Warto zadbać o ubezpieczenie na życie i zdrowie
W pozyskaniu i utrzymaniu dobrych pracowników coraz większe znaczenie mają benefity pozapłacowe, takie jak ubezpieczenie ma życie i ubezpieczenie zdrowotne - mówi Julita Czyżewska, prezes zarządu PZU Zdrowie.
Jaka jest dziś rola pracodawcy w zabezpieczaniu potrzeb pracowników?
Julita Czyżewska, prezes zarządu PZU Zdrowie: Dzisiejszy rynek pracy jest wymagający - coraz bardziej aktywne zawodowo jest tzw. pokolenie "Y", które charakteryzuje się między innymi dużymi oczekiwaniami względem warunków pracy. Dodatkowo - według danych GUS w październiku 2017 r. poziom bezrobocia osiągnął 6,6 proc., co jest najlepszym wynikiem zanotowanym od 1991 r. Jednocześnie w dobie postępujących negatywnych trendów demograficznych utrzymanie doświadczonych, dojrzałych pracowników w firmie stanowi również duże wyzwanie. Z tego względu w walce o dobrego pracownika coraz większe znaczenie mają benefity pozapłacowe, które pomogą łączyć rozwój zawodowy z innymi nie mniej ważnymi sferami życia osobistego i rodzinnego pracowników.
Pracodawca musi o tym pamiętać, jeśli chce zatrudniać najlepszych. Jak wynika z raportu Sedlak & Sedlak "Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników w 2017 roku" - 74 proc. pracowników deklaruje, że otrzymuje w zakładzie pracy świadczenia pozapłacowe.
Widać więc wyraźnie, że rośnie świadomość pracodawców dotycząca konieczności wzbogacania oferty zatrudnienia o dodatkowe elementy. Rozważając ofertę pracy, kandydaci coraz częściej biorą pod uwagę to, co pracodawca oferuje im poza wynagrodzeniem: szkolenia, opiekę medyczną, ubezpieczenie na życie, elastyczne godziny pracy. Rola pracodawcy jest więc bardzo ważna - musi on rozumieć, że na poczucie bezpieczeństwa i przywiązanie pracowników do firmy wpływa świadomość, że pracodawca troszczy się o swój zespół.
Jakie benefity pozapłacowe są Pani zdaniem najbardziej doceniane przez pracowników?
Zdecydowanie na pierwszym miejscu jest prywatna opieka medyczna. Według wspomnianego raportu Sedlak & Sedlak aż 46,1 proc. badanych procent osób jest zainteresowanych tego rodzaju świadczeniem ze strony pracodawcy. Pracownicy rozważają nabycie opieki medycznej nie tylko dla siebie, ale też bardzo często dla swoich bliskich, nawet jeśli wiąże się to z pewną dopłatą. Dostęp do tego typu benefitu jest dużym wsparciem w codziennym funkcjonowaniu rodziny.
Jaką propozycję dla pracodawców i pracowników w zakresie opieki medycznej ma PZU?
Stawiamy na kompleksowość i dostosowanie się do potrzeb klienta. Posiadamy w swojej ofercie m.in. grupowe ubezpieczenie ambulatoryjne PZU u Lekarza. W ramach tego ubezpieczenia pracownicy mogą korzystać z konsultacji u lekarzy nawet 35 specjalizacji oraz z ponad 400 badań diagnostycznych i zabiegów. Doskonałe uzupełnienie tej oferty stanowi grupowe ubezpieczenie lekowe PZU w Aptece, w ramach którego dofinansowujemy zakup leków na receptę we wszystkich aptekach w Polsce.
Duży nacisk kładziemy również na propagowanie postaw prozdrowotnych, dlatego oferujemy firmom programy profilaktyczne. Ich celem jest m.in.: wczesna diagnostyka ciężkich chorób oraz edukacja w zakresie zapobiegania ich wystąpieniu. W naszym portfolio produktowym posiadamy też medycynę pracy. Zwykle kojarzy się nam z rutynowymi badaniami okresowymi, tymczasem jej zakres może być o wiele szerszy i realnie chronić przed ryzykiem wystąpienia wypadku przy pracy, a także pomagać we wczesnym wykryciu chorób zawodowych i cywilizacyjnych.
Standardowe badania uzupełniamy też edukacją prozdrowotną, oferując m.in. szkolenia z udzielania pierwszej pomocy, której nadal udziela się w Polsce zaledwie w 20 proc. przypadków. Ponadto jeśli dojdzie do wypadku przy pracy zapewniamy profesjonalną pomoc psychologiczną.
Jakie są korzyści dla pracodawcy i dla pracownika daje opieka medyczna w PZU?
Pracodawca, zapewniając pracownikom dostęp do prywatnej opieki medycznej, ogranicza ich nieobecność w pracy. Otrzymując szybką pomoc lekarską skraca się czas przebywania pracowników na zwolnieniach i podnosi efektywność pracy.. Zmniejsza również rotację pracowników - mniej osób odchodzi z firmy, która oferuje dodatkowe korzyści. Nie do przecenienia jest również fakt, że zadowoleni pracownicy silnie wzmacniają wizerunek pracodawcy i stanowią najlepszą rekomendację. Opieka medyczna w PZU to także wymierne korzyści dla pracowników.
Dzięki ubezpieczeniu otrzymują dostęp do profesjonalnej opieki medycznej w krótkim czasie - PZU gwarantuje wizytę u internisty, lekarza rodzinnego i pediatry w terminie maksymalnie 2 dni, a u lekarza specjalisty w ciągu 5 dni roboczych. Pracownicy otrzymują dostęp do lekarzy specjalistów bez limitów i skierowań.
Co ważne, mogą leczyć się w blisko 2000 placówek medycznych w ponad 500 miastach w Polsce, również podczas podróży służbowych czy urlopów. Natomiast dzięki profesjonalnie zorganizowanej medycynie pracy w PZU, pracodawca tworzy bezpieczne warunki pracy i obejmuje pracowników profilaktyczną opieką zdrowotną, co minimalizuje ryzyko wypadków przy pracy i chorób zawodowych. To z kolei podnosi wydajność pracy i racjonalizuje wydatki na ochronę zdrowia.
Wspominała już Pani wcześniej o programach profilaktycznych.
Wiem, że są one bardzo ważne w Państwa ofercie. Proszę o nich opowiedzieć.
Tak, rzeczywiście. W naszej ofercie kładziemy duży nacisk na profilaktykę. Możliwość uniknięcia przykrych zdarzeń, wczesne rozpoznanie i możliwość wyleczenia zdiagnozowanych w odpowiednim czasie problemów zdrowotnych mają ogromne znaczenie.
Programy profilaktyczne dotyczą różnych aspektów zdrowia. Posiadamy gotowe propozycje programów, np. dla osób z problemami z kręgosłupem, układem sercowo-naczyniowym czy program zapobiegania wypaleniu zawodowemu w wyniku stresu.
Organizujemy też akcje i przedsięwzięcia dedykowane pod potrzeby konkretnej firmy, propagujące np.: zdrowy styl życia i odżywiania się. Profilaktyka naprawdę działa i coraz więcej pracodawców zdaje sobie z tego sprawę. Organizują dla swoich pracowników (w siedzibach firm, za naszym pośrednictwem) strefy medyczne, które umożliwiają - bez wychodzenia z biura - np.: zbadanie poziomu cukru, cholesterolu czy wykonanie USG. Często, naprawdę w ostatnim momencie, pomagają rozpoznać coś, co wymaga natychmiastowej interwencji lekarza. Cieszy nas ogromnie, że wśród pracodawców rośnie świadomość konieczności wsparcia pracowników, tworzenia atmosfery wzajemnego troszczenia się o siebie.
Angażujemy się także we wsparcie naprawdę wymagających tematów zdrowotnych jak np. walka z nowotworami czy bezpieczne porody. Ostatnio PZU sfinansowało zakup sprzętu i pokrycie kosztów innowacyjnej metody podawania chemii w aerozolu PIPAC dla Centrum Onkologii w Bydgoszczy.
Jakie są plany na przyszłość jeśli chodzi o usługi medyczne PZU?
Obecnie koncentrujemy się na rozwoju naszej infrastruktury medycznej - poza współpracą z blisko 2000 placówek partnerskich budujemy własną sieć, która obecnie składa się z ponad 60 centrów medycznych zlokalizowanych w największych miastach w Polsce, m.in. w Warszawie, Poznaniu, Gdańsku, Radomiu, Płocku czy w Katowicach, a kolejne projekty oczekują na realizację.
Kładziemy duży nacisk na rozwój kompleksowej, dostosowanej do konkretnych potrzeb oferty diagnostycznej i specjalistycznej. Bardzo ważne są dla nas wysokie standardy obsługi klienta na każdym etapie świadczenia usługi medycznej.
Dlatego pracujemy nad kilkoma inicjatywami, które mają poprawić doświadczenia naszych pacjentów w zakresie komunikacji z nami, świadczenia porad telemedycznych czy też wykorzystania sztucznej inteligencji we wstępnym stawianiu diagnozy. Poza infrastrukturą medyczną, chcemy poszerzać także ofertę ubezpieczeń zdrowotnych. Skupiamy się na tworzeniu całościowych rozwiązań.
Chcemy być z naszymi klientami na każdym etapie ich życia, nawet w najcięższych momentach, takich jak ciężka choroba czy wypadek. Właśnie rozpoczęliśmy sprzedaż trzech nowych, dodatkowych ubezpieczeń zdrowotnych o charakterze asystenckim do polis majątkowych
-PZU Auto, PZU Dom i PZU Wojażer. W ramach tych dodatków zapewniamy klientom kontynuację leczenia w prywatnych placówkach medycznych (konsultacje lekarskie, badania diagnostyczne, rehabilitację), m.in. po wypadkach komunikacyjnych, nagłych zachorowaniach oraz nieszczęśliwych wypadkach w domu i w podróży.