Większe się opłaca

Zdecydowana większość Polaków (84%) jest świadoma faktu, iż kupno produktu w większym opakowaniu oznacza oszczędność dla domowego budżetu.

Zdecydowana większość Polaków (84%) jest świadoma faktu, iż kupno produktu w większym opakowaniu oznacza oszczędność dla domowego budżetu.

Jednak niemal 80% pytanych osób zajmujących się zakupami nie jest w stanie ocenić, ile w rzeczywistości można zaoszczędzić dzięki takiej formie zakupów - wynika z "Raportu Słonia", ogólnopolskiego badania opinii publicznej na temat niektórych zachowań zakupowych przeprowadzonego przez Pracownię Badań Społecznych z Sopotu w ramach akcji "Większe się opłaca". "Polski konsument jest typem racjonalnego i poszukującego zakupowicza" - mówi profesor Janusz Czapiński, psycholog Uniwersytetu Warszawskiego komentując wyniki badania. "Chcemy kupować taniej i jesteśmy w stanie poświęcić dużo energii, aby znaleźć ofertę dobrej jakości za mniejsze pieniądze" - dodaje prof. Czapiński.

Reklama

Wyniki najnowszego sondażu opinii publicznej badającego zachowania konsumentów skłaniają do wniosku, że Polacy, choć wiedzą o tym, iż zakup większych opakowań wiąże się z oszczędnościami, nie mają świadomości, ile pieniędzy dzięki takim zakupom zostaje w ich kieszeniach. Warunki recesji oraz moda na oszczędzanie sprawiają, że coraz uważniej i rozsądniej wydajemy pieniądze. "Raport Słonia" pokazuje, iż do najpopularniejszych sposobów oszczędzania w czasie zakupów należą:

- robienie listy zakupów (60% badanych używa jej zawsze lub często)

- zakup większych opakowań (56%)

- wyznaczenie z góry ściśle określonej kwoty na wydatki.(45%)

Powyższe tezy "Raportu Słonia" potwierdzają rezultaty badań rynkowych przeprowadzonych przez AC Nielsen Polska - wykazują one znaczny wzrost sprzedaży w ostatnich latach dużych opakowań produktów codziennego użytku. Przykładowo sprzedaż dużych opakowań pasty do zębów wzrosła w latach 2001 - 2002 o 478% (ujęcie ilościowe), kawy palonej o 161%, a proszku do prania o 64%.

Wychodząc naprzeciw tym tendencjom firma Procter&Gamble rozpoczęła akcję "Większe się opłaca" polegającą na informowaniu konsumentów o korzyściach wynikających z zakupu większych opakowań. Dzięki oznakowaniu dużych opakowań produktów takich marek, jak m.in. Vizir, Bonux, Ariel, Blend-a-med, Pampers, Always, Pantene Pro-V i Head&Shoulders logiem akcji - rysunkiem słonia kojarzonego powszechnie z dostatkiem, klienci mogą się zorientować ile faktycznie zaoszczędzą kupując większe opakowania tych produktów. Korzyści są znaczne, gdyż dla przykładu, kupując opakowanie proszku Vizir o wadze 6 kg zamiast 10 opakowań tego proszku o wadze 600g każde, oszczędzamy 21%. Jeszcze więcej zyskają rodzice maluchów, którzy zdecydują się na zakup większych opakowań pieluszek Pampers. Kupując opakowanie liczące 62 sztuki zapłacą o 26% mniej w przeliczeniu na jedną sztukę w stosunku do ceny jednej pieluchy w opakowaniu liczącym standardowo 30 sztuk. Korzyść finansowa na poziome 32% to efekt zakupu pieluszek Pampers w opakowaniu Jumbo zawierającym 92 sztuki. Należy przy tym dodać, że średnie zużycie pieluch wynosi 4 sztuki dziennie, zatem zakup największego dostępnego opakowania, to zapas na około 3 tygodnie. Podobna skala oszczędności występuje przy zakupie podpasek Always, kiedy zakup dwu-paku jest korzystniejszy cenowo o 29% w przeliczeniu na jedną podpaskę w stosunku do ceny kupna jednej paczki, tzw. regular. Poziom oszczędności finansowych wynikający z zakupu produktów oznaczonych logiem słonia jest różny, najczęściej jednak wynosi do 25%, choć, jak pokazują powyższe przykłady, może tez być wyższy.

"Raport Słonia pokazuje, że aż 79% Polaków uważa, iż kupując duże opakowania mogą zaoszczędzić nie więcej niż 20%, a prawie połowa liczy na co najwyżej 10-procentową oszczędność." - mówi Małgorzata Mejer, PR manager Procter&Gamble. "<> to inicjatywa o charakterze edukacyjno-informacyjnym. Cieszy nas przy tym fakt, iż wsparcia naszej akcji udzieliła Federacja Konsumentów" - dodaje Małgorzata Mejer.

"Malejąca inflacja oraz niższy koszt pieniądza na rynku stworzyły atrakcyjną możliwość dla polskich konsumentów, polegającą na kupowaniu produktów w dużych opakowaniach za niższą cenę jednostkową" - mówi Małgorzata Niepokulczycka, Prezes Federacji Konsumentów. "Szacuje się, że cena jednostkowa produktu w dużych opakowaniach może być niższa nawet do 25%. Możliwość ta, zdaniem Krajowej Rady Federacji Konsumentów jest niezwykle atrakcyjna, gdyż pozwala konsumentom dokonywać oszczędnych zakupów, bez konieczności rezygnowania z jakości" - dodaje Prezes Federacji.

Przeciętne polskie gospodarstwo liczy statystycznie 2,8 osoby (dane ze spisu powszechnego 2002 roku). Miesięczne wydatki na artykuły codziennej potrzeby w rodzinie "2+1" wynoszą średnio ponad 660 PLN na osobę (dane GUS za rok 2001). Dzięki racjonalnemu zarządzaniu wydatkami polskie gospodarstwa domowe są w stanie zaoszczędzić nawet do 1 wydatków na produkty oznaczone logiem słonia. W większości gospodarstw domowych wiadomo, co potwierdzają wyniki "Raportu Słonia", że można oszczędzać nie rezygnując ze standardów życia i przyzwyczajeń do produktów dobrej jakości. Niewiele gospodyń domowych orientuje się jednak, ile tak naprawdę wynoszą realne korzyści z oszczędności. Chcąc wydawać pieniądze warto czynić to w sposób racjonalny i zgodny z potrzebami.

brak
Dowiedz się więcej na temat: oszczędności | faktu | zakup | oszczędność
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »