Współpraca Krajowej Izby Gospodarczej z firmami amerykańskimi
Prezes Krajowej Izby Gospodarczej i Williama A. Workmana - Wiceprezesa Izby Handlowej Stanów Zjednoczonych podpisali list intencyjny w sprawie przystąpienia Polski do programu współpracy pomiędzy małymi i średnimi firmami z obu krajów.
Zakończona w sobotę wizyta prezydenta Aleksandra Kwaśniewskiego w Stanach Zjednoczonych była nie tylko sukcesem politycznym. Miała także swój wymiar gospodarczy. Najważniejszym gospodarczym efektem tej wizyty było podpisanie przez Andrzeja Arendarskiego - Prezesa Krajowej Izby Gospodarczej i Williama A. Workmana - Wiceprezesa Izby Handlowej Stanów Zjednoczonych listu intencyjnego w sprawie przystąpienia Polski do programu współpracy pomiędzy małymi i średnimi firmami z obu krajów.
Program ten, bazujący na najnowszej technologii e-commerce, pozwala na natychmiastowy dostęp poprzez bazę danych do amerykańskich firm, zainteresowanych importem, a także współpracą w danej branży. W pierwszej fazie realizacji projektu uczestniczyć będą wyselekcjonowane sektory gospodarki, takie jak:
· informatyka, telekomunikacja,
· przemysł spożywczy,
· branża medyczna (produkcja sprzętu medycznego),
· przemysł maszynowy i samochodowy,
· technologie ochrony środowiska.
Stopniowo do programu będą mogły przystąpić kolejne branże.
Dzięki sieci połączeń e-commerce możliwy jest nie tylko najszybszy dostęp do potencjalnego klienta, lecz także interaktywny dialog, włącznie z podpisaniem umowy. Ponadto system zawiera niezbędne informacje w zakresie wymagań formalno - prawnych obu krajów. Będzie on działał w oparciu o dwa biura regionalne: jedno przy Izbie Handlowej Stanów Zjednoczonych, a drugie przy Krajowej Izbie Gospodarczej.
Obecnie projektem objęte są Tajlandia oraz Singapur. Do wejścia przygotowuje się Chorwacja, zaś Czechy wyraziły zainteresowanie udziałem w programie.
Podstawowymi celami projektu na najbliższe trzy lata są:
· włączenie co najmniej tysiąca firm polskich do sieci informatycznej,
· znalezienie co najmniej dwóch potencjalnych partnerów w USA dla przynajmniej dwustu firm polskich,
· promocja Polski jako kraju atrakcyjnego dla inwestycji poprzez imprezy promocyjne w co najmniej pięciu dużych miastach amerykańskich,
· przeszkolenie co najmniej sześciuset polskich firm w zakresie rozwijania ich potencjału zagranicznego,
· współpraca z polskimi stowarzyszeniami biznesowymi.
Przedsięwzięcie umożliwi poszerzenie relacji handlowych i inwestycyjnych między polskimi i amerykańskimi przedsiębiorstwami oraz wzmocni współpracę pomiędzy organizacjami zajmującymi się rozwojem przedsiębiorczości w obu krajach. Pomoże także pobudzić przepływ technologii i zwiększy ilość przedsięwzięć typu joint - venture. Rozwój relacji handlowych między firmami polskimi i amerykańskimi podniesie poziom możliwości technicznych, umiejętności zarządzania i wydajności polskich firm.