Więcej praw w samolotach

Istniejące w UE od roku przepisy wzmacniające prawa klientów linii lotniczych przyczyniły się do zwiększenia ich świadomości jeśli chodzi o możliwości domagania się odszkodowań za anulowane loty lub niewpuszczenie na pokład samolotu - poinformowała w czwartek Komisja Europejska.

Istniejące w UE od roku przepisy  wzmacniające prawa klientów linii lotniczych przyczyniły się do  zwiększenia ich świadomości jeśli chodzi o możliwości domagania  się odszkodowań za anulowane loty lub niewpuszczenie na pokład  samolotu - poinformowała w czwartek Komisja Europejska.

Nowe przepisy pozwalają pasażerom domagać się od przewoźników odszkodowań m.in. za odmowę lotu. Chodzi o sytuację, kiedy pasażer dowiaduje się, że mimo iż kupił bilet, nie może polecieć, gdyż brakuje miejsc, bo linia zarezerwowała bilety dla większej liczby osób niż jest miejsc w samolocie.

"Komisja Europejska każdego miesiąca dostaje ok. 500 listów od pasażerów na temat przestrzegania _ lub nieprzestrzegania - tych regulacji przez przewoźników. Na uruchomioną rok temu linię telefoniczną z informacją o prawach pasażerów zadzwoniło 13 tys. osób" - powiedział w czwartek rzecznik unijnego komisarza ds. transportu Jacques'a Barrota, Stefaan De Rynck.

Reklama

De Rynck przyznał, że choć wielu przewoźników stosuje regulacje, bywa również, że nie są one przestrzegane. Zasady obowiązują wszystkich przewoźników, którzy utrzymują połączenia z krajami UE, także tych spoza Unii.

Jak wyjaśnił De Rynck, m.in. ta kwestia zostanie poruszona w piątek w Brukseli na spotkaniu przedstawicieli niezależnych narodowych urzędów, w których pasażerowie mogą składać skargi na linie lotnicze. W Polsce takimi sprawami zajmuje się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Warszawie.

Zgodnie z regulacjami przewoźnik musi wypłacić odszkodowanie za odmowę wpuszczenia na pokład w wysokości 250 euro w przypadku lotu do 1500 km, 400 euro od 1500 do 3500 km i 600 euro w przypadku trasy dłuższej niż 3500 km.

Ponadto pasażerowie mogą otrzymać odszkodowania za zbyt późną informację o anulowaniu lotu. Linia może odmówić wypłacenia zwrotu kosztów biletu lub odszkodowania, jeśli udowodni, że anulowanie lotu spowodowały "nadzwyczajne okoliczności" (np. bardzo trudne warunki pogodowe). Na piątkowym spotkaniu w Brukseli ma być poruszona kwestia zakresu definicji "nadzwyczajnych okoliczności".

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: samolot | anulowane loty | czwartek | Komisja Europejska | pokład
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »