Carrefour
Środa, 11 grudnia 2024 (07:55)
Aktualizacja Środa, 11 grudnia 2024 (11:10)
Carrefour to jedna z największych sieci handlowych na świecie, która stała się synonimem nowoczesnego handlu detalicznego i hipermarketów. Historia marki sięga ponad pół wieku wstecz, a jej rozwój od małego sklepu do globalnego giganta odzwierciedla przemiany zachodzące w gospodarce światowej, społeczeństwie i technologii.
Carrefour - najważniejsze informacje
Początki Carrefour - lata 50. i 60.
Historia Carrefour rozpoczyna się w 1958 roku, kiedy Marcel Fournier, właściciel małego sklepu z artykułami spożywczymi w Annecy we Francji, oraz bracia Jacques i Denis Defforey, doświadczeni handlowcy, postanowili założyć nową sieć handlową. Ich celem było stworzenie miejsca, które zaoferuje klientom szeroki wybór produktów po konkurencyjnych cenach, w jednym dużym, samoobsługowym sklepie.
Pierwszy sklep pod marką Carrefour otworzono w 1960 roku w Annecy. Nazwa „Carrefour” (fr. „skrzyżowanie”) odnosiła się do lokalizacji pierwszego sklepu, który znajdował się w pobliżu ważnego skrzyżowania. Było to symboliczne nawiązanie do idei, że Carrefour ma być miejscem, gdzie spotykają się ludzie, towary i różnorodne potrzeby klientów.
Przełomowym momentem w historii marki było otwarcie w 1963 roku pierwszego hipermarketu w Sainte-Geneviève-des-Bois, niedaleko Paryża. Był to pierwszy tego typu sklep w Europie, łączący szeroki wybór artykułów spożywczych, przemysłowych i innych, dostępnych w jednym miejscu. Model hipermarketu oparty na zasadzie samoobsługi, niskich cen i dużych powierzchni sprzedażowych okazał się wielkim sukcesem i szybko zaczął się rozprzestrzeniać we Francji oraz poza jej granicami.
Ekspansja na międzynarodowe rynki - lata 70. i 80.
W latach 70. Carrefour z powodzeniem kontynuował rozwój na rynku francuskim, ale zarząd sieci postanowił, że nadszedł czas na ekspansję zagraniczną. Pierwszym krokiem było otwarcie sklepów w Belgii (1969) i Hiszpanii (1973), co było początkiem międzynarodowej ekspansji marki. Wkrótce potem Carrefour zainwestował w inne kraje europejskie, a także w Amerykę Łacińską, Azję i Afrykę.
Jednym z kluczowych momentów było wejście na rynek hiszpański, gdzie Carrefour zdobył dużą popularność. Kolejnym ważnym krokiem była ekspansja do Ameryki Południowej. W 1975 roku Carrefour otworzył pierwszy hipermarket w Brazylii, co okazało się strzałem w dziesiątkę, ponieważ kraj ten oferował ogromny rynek i potencjał wzrostu.
Wraz z rozwojem technologii i globalizacją, Carrefour stopniowo zaczynał dostosowywać swoje sklepy do specyficznych potrzeb lokalnych rynków. Stało się to kluczowym elementem strategii międzynarodowej, pozwalając firmie na zdobycie pozycji lidera w wielu krajach. W latach 80. Carrefour stał się prawdziwie globalną marką, działającą na kilku kontynentach, w tym w Azji (Japonia, Tajwan), Afryce (Maroko) oraz Ameryce Łacińskiej.
Wyzwania lat 90. i konsolidacja na rynku
Lata 90. to okres dalszej ekspansji, ale również rosnących wyzwań na rynkach międzynarodowych. Carrefour, jak każda wielka korporacja, musiał stawić czoła konkurencji, zmieniającym się preferencjom konsumentów oraz globalnym kryzysom gospodarczym. Na przestrzeni tej dekady firma zaczęła również intensywnie inwestować w nowe technologie oraz rozwijać nowe formaty sklepów, takie jak supermarkety, sklepy dyskontowe czy małe sklepy osiedlowe.
W 1999 roku Carrefour dokonał jednej z najważniejszych fuzji w swojej historii - połączył się z siecią Promodès, jednym z największych detalistów we Francji. Dzięki tej fuzji Carrefour stał się drugim co do wielkości detalistą na świecie, zaraz po amerykańskim gigancie - Wal-Mart. Fuzja ta przyniosła również znaczące korzyści logistyczne i operacyjne, pozwalając firmie na dalszą ekspansję w Europie i poza nią.
Carrefour w Polsce
Carrefour pojawił się w Polsce w 1997 roku, otwierając swój pierwszy hipermarket w Łodzi. Był to jeden z pierwszych hipermarketów w Polsce, który wprowadził nowoczesny model sprzedaży na dużą skalę. Wejście Carrefour na polski rynek zbiegło się w czasie z transformacją gospodarczą kraju i rosnącym popytem na nowoczesne formaty handlowe. Carrefour szybko zdobył popularność, a jego sklepy zaczęły pojawiać się w wielu miastach.
W ciągu kolejnych lat sieć intensywnie się rozwijała, otwierając kolejne hipermarkety, supermarkety oraz mniejsze sklepy typu convenience. Carrefour w Polsce stał się jednym z liderów rynku, konkurując z innymi dużymi sieciami, takimi jak Biedronka czy Lidl. Carrefour inwestuje również w innowacje, rozwijając sprzedaż online oraz usługi dostaw do domu.
Temat Carrefour znajdziesz również w serwisie:
Carrefour - Wiadomości
-
Aż 25 groszy za butelkę. Znana sieć podnosi kwotę wypłaty w pilotażu systemu kaucyjnego
Środa, 13 listopada (11:55)System kaucyjny w Polsce miał ruszyć z początkiem 2025 roku, jednak będzie opóźniony. Oficjalny start zbiórki opakowań plastikowych w sklepach został przeniesiony na październik... -
Zmiana na czele polskiego oddziału Carrefour. Francuza zastąpił Polak
Poniedziałek, 4 listopada (16:45)Nie Francuz, a Polak pokieruje polskim odddziałem francuskiej sieci sklepów Carrefour. Z początkiem listopada funkcję tę objął Tomasz Waligórski. To historyczna zmiana na tym stanowisku -... -
Carrefour pozbywa się stacji paliw w Polsce. Trwają poszukiwania inwestora
Czwartek, 26 września (06:40)Carrefour, francuski detalista, posiadający sieć hipermarketów i supermarketów w Polsce, poszukuje chętnego na swoje przysklepowe stacje paliw. Z informacji, do których dotarł serwis... -
Duża sieć zamyka kolejne sklepy w Polsce. 950 osób straciło już pracę
Wtorek, 13 sierpnia (14:30)Carrefour w Polsce mierzy się z trudnościami dotyczącymi ograniczania działalności w Polsce. Słynna francuska sieć sklepów zwija swoje placówki. Tylko w ciągu ostatniego roku zamkniętych... -
W Carrefour oddaj butelkę i odbierz bon. Kolejny operator rusza z pilotażowym testem system kaucyjnego
Piątek, 9 sierpnia (11:50)Pilotażowo system kaucyjny wystartował już w części warszawskich sklepów Carrefour. Próbę systemu, który musi działać od 1 stycznia 2025 przeprowadza obecnie Inpost wraz z Carrefourem i... -
Koszyk niespodzianka w Carrefour znowu dostępny. Jak wypada na tle tego z Auchan?
Czwartek, 18 lipca (10:32)Trwa druga edycja kultowej akcji promocyjnej w Carrefourze. Tym razem w blisko 180 sklepach dostępne są zafoliowane koszyki z kosmetykami. A jak koszyki niespodzianki tej sieci wypadają... -
Francuska sieć zwolniła 951 osób. Zdradziła, co będzie dalej
Środa, 10 lipca (14:16)Carrefour tnie zatrudnienie w Polsce. W ciągu roku zmniejszyło się ono o 951 osób - podał serwis dlahandlu.pl. Ponadto sporo placówek się zamknęło - w 2023 r. około stu. Francuski gigant... -
Carrefour może otrzymać gigantyczną karę. Sieć sklepów ma poważny problem
Środa, 19 czerwca (17:09)Nad francuską siecią supermarketów Carrefour wisi widmo zapłaty gigantycznej kary w wysokości nawet 200 mln euro. O ukaranie detalisty zawnioskowało do sądu handlowego w Rennes francuskie...