W sprawie przygotowań Polski do UE

Rada Ministrów przyjęła informację w sprawie wybranych aspektów stanu przygotowań Polski do członkostwa w Unii Europejskiej.

Rada Ministrów przyjęła informację w sprawie wybranych aspektów stanu przygotowań Polski do członkostwa w Unii Europejskiej.

Rada Ministrów rozpatrzyła Informację w sprawie wybranych aspektów stanu przygotowań Polski do członkostwa w Unii Europejskiej. Omówiono w szczególności:

I. Stan negocjacji akcesyjnych

II. Stan realizacji najważniejszych działań, które powinny zostać zrealizowane w związku z Raportem Okresowym Komisji Europejskiej.

III. Realizację Harmonogramu przyjmowania przez Radę Ministrów projektów ustaw dostosowujących prawo polskie do prawa Unii Europejskiej do końca 2002 roku.

I. Stan negocjacji akcesyjnych

Rolnictwo

Radzie Ministrów przedstawiono stan prac nad projektem odpowiedzi na wspólne stanowisko negocjacyjne Unii Europejskiej w obszarze "rolnictwo" w zakresie spraw weterynaryjnych i fitosanitarnych. Zgodnie z podjętymi ustaleniami projekt tego dokumentu powinien zostać przedstawiony pod obrady Rady Ministrów w dniu 13 sierpnia br.

Reklama

Biorąc pod uwagę zasady tworzenia odpowiedniej listy zwierającej kategoryzację zakładów przetwórstwa mleka i mięsa, Rada Ministrów zobowiązała Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi do ponownego poinformowania wszystkich zakładów, których dotyczy lub będzie dotyczyła ta decyzja, o jej konsekwencjach dla przyszłego funkcjonowania zakładów w zależności od znalezienia się na odpowiedniej liście.

II. Stan realizacji najważniejszych działań, które powinny zostać zrealizowane w związku z Raportem Okresowym Komisji Europejskiej.

- Na posiedzeniu w dniu 22 maja br. Komitet Integracji Europejskiej przyjął Zestawienie najważniejszych działań, które powinny zostać zrealizowane w związku z Raportem Okresowym'2002 i zobowiązał ministrów i kierowników urzędów centralnych do terminowej realizacji ujętych w nim zadań. Ich realizacja jest stale monitorowana na posiedzeniach Zespołu przygotowawczego KIE i Rady Ministrów. Znaczna część zadań została już wykonana przez odpowiednie ministerstwa i urzędy centralne, w szczególności: Ministerstwo Gospodarki, Zdrowia, Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Finansów, Edukacji Narodowej i Sportu, Infrastruktury, Finansów oraz Pracy i Polityki Społecznej.

Wśród zadań do realizacji znajdują się: przygotowanie przez Ministerstwo Infrastruktury projektu rozporządzenia wdrażającego dyrektywę 1999/5/WE radiowe telekomunikacyjne urządzenia końcowe i ich wzajemne uznawanie oraz zorganizowanie przez Ministerstwo Gospodarki do 9 sierpnia br. spotkania uzgodnieniowego w sprawie dwóch rozporządzeń do ustawy o podpisie elektronicznym.

III. Realizacja Harmonogramu przyjmowania przez Radę Ministrów projektów ustaw dostosowujących prawo polskie do prawa Unii Europejskiej do końca 2002 r.

W ramach realizacji Harmonogramu, Rada Ministrów przyjęła od początku bieżącego roku 54 projekty ustaw dostosowujących prawo polskie do prawa Unii Europejskiej. Oznacza to, że Rada Ministrów w całości zrealizowała już prace zaplanowane na I półrocze br. w zakresie ustaw europejskich. Zespół przygotowawczy Komitetu Integracji Europejskiej przyjął dotychczas 55 projektów ustaw dostosowawczych.

Ustawy przewidziane na lipiec i sierpień 2002

Rada Ministrów przyjęła trzy projekty ustaw przewidziane na lipiec br. Są to: projekt ustawy o odpowiedzialności karnej podmiotów zbiorowych przygotowany przez Ministerstwo Sprawiedliwości i projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym, a także projekt nowelizacji ustawy o pracy na morskich statkach handlowych, przyjęty na dzisiejszym posiedzeniu.

Rada Ministrów zaakceptowała dokument pt. "Przedakcesyjny program gospodarczy 2002".

Przedakcesyjny Program Gospodarczy 2002 (ang. Pre-accession Economic Programme, PEP) stanowi syntezę działań rządu w sferze gospodarczej i społecznej do 2005 r., zawartych w najważniejszych rządowych programach gospodarczych oraz w założeniach do projektu budżetu państwa na rok 2003, przyjętych przez Radę Ministrów 2 lipca 2002 r.

PEP jest jednym z dwóch elementów procedury przeglądu i nadzoru finansów publicznych (Pre-accession fiscal surveillance procedure), zainicjowanej wiosną 2001 r. przez Komisję Europejską (KE). Cel procedury, w której uczestniczą państwa kandydujące do Unii Europejskiej, to wzmocnienie narzędzi analitycznych oraz zdolności instytucjonalnych, tak aby dany kraj aspirujący do Unii był zdolny w momencie akcesji wypełnić zobowiązania wynikające ze statusu państwa członkowskiego. Procedura obejmuje również przekazywanie stronie unijnej corocznego sprawozdania z danymi m.in. o wielkości deficytu i długu sektora finansów publicznych (wg standardów rachunkowości ESA 95); ostatnio notyfikacja ta miała miejsce pod koniec marca br.

PEP jest uznawany za prekursora Programów Konwergencji (opracowywanych przez kraje unijne spoza strefy euro) oraz Programów Stabilności (sporządzanych przez państwa strefy euro). Pierwszy PEP został przekazany przez Polskę stronie unijnej w październiku 2001 r. i do chwili przystąpienia do Unii podlegać będzie corocznej aktualizacji.

Cele przygotowania dokumentu pozostają niezmienione:

- określenie priorytetów polityki gospodarczej i reform niezbędnych do członkostwa w UE,

- rozwijanie zdolności instytucjonalnych, administracyjnych i innych niezbędnych do członkostwa w Unii Gospodarczej i Walutowej (udział w procedurze wielostronnego nadzoru finansów publicznych).

PEP 2002 nie stanowi bezpośredniej aktualizacji pierwszego PEP, przekazanego przez Polskę stronie unijnej w październiku 2001 r. Ma on formę bardziej rozbudowaną, na co wpłynęła reorientacja polityki gospodarczej przez rząd premiera Leszka Millera, jak również wytyczne Komisji Europejskiej, postulujące uzupełnienie informacji i wypełnienie szczegółowych aneksów.

Przedstawione w PEP 2002 zamierzenia programowe mają charakter indykatywny; odzwierciedlają one sytuację gospodarczą i polityczną Polski, a także projekcję tej sytuacji w połowie 2002 r. Z uwagi na trwający obecnie proces implementacji strategii gospodarczej Rządu, wzbogaconej pakietem ustaw proponowanych przez Ministra Finansów Grzegorza W. Kołodko, prognozy sytuacji makroekonomicznej Polski mogą ulec istotnej poprawie już w czwartym kwartale 2002 r., co znajdzie wyraz w aktualizacji PEP w 2003 r.

PEP 2002 został przygotowany w Ministerstwie Finansów we współpracy z powołanym do tego celu zespołem międzyresortowym (m.in.: MEN, MG, MI, MPiPS, MRiRW, MSWiA, MŚ, MZ, NBP).

KE wyda opinię nt. tegorocznych PEP ok. 15 października br. (co zbiegnie się w czasie z opublikowaniem Raportu okresowego o postępach na drodze do członkostwa w UE). 30 października br. odbędzie się spotkanie Komitetu Ekonomicznego i Finansowego UE z reprezentantami państw kandydujących, które będzie poświęcone PEP oraz notyfikacjom fiskalnym.

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o pracy na morskich statkach handlowych.

Nowelizacja ustawy o pracy na morskich statkach handlowych wynika z potrzeby dostosowania jej do prawa europejskiego, do czego Polska zobowiązała się w rozdziale negocjacyjnym "Polityka społeczna i zatrudnienie".

Projekt wprowadza definicję "skargi marynarza", zgodną z konwencją Międzynarodowej Organizacji Pracy. Proponuje uzupełnienie listy osób, którym wydaje się książeczkę żeglarską, o osoby spełniające wymogi międzynarodowej konwencji dotyczącej wyszkolenia marynarzy. Książeczka żeglarska ma być wydawana wyłącznie na wniosek marynarza.

Projekt przewiduje, że minister zdrowia wyda rozporządzenie o wymaganiach zdrowotnych wobec marynarzy, badań okresowych, apteczek okrętowych itp. Jednoznacznie określa, że odpowiedzialność za opiekę zdrowotną na statku handlowym ponosi armator, którego przedstawicielem jest kapitan statku.

Ponadto projekt zobowiązuje ministra rolnictwa do określenia wymogów zdrowotnych oraz BHP w odniesieniu do statków rybackich. Natomiast minister właściwy do spraw gospodarki morskiej, w porozumieniu z zainteresowanymi ministrami, wyda rozporządzenie, w którym określone zostaną zasady i tryb przyjmowania skarg od członków załóg oraz dalszej procedury.

Projekt zobowiązuje armatora do zapewnienia członkom załogi morskiego statku handlowego odpowiednich warunków mieszkaniowych, sanitarnych i socjalnych. Zawiera też kwestie zabezpieczenia socjalnego marynarzy w porcie. Warunki pracy i życia na statku podlegają inspekcji wykonywanej w ramach kontroli państwa, w którym znajduje się port. Inspekcje wykonywane będą przez Urząd Morski w ramach przyznanych limitów wydatków i zatrudnienia.

Wprowadza też przepisy dotyczące czasu pracy i pracy w godzinach nadliczbowych, ustalonych w dyrektywie Unii Europejskiej. Przy przeprowadzaniu na statkach inspekcji przez organy kontroli państwa portu (PSC) i administracji morskiej, w celu oceny bezpieczeństwa lub zdrowia marynarzy, stosowane będą procedury istniejące w Polsce.

Zaproponowano wprowadzenie nowego przepisu zwiększającego wymiar urlopu wypoczynkowego marynarzy po roku pracy: z 18 do 20 dni.

Proponuje się, aby ustawa weszła w życie od 1 stycznia 2003 roku.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: zdrowie | Rada Ministrów | procedury | Polskie | sprawy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »