Wagony z Bydgoszczy wracają do PKP Intercity
10 maja br. PKP Intercity oficjalnie odebrało pierwsze wagony zmodernizowane w bydgoskiej firmie PESA SA. Łącznie do lipca br. do przewoźnika wróci ich 68. Będą dostosowane do prędkości 160km/h i wyjadą na trasę Przemyśl - Szczecin, skracając podróżnym czas przejazdu o prawie 4 godziny. Koszt modernizacji wyniósł prawie 100 mln zł.
W lipcu zeszłego roku PKP Intercity podpisało z trzema wykonawcami umowy na modernizację
68 wagonów. Z całej puli modernizowanych wagonów w bydgoskich zakładach PESA wyremontowanych zostanie 38. Pozostałe wagony modernizują H. Cegielski - Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o. o. (20 wagonów) i NEWAG S.A. (10 wagonów).
Bydgoska fabryka oddała dziś 3 bezprzedziałowe wagony drugiej klasy z miejscami na rowery. Pozostałe będą sukcesywnie oddawane do wakacji. PKP Intercity modernizuje wagony pasażerskie przeznaczone do obsługi połączenia kolejowego na trasie Przemyśl - Rzeszów - Kraków - Katowice - Opole - Wrocław - Poznań - Szczecin. Kluczowym elementem modernizacji jest dostosowanie taboru do prędkości 160km/h, dzięki czemu czas przejazdu, po remoncie tras, dla pociągów kursujących w relacji Przemyśl - Szczecin skróci się o 222 minuty.
Wśród 38 wagonów modernizowanych przez PESA jest 18 przedziałowych wagonów pierwszej klasy, 10 wagonów bezprzedziałowych z miejscami na rowery oraz 10 bezprzedziałowych dostosowanych do obsługi gastronomicznej. W ramach napraw pojawią się udogodnienia dla osób niepełnosprawnych, dodatkowe stojaki dla rowerów, a także wagony przystosowane do świadczenia usług gastronomicznych. Wszystkie wagony zostaną wyposażone w klimatyzację, WC z zamkniętym obiegiem oraz urządzenia wzmacniające sygnał telefonii komórkowej. PESA otrzyma za realizację zamówienia 99 627 663,00 zł brutto.
Wagony, które odebraliśmy posiadają wiele udogodnień m. in. w elektryczne tablice informacyjne
w każdym przedziale, automatyczne drzwi wejściowe, gniazdka elektryczne, czy klimatyzację. Wszystko z myślą o naszych pasażerach i podnoszeniu komfortu podróży. Odnowa taboru jest bardzo ważnym elementem strategii Spółki. Mam nadzieję, że pasażerowie już niedługo odczują dużą różnicę w komfortu podróżowania na trasie Przemyśl - Szczecin - powiedział Janusz Malinowski, Prezes PKP Intercity S.A.
Przekazane dzisiaj wagony przypominają, że PESA Bydgoszcz to nie tylko producent nowoczesnych pojazdów szynowych, ale także firma od zawsze modernizująca tabor. To byłą i jest ważna część działalności Pesa i cieszy nas, że z naszych usług korzysta nasz narodowy przewoźnik pasażerski - PKP Intercity - podkreślił Tomasz Zaboklicki, prezes Pesa Bydgoszcz SA.
Mieszkańcy Bydgoszczy skorzystają także z innych inwestycji PKP Intercity. W połowie przyszłego roku na trasę Wrocław- Poznań - Bydgoszcz - Gdynia wjedzie 25 nowych wagonów.
Modernizacja 68 wagonów jest realizowana w ramach programu "Odnowa taboru PKP Intercity S.A. dla relacji Przemyśl - Szczecin". Unia Europejska współfinansuje przedsięwzięcie Przewoźnika
w ramach Funduszu Spójności z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013. Całkowity koszt przedsięwzięcia - modernizacji 68 wagonów - to 179 196 363 zł, z czego ze środków unijnych PKP Intercity otrzyma 60 352 675,81 zł.
Drugim etapem programu, również realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Unii Europejskiej "Infrastruktura i Środowisko 2007 -2013", jest przetarg wart 390 mln złotych na modernizację 150 wagonów mających kursować na trasie Przemyśl - Szczecin. Aktualnie złożone oferty poddawane są analizie formalnej. Jest to największa inwestycja modernizacyjna w historii PKP Intercity. Oferty na modernizację złożyły konsorcjum Pesa Bydgoszcz i Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego "Mińsk Mazowiecki", Janoza CZ (Czechy), H. Cegielski - Fabryka Pojazdów Szynowych, Pars Nowa (Czechy), konsorcjum firm Tabor Szynowy Opole i Metchem A. Świerczek oraz Newag.
PKP Intercity aktualnie realizuje projekty taborowe na kwotę 4,1 mld zł. W realizacji inwestycji taborowych przewoźnik aktywnie wykorzystuje środki Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007 - 2013. W 2012 roku PKP Intercity zrealizowało naprawy rewizyjne ponad 900 wagonów, 150 lokomotyw i ponad 800 zestawów kołowych. Strategia taborowa do 2014/15 roku zakłada, że docelowo przewoźnik będzie dysponować: 1700 wagonami, 300 wagonami specjalizowanymi, 200 lokomotywami do 120 km/h, 50 lokomotywami manewrowymi, 70 lokomotywami 160/200 km/h, 20 składami zespołowymi oraz 20 nowoczesnymi EZT.