Właściciel Biedronki ze wzrostem sprzedaży. Ale wyniki i tak nie zachwycają

Sprzedaż Grupy Jeronimo Martins, czyli właściciela Biedronki, wzrosła w okresie styczeń-wrzesień 2024 r. o 10,3 proc. do 24,8 mld euro. W samym trzecim kwartale przychody wzrosły o 6,7 proc. do ok. 8,467 mld euro - ale już zysk netto spadł: wyniósł 187 mln euro wobec 202 mln euro rok wcześniej. Portugalska grupa poinformowała, że odczuwa presję na marże w związku ze spadkiem cen żywności oraz wzrostem kosztów.

Dodajmy, że w okresie od stycznia do września zysk netto grupy wyniósł 440 mln euro, co oznacza spadek aż o 21,2 proc. rdr.

W raporcie finansowym Jeronimo Martins podano, że zgodnie z oczekiwaniami grupa obserwuje gwałtowny spadek cen żywności oraz wzrost kosztów, co powoduje presję na marże.

Biedronka mierzy się z presją na marże, chce chronić rentowność

"W tym otoczeniu koncentrujemy się na sprzedaży, jednocześnie wzmacniając dyscyplinę kosztową i szukając korzyści w zakresie efektywności operacyjnej, by chronić rentowność" - napisano.

"Zgodnie z oczekiwaniami, inflacja żywności zmniejszyła się w ciągu dziewięciu miesięcy, kończąc okres znacznych wzrostów cen z poprzednich dwóch lat. Ten spadek w połączeniu ze znaczną presją kosztową zaostrzył konkurencję i zwiększył presję na marże. Ponadto, popyt konsumencki na naszym głównym rynku pozostał ograniczony" - powiedział cytowany w raporcie prezes Jeronimo Martins Pedro Soares dos Santos.

Reklama

Prezes dodał, że w końcówce roku, w tym w sezonie świątecznym, grupa koncentruje się na poszerzaniu bazy klientów.

Przychody samej tylko sieci Biedronka (Jeronimo Martins jest też właścicielem drogerii Hebe, w Portugalii prowadzi supermarkety Pingo Doce, a w Kolumbii sieć sklepów Ara) wzrosły w okresie trzech kwartałów w krajowej walucie o 3,9 proc. rdr do 17,46 mld euro, a w samym III kwartale wzrosły o 2,6 proc. do 5,921 mld euro. Sprzedaż LFL (ang. like for like, czyli w sklepach działających co najmniej rok) spadła o 0,7 proc. po dziewięciu miesiącach - i o 1,9 proc. w III kwartale.

Jak podano w raporcie, w Polsce - mimo wzrostu płacy minimalnej - sektor handlu detalicznego żywności nadal notuje spadek sprzedaży, a słabość konsumenta zaostrzyła konkurencję na rynku.

Biedronka: Pozostaniemy liderem cenowym

"W tym wymagającym środowisku, gdzie decydującym czynnikiem są ceny, Biedronka pozostanie liderem cenowym, a priorytetem będzie wzrost sprzedaży wolumenowej" - dodano.

W 2024 r. planowane jest otwarcie 130-150 (netto) sklepów Biedronka, a program remontów obejmie ok. 275 sklepów.

Nakłady inwestycyjne Grupy Jeronimo Martins wyniosły po trzech kwartałach 2024 roku 648 mln euro wobec 790 mln euro rok wcześniej, z czego nakłady w Biedronce sięgnęły 253 mln euro.

Grupa podtrzymała, że nakłady inwestycyjne w całym 2024 r. powinny wynieść ponad 1 mld euro.

W Biedronce sprzedaż w sklepach porównywalnych spada, w Lidlu rośnie

O danych dotyczących obrotów poinformował też Lidl Polska.

"W czwartym kwartale 2023 roku oraz pierwszym, drugim i trzecim kwartale 2024 roku obroty Lidl Polska rozwijają się znacznie szybciej niż obroty głównego konkurenta. W trzecim kwartale 2024 roku Lidl Polska osiągnął ponad 5-procentowy wzrost obrotu porównywalnego like4like" - czytamy w komunikacie prasowym przesłanym do naszej redakcji.

Lidl Polska działa na polskim rynku od 22 lat. Obecnie sieć posiada ponad 900 sklepów ulokowanych w całym kraju.

W komunikacie dodano, że w 2023 r. trzystu polskich dostawców wyeksportowało swoje produkty w ramach marek własnych Lidl na 28 zagranicznych rynków, na których obecny jest Lidl. Wartość tego eksportu wyniosła blisko 6,5 mld zł. Zaś w ciągu sześciu lat (2018-2023) eksport polskich produktów za pośrednictwem międzynarodowej sieci Lidl osiągnął wartość ponad 25 mld zł.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: Biedronka | wyniki finansowe | sprzedaż
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »