przewidywane wykonanie dochodów z tytułu cła w 2000 r. zostało oszacowane na 5 200,0 mln zł, zaś według wstępnego wykonania wyniosą one 5 203,2 mln zł. W pierwotnej wersji budżetu dochody z cła w 2001 r. szacowane były na 5 000,0 mln zł. W wyniku zmiany średniorocznego kursu złotego w stosunku do walut obcych nastąpi spadek prognozowanych dochodów z ceł w wymiarze złotowym o 102,0 mln zł.

Natomiast w wyniku zmniejszenia prognozy importu w latach 2000 - 2001 dochody z tytułu cła w roku 2001 będą niższe w stosunku do poprzedniej prognozy o 84,0 mln zł.

W wyniku powyższych zmian szacowane dochody budżetu państwa z cła w 2001 r. wyniosą 4 814,0 mln zł i w porównaniu do pierwotnego projektu ustawy budżetowej będą niższe o 3,7%.

3.6. Wpłaty z zysku NBP

Prognoza wpłat z zysku NBP została oparta o szacunek wpłat do budżetu dokonany i przekazany przez NBP. Szacunek ten uległ zmianie w wyniku informacji z dnia 8 stycznia 2000 r. o wyniku finansowym NBP za rok 2000.

Szacowane wpływy budżetu państwa z tytułu wpłat z zysku NBP w 2001 r. wyniosą 4 874,0 mln zł i w porównaniu do pierwotnego projektu ustawy budżetowej będą niższe o 5,4%.

3.7. Dochody jednostek budżetowych Prognoza dochodów jednostek budżetowych przygotowana do projektu budżetu państwa na rok 2001 została powiększona o:

- 39,0 mln zł z tytułu obsługi długu krajowego,

- 40,6 mln zł w wyniku wpłaty przez jednostki budżetowe mające siedzibę poza granicami kraju środków niewykorzystanych do 1999 r.,

- 375,9 mln zł z tytułu wpłat środków specjalnych, gromadzonych na podstawie ustaw, w wysokości 15% planowanych przychodów. Z wpłat zwolnione będą środki specjalne funkcjonujące w jednostkach budżetowych podległych wojewodom oraz zmniejszona o 410,1 mln zł ze względu na dokonanie wpłaty środka specjalnego Ministerstwa Skarbu Państwa w roku 2000.

Ostatecznie dochody jednostek budżetowych w porównaniu z pierwotną wersją projektu ustawy budżetowej będą wyższe o 45,4 mln zł.

Po uwzględnieniu powyższych zmian szacowane dochody jednostek budżetowych w 2001 r. wyniosą 6 820,2 mln zł i w porównaniu do pierwotnego projektu ustawy budżetowej będą wyższe o 0,7%.

3.8. Dochody z UMTS

Dochody z koncesji stanowią formalnie dochody jednostek budżetowych i jako takie, zgodnie z obowiązującym prawem, zaliczane są do dochodów budżetu państwa. Charakter dochodów z koncesji UMTS jest jednak w sensie ekonomicznym analogiczny do przychodów z prywatyzacji i jako takie są uwzględniane w rachunku deficytu ekonomicznego sektora. Szacuje się, że dochody te w 2001 r. wyniosą 3 126,2 mln zł (750,0 mln euro).

3.9. Wpłaty gmin

Prognoza wpłat gmin przygotowana do projektu budżetu państwa na rok 2001 została zwiększona o 5,0 mln zł w wyniku przyjęcia skorygowanych sprawozdań wykonania budżetów gmin. Ostatecznie wpłaty gmin wyniosą 180,0 mln zł, tj. będą o 2,9% wyższe w stosunku do pierwotnego projektu ustawy budżetowej.

3.10. Dochody zagraniczne

W wyniku wzrostu średniorocznej wartości złotego do walut obcych (z 4,66 PLN/USD do 4,45 PLN/USD) przy utrzymaniu wartości tych dochodów wyrażonych w walutach obcych na poprzednim poziomie dochody zagraniczne będą niższe o 65,0 mln zł. Szacuje się, że dochody zagraniczne w 2001 r. wyniosą 1 499,7 mln zł i w porównaniu do pierwotnego projektu ustawy budżetowej będą niższe o 4,2%.

* * * * *

Konsekwencją powyższych zmian w dochodach podatkowych są zmiany w następujących częściach budżetowych:

- część 19 - Budżet, finanse publiczne i instytucje finansowe,

- część 59 - Główny Urząd Ceł.

Natomiast w dochodach niepodatkowych zmiany obejmują następujące części budżetowe:

- część 26 - Łączność,

- część 36 - Skarb Państwa,

- część 45 - Sprawy zagraniczne,

- część 78 - Obsługa zadłużenia zagranicznego,

- część 79 - Obsługa długu krajowego,

- część 82 - Subwencja ogólna dla jednostek samorządu terytorialnego,

Zmiana wpłat ze środków specjalnych w następujących częściach budżetowych:

- część 16 - Kancelaria Prezesa Rady Ministrów,

- część 19 - Budżet, finanse publiczne i instytucje finansowe,

- część 21 - Gospodarka Morska,

- część 31 - Praca,

- część 32 - Rolnictwo,

- część 36 - Skarb Państwa,

- część 37 - Sprawiedliwość,

- część 39 - Transport,

- część 41 - Środowisko, br> - część 42 - Sprawy Wewnętrzne,

- część 49 - Urząd Zamówień Publicznych,

- część 56 - Urząd Kultury Fizycznej i Sportu,

- część 58 - Główny Urząd Statystyczny,

- część 59 - Główny Urząd Ceł,

- część 62 - Urząd Nadzoru nad Funduszami Emerytalnymi,

- część 65 - Polski Komitet Normalizacyjny,

- część 69 - Komisja Papierów Wartościowych i Giełd,

- część 70 - Generalny Inspektorat Celny,

- część 80 - Regionalne Izby Obrachunkowe

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »