Wartość rynku reklamowego wzrosła o prawie 13 proc.

Według raportu przygotowanego przez dom mediowy Stralink, szacowana wartość netto rynku reklamowego po 9 miesiącach 2005 roku wyniosła 3 miliardy 468 milionów złotych. W porównaniu do 2004 roku oznacza to wzrost na poziomie 12,9%.

Według raportu przygotowanego przez dom mediowy Stralink, szacowana wartość netto rynku reklamowego po 9 miesiącach 2005 roku wyniosła 3 miliardy 468 milionów złotych. W porównaniu do 2004 roku oznacza to wzrost na poziomie 12,9%.

Wyraźne przyśpieszenie dynamiki jest efektem bardzo dobrych wyników rynku w trzecim kwartale 2005 roku, kiedy wzrost osiągnął poziom aż 17,1%. Niezmiennie największe zmiany odnotowuje segment reklamy w internecie (wzrost aż o 72,5%). Wzrost powyżej średniej odnotowały również reklama zewnętrzna (22,5%), dzienniki (15,1%) oraz reklama radiowa (wzrost o 13%). Nieco poniżej średniej rósł rynek reklamy telewizyjnej (9,7%) oraz magazynów (9,3%). Reklama kinowa odnotowała symboliczny spadek w granicach błędu o wartości 0,1%.

Reklama

Wzrost jest konsekwencją zwiększonej aktywności w kilku sektorach. Najważniejsze to tzw. pozostałe sektory - zwiększyły wartość inwestycji aż o 72,8 miliona złotych. Jest to konsekwencją głównie silnych kampanii reklamowych związanych z wyborami parlamentarnymi oraz prezydenckimi).

sprzedaż - wzrost wartości sektora o 68,7 miliona złotych (wzrost aż o 32,5%), żywność - wzrost inwestycji o 51,1 milionów złotych (wzrost o 8%, poniżej średniej), telekomunikacja - wzrost wartości inwestycji o 38,9 milionów złotych, co daje dynamikę przyrostu o 12,2%. Wymienione branże odpowiadają za 58,5% wzrostu wartości rynku reklamowego.

Kampanie polityczne istotnie wpłynęły na rynek w 3 kwartale. Do końca września szacowana wartość wydatków netto na reklamę w mediach wyniosła prawie 50 milionów złotych. Głównymi beneficjentami były stacje telewizyjne oraz reklama zewnętrzna, zaś internet osiągnął relatywnie wysoki udział w budżetach (powyżej 4%). Gdyby wybory odbyły się w innym okresie wzrost w III kwartale wyniósł by jedynie 11,6%, zaś po III kwartałach - 11,2%.

Mając na uwadze skalę wzrostu po 9 miesiącach (zwłaszcza charakter zmian w III kwartale), zdaniem ekspertów można oczekiwać spadku dynamiki w IV kwartale, kiedy szacowany wzrost powinien wynieść pomiędzy 11 a 12%. Przy realizacji takiego założenia wartość rynku w całym 2005 roku powinna nieznacznie przewyższyć poziom 5 miliardów złotych.

Brief.pl
Dowiedz się więcej na temat: reklama | rynek reklamowy | Netto
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »