Więcej reklamy

Polski rynek reklamy wzrósł w pierwszym kwartale o jedną trzecią. W ogólnopolskim ?torcie reklamowym? zwiększył się udział stacji telewizyjnych, mniejsze wpływy odnotowały radio i gazety. Browary zwiększyły wydatki na reklamę o ponad 92 procent.

Polski rynek reklamy wzrósł w pierwszym kwartale o jedną trzecią. W ogólnopolskim ?torcie reklamowym? zwiększył się udział stacji telewizyjnych, mniejsze wpływy odnotowały radio i gazety. Browary zwiększyły wydatki na reklamę o ponad 92 procent.

Ponad 1,8 mld zł wydały w ciągu pierwszych trzech miesięcy roku działające w Polsce firmy na reklamę w prasie, radio i telewizji - wynika z raportu wrocławskiej firmy Expert Monitor.

Może to oznaczać ponad 30-proc. wzrost ?tortu reklamowego?, jednak w praktyce należy uwzględnić ok. 6 proc. inflację oraz fakt, iż monitoring reklamy w mediach jest prowadzony według oficjalnych cenników. A te coraz bardziej odbiegają od cen, jakie realnie płacą mediom reklamodawcy. Szczególnie w przypadku stacji telewizyjnych, które coraz zacieklej konkurując ze sobą, przyznają swym klientom rabaty dochodzące nawet do 60 proc.

Reklama

Największym reklamodawcą okazała się branża żywnościowa, której nakłady w porównaniu z I kw. 2000 r. wzrosły o ponad 53 proc., dzięki czemu wyprzedziła koncerny produkujące kosmetyki, środki higieny osobistej i czystości.

Udział w rynku z 60,8 proc. do 64,88 proc. zwiększyła telewizja, jednak wydaje się, że jest to wzrost ?papierowy?. Dzięki realnej obniżce cen stała się ona jednak relatywnie najtańszym medium reklamowym.

Telewizja cieszy się coraz większym powodzeniem nie tylko producentów typowych dóbr szybkozbywalnych takich jak batoniki, czekolady, mydła, kosmetyki i środki czystości, ale przede wszystkim producentów wysoko i niskooktanowych alkoholi oraz szybko rozwijającej się w Polsce telefonii komórkowej.

Podczas, gdy w I kwartale ub.r. we wszystkich mediach producenci wódek, win szampanów zostawili niemal 3,7 mln zł, to w tym ponad 15,6 mln zł. Do tego niemal pięciokrotnego wzrostu przyczyniły się przede wszystkim reklamy alkoholi wysokoprocentowych, w rodzaju łódek i wuteka. Z kolei browary przeznaczyły na reklamę swych alkoholowych i bezalkoholowych wyrobów o 92,4 proc. więcej niż rok wcześniej. Mając w perspektywie ograniczenie możliwości emisji swych reklam w TV browary reklamują się w tym medium ze zdwojoną siłą. Odbywa się to nie tylko kosztem konsumenta, ale i innych mediów.

Nieco większą od browarów, bo przeszło 119,2-proc. dynamiką nakładów na reklamę, mogą pochwalić się producenci, a przede wszystkim operatorzy sieci telefonii komórkowych. Być może do tak dużego wzrostu inwestycji w promocję przyczyniło się, jak na razie tylko zapowiadane przez analityków, zmniejszenie tempa rozwoju polskiego rynku komórkowego.

Poza zwiększeniem udziału w rynku reklamowym stacji telewizyjnych, warto odnotować ok. 0,6-proc. spadek udziału stacji radiowych (Expert Monitor monitoruje tylko 4 największe stacje, które posiadają jednak trzy czwarte rynku reklamy radiowej) oraz ponad 3-proc. spadek udziału w rynku prasy. Sam rynek reklamy prasowej niewiele się zmienił: o 1,2 proc. zmniejszył się udział gazet, zaś o tyle samo wzrosły nakłady na magazyny.

Prawo i Gospodarka
Dowiedz się więcej na temat: browary | rynek reklamy | reklamy | polski rynek | radio
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »