Reklama

Właściciel Circle K wycofuje się z przejęcia sieci Carrefour

Kanadyjska sieć sklepów wielobranżowych Couche-Tard wycofała się z przejęcia giganta branży detalicznej po tym, jak francuski rząd zapowiedział zawetowanie umowy - poinformowały wiadomoscihandlowe.pl.

Negocjacje w sprawie umowy o wartości 16 mld euro (19,5 mld dolarów) zakończyły się po spotkaniu francuskiego ministra gospodarki Bruno Le Maire z założycielem Couche-Tard Alainem Bouchardem - podała agencja Bloomberg.

Reklama

Francuscy ministrowie nalegali, że nie zgodzą się na przejęcie, ponieważ mogłoby to zagrozić równowagi na rynku żywnościowym, biorąc też pod uwagę pandemię koronawirusa.

Chcąc uspokoić ministrów, Bouchard obiecał zainwestować miliardy w Carrefour, zapowiedział, że utrzyma zatrudnienie przez dwa lata i że grupa będzie notowana na paryskiej giełdzie, jak w Kanadzie - poinformował Bloomberg. Na razie ani Couche-Tard, ani Carrefour nie potwierdzili tej informacji.

Chociaż rozmowy ustały, anonimowe źródła cytowane przez Bloomberga podały, że negocjacje mogą zostać wznowione, jeśli rząd francuski zmieni swoje stanowisko.

Jednak w piątek francuski minister gospodarki ogłosił swój wybór publicznie, mówiąc: - Moje stanowisko jest jasne i zdecydowane - nie.

- Bezpieczeństwo żywnościowe jest dla naszego kraju kwestią strategiczną i nie można tak po prostu oddawać jednego z dużych francuskich detalistów - powiedział Le Maire. 

- Carrefour jest największym pracodawcą w sektorze prywatnym we Francji, zatrudniającym prawie 100 000 pracowników - zauważył, a grupa obejmuje 20 proc. rynku dystrybucji żywności w tym kraju.

Oświadczenia Francuzów nie przekonały jednak kanadyjskiego rządu. Jak wynika ze źródła, na które powołuje się Bloomberg, Kanadyjczycy mogą zrozumieć obawy związane z zezwoleniem zagranicznej firmie na przejęcie tak dużego krajowego pracodawcy, ale obawy dotyczące bezpieczeństwa żywnościowego są nieuzasadnione.

Na koniec września Carrefour zarządzał w Polsce siecią 944 sklepów w różnych formatach, od convenience po hipermarkety. Z kolei w skład sieci Circle K, która należy do Couche-Tard wchodzi w Polsce ok. 370 stacji paliwowych wraz z działającymi na nich sklepami. Warto jednak zauważyć, że szyld Carrefour Express widnieje na ponad 80 stacjach paliw niezależnych operatorów stacyjnych (Total, Shell, Avia/Unimot, Wasbruk, GreenPoint, PitStop). 

Zarówno dla Carrefoura, jak i dla Circle K istotnym elementem strategii jest ekspansja sieci przez franczyzę. Przypomnijmy, że pierwsza z wymienionych firm prowadzi w tym modelu sklepy w formacie convenience, minimarkety, sklepy na stacjach, a nawet supermarkety. Już ok. 75 proc. spośród 944 sklepów Carrefoura w Polsce działa we franczyzie. Ambicje francuskiej sieci sięgają otwierania nawet 100 tego rodzaju sklepów rocznie. Również Circle K oprócz placówek własnych rozwija sieć we franczyzie. Na ok. 370 stacji paliwowych firmy w Polsce co czwarta jest franczyzowa.

Dowiedz się więcej na temat: Carrefour | handel

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »