Reklama

Większość Polaków ograniczy świąteczne wydatki

Polacy ruszyli zaciskać pasa. Z powodu rosnącej inflacji i drożejącej żywności prawie 64 proc. Polaków ograniczy w tym roku świąteczne wydatki w porównaniu do ubiegłorocznych - wynika z badania przekazanego PAP. Zdaniem ekspertów na specjały wydamy nie więcej niż 200 zł na osobę wynika z sondażu UCE Research i Grupę Blix.

Grupa Polsat Plus i Fundacja Polsat razem dla dzieci z Ukrainy

Z sondażu przeprowadzonego przez ekspertów UCE Research i Grupę Blix wynika, że 36,9 proc. Polaków planuje wydać na wielkanocną żywność maksymalnie 200 zł w przeliczeniu na jednego domownika. 25,8 proc. badanych podaje przedział 200-300 zł, a 13,2 proc. - sumę między 300 a 400 zł.

Reklama

Blisko co dziesiąty respondent jeszcze nie wie, ile wyda, natomiast 8,4 proc. badanych przewiduje, że będzie to wartość od 400 do 500 zł. Co dwudziesty badany zakłada wydatki na poziomi ponad 500 zł, a dla 1,6 proc. koszt zakupów nie ma żadnego znaczenia.

Według analityka z UCE Research Damiana Tarnawskiego, deklaracja blisko 40 proc. badanych dotycząca najniższego przedziału wydatków wskazuje na zwiększoną ostrożność w wydawaniu pieniędzy, w tym także na święta.

"Widać wyraźnie, że Polacy chcą jak najoszczędniej nabyć produkty potrzebne do przygotowania tradycyjnych potraw wielkanocnych" - ocenił Tarnawski.

W badaniu 63,6 proc. respondentów zadeklarowało, że zamierza ograniczyć wydatki na zakupy wielkanocne w porównaniu tych z ubiegłego roku, tymczasem w 2021 roku taką redukcję rdr deklarowało 51 proc. ankietowanych, a w 2020 roku - 56 proc.

Obecnie 20,1 proc. badanych nie chce zmniejszać wydatków. Rok temu ta grupa liczyła 32 proc. Polaków, a w 2020 roku - 29 proc. W tegorocznym badaniu 6,3 proc. respondentów jeszcze nie podjęło decyzji w tym względzie, a 5,3 nie potrafi się określić, natomiast dla 4,7 proc. ta kwestia w ogóle nie ma znaczenia.

Zdaniem Krzysztofa Łuczaka z Grupy Blix, dotychczas Polacy przeważnie kupowali znacznie więcej żywności na święta, niż byli w stanie spożyć, przez to duża część jedzenia się marnowała. "Zmniejszenie grupy osób, które nie zamierzają ograniczać wydatków, świadczy o tym, że coraz większy odsetek Polaków chce robić zakupy w racjonalny i przemyślany sposób. W tym roku święta będą się odbywać w cieniu trwającej wojny i przez to mogą też być mniej wystawne niż w poprzednich latach" - wskazał. Jak ocenił, jednak kluczowym argumentem ograniczenia wydatków jest drożejąca żywność i wysoka inflacja.

Z badania wynika, że wśród osób, które planują zmniejszyć wydatki na świąteczne zakupy 22,3 proc. badanych podaje przedział 15-20 proc. Nieznacznie mniejsza grupa respondentów stanowiąca 22,2 proc., wskazuje na cięcie rzędu 10-15 proc. O 20-30 proc. mniej wyda 16,2 proc. ankietowanych, natomiast 9,5 proc. badanych jeszcze nie wie, jaki poziom oszczędności wybierze. Co dziesiąty respondent zapowiada ograniczenie kosztów o 10 proc.

Według Łuczaka ograniczenie wydatków powyżej poziomu inflacji wynika z niepokoju o przyszłość i większej chęci oszczędzania niż w poprzednich latach. "Polacy doskonale wiedzą o tym, że Ukraina była dużym eksporterem żywności i przez trwający konflikt ceny produktów spożywczych będą mocno rosnąć w najbliższym czasie" - zauważył ekspert.

Badanie zostało zrealizowane pod koniec marca 2022 roku metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) przez platformę badawczą UCE Research i Grupę Blix, na grupie ponad 2200 dorosłych Polaków, którzy we własnych gospodarstwach odpowiadają za robienie zakupów.

*****

Polacy redukują wydatki, ale inflacja nie zniknie

W obecnej sytuacji nawet znaczące ograniczenie konsumpcji gospodarstw domowych nie przydusi mocno drożyny. Inflacja i tak będzie rosła m.in. na skutek wojny, ale też obniżki podatków - czytamy w czwartkowej "Rz".

Rzeczpospolita donosi, że konsumenci przerażeni cenami w sklepach coraz częściej łapią się za kieszenie i zastanawiają się, jak oszczędzić na bieżących wydatkach.

"Mogą np. kupować mniej żywności, szukać tańszych zamienników czy rezygnować z usług, które nie są uznawana za niezbędne - np. restauracji czy podróży" - czytamy na łamach gazety.

"Oszczędzać będziemy także na wydatkach związanych ze Świętami Wielkanocnymi - głównie w postaci poszukiwania produktów o jak najniższych cenach, (jakość schodzi na drugi plan) - czytamy w czwartkowym wydaniu.

"Rz" powołuje się na badania platformy UCE Research i Grupy BLIX, z których wynika, że ponad połowa Polaków zamierzała ograniczyć wydatki na bieżące zakupy w I kwartale tego roku.

Gazeta informuje również, że badania GUS pokazują, iż konsumenci powoli zaczynają powstrzymywać się przed dokonywaniem poważniejszych zakupów. Przykładowo sprzedaż samochodów w lutym spadła realnie rok do roku o 20 proc., a mebli, elektroniki i sprzętu AGD - o 4,4 proc.

"Takie strategie oszczędnościowe mają na celu utrzymanie kondycji budżetów domowych czy dostosowania ich do spadającej siły nabywczej dochodów. I zwykle, w +normalnych+ warunkach, prowadzą do zdławienia inflacji, a przynajmniej do jej dużego przyhamowania" - donosi "Rz".

Ale jak twierdzą cytowani przez dziennik eksperci, obecna sytuacja jest szczególna. Ogromne ryzyko wzrostu cen płynie z trzech głównych rynków - energii, metali i żywności. Pożywką dla inflacji mają być też rosnące pensje i świadczenia.

Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze


Wasze komentarze
No hate

Wyrażaj emocje pomagając!

Grupa Interia.pl przeciwstawia się niestosownym i nasyconym nienawiścią komentarzom. Nie zgadzamy się także na szerzenie dezinformacji.

Zachęcamy natomiast do dzielenia się dobrem i wspierania akcji „Fundacja Polsat Dzieciom Ukrainy” na rzecz najmłodszych dotkniętych tragedią wojny. Prosimy o przelewy z dopiskiem „Dzieciom Ukrainy” na konto: ().

Możliwe są również płatności online i przekazywanie wsparcia materialnego. Więcej informacji na stronie: Fundacja Polsat Dzieciom Ukrainy.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »