Właściciel Biedronki pokazał, ile zarobił. Biznes w Polsce to dla niego żyła złota
Przychody grupy Jeronimo Martins, właściciela sieci handlowej Biedronka, wyniosły w 2023 r. ponad 30 mld euro, co oznacza wzrost o jedną piątą wobec 2022 r. Spora część sprzedaży przyniosła spółce działalność w Polsce, która stale rośnie.
Z opublikowanych przez Jeronimo Martins wyników finansowych za IV kw. 2023 r. można się dowiedzieć, że w ciągu roku przychody grupy urosły o 20,6 proc. Dało to kwotę 30,61 mld euro, czyli w przybliżeniu 132 mld złotych (kurs 4,34 z początku 2024 roku).
Jeżeli chodzi zaś o końcówkę roku, to od października do grudnia grupa wypracowała 8,16 mld euro (35,4 mld zł), co oznacza wzrost wobec IV kw. 2022 r. o 16,7 proc. Największy udział w wypracowanych wynikach miał polski biznes spółki, czyli działalność Biedronki.
Największa sieć pośród sklepów typu dyskont w Polsce wygenerowała w całym 2023 r. 21,5 mld euro przychodów, a za sam IV kw. była to kwota 5,69 mld euro, co dało wzrost o kolejno 14,2 proc. i 5,1 proc. w ujęciu rocznym. W polskiej walucie daje to natomiast sumy 93,3 mld zł oraz 24,7 mld zł. Są to oczywiście przeliczenia poglądowe, ponieważ kurs złotego do euro był w całym ubiegłym roku dynamiczny, a umocnienie się polskiej waluty nastąpiło w jego końcówce.
Pozostając jednak przy kwotach podanych w euro, to widać, że Biedronka odpowiadała za łącznie 70 proc. przychodów grupy. Pozostałe 30 proc. wypracowały natomiast sieci Pingo Doce i Recheio, działające w rodzimej dla Jeronimo Martins Portugalii oraz sieć Ara, która funkcjonuje na kolumbijskim rynku.
Można więc uznać, że sieć Biedronka jest perłą w koronie grupy Jeronimo Martins. Nie dziwi więc, że spółka nie porzuca planów dalszego rozwoju biznesu. W samym 2023 r. sklepy z popularnym owadem w logo powiększyły się o kolejne 174 placówki.
"Biedronka przez cały rok utrzymywała silną dynamikę handlową i osiągnęła lepsze wyniki niż rynek, nawet w bardziej agresywnym i konkurencyjnym otoczeniu" - tak skomentowano wyniki w opublikowanym przez grupę raporcie finansowym.
Jednak Biedronka to nie jedyna marka, jaką w Polsce rozwija portugalska grupa. W jej skład wchodzą także drogerie Hebe, jednak na tle sklepów spożywczych osiągają one zdecydowanie niższe wyniki. Łączny przychód za cały 2023 r. wyniósł bowiem 469 mln euro, co i tak oznaczał blisko 31 proc. wzrost wobec 2022 roku.