Zagospodarowanie mienia przejętego od wojsk Federacji Rosyjskie

KERM przyjął i rekomendował Radzie Ministrów Sprawozdanie z wykonania zadań wynikających ze Strategicznego Programu Rządowego "Zagospodarowanie mienia przeję-tego od wojsk Federacji Rosyjskiej" w latach 1995-1999 wraz z "Informacją o realizacji rocznego planu zadaniowo-finansowego w 1999", przedłożone przez pełnomocnika rządu do zagospodarowania mienia przejętego od wojsk Federacji Rosyjskiej.

KERM przyjął i rekomendował Radzie Ministrów  Sprawozdanie z wykonania zadań wynikających ze Strategicznego Programu Rządowego "Zagospodarowanie mienia przeję-tego od wojsk Federacji Rosyjskiej" w latach 1995-1999 wraz z "Informacją o realizacji rocznego planu zadaniowo-finansowego w 1999", przedłożone przez pełnomocnika rządu do zagospodarowania mienia przejętego od wojsk Federacji Rosyjskiej.

Strategiczny Program Rządowy "Zagospodarowanie mienia przejętego od wojsk Federacji Rosyjskiej" (SPR) ustanowiono decyzją Rady Ministrów 23 maja 1995 r. W celu likwidacji szkód ekologicznych stworzono "Program rekultywacji terenów zdegradowanych przez woj-ska Federacji Rosyjskiej". 10 czerwca 1994 r. z inicjatywy rządu Sejm uchwalił ustawę o za-gospodarowaniu nieruchomości Skarbu Państwa przejętych od wojsk Federacji Rosyjskiej. 1 września 1995 r. powołano pełnomocnika rządu do zagospodarowania mienia przejętego od wojsk Federacji Rosyjskiej, a 11 września - radę programową.

Reklama

Na realizację obu programów przeznaczano w budżecie państwa specjalną rezerwę celową. I tak w 1995 r. przekazano 30 mln zł; w 1996 r. - 30 mln zł (w tym 21 mln na zagospoda-rowanie mienia i 9 mln na rekultywację terenów zdegradowanych); w 1997 r. - 33,5 mln zł (w tym - 24,5 mln zł na zagospodarowanie mienia i 9 mln na rekultywację terenów zdegra-dowanych); w 1998 r. - 30,4 mln zł (24,4 mln na zagospodarowanie mienia i 6 mln na re-kultywację terenów zdegradowanych); w 1999 - 27,7 mln zł (w tym 22,3 mln na zagospoda-rowanie mienia i 5,4 mln na rekultywację terenów zdegradowanych).

Powyższe kwoty były znacznie niższe od potrzebnych na realizację zaplanowanych zadań. Mimo to realizacja SPR w dotychczasowym zakresie doprowadziła do zagospodarowania przeważającej części nieruchomości oraz usunięcia szkód ekologicznych na terenach przezna-czonych do zagospodarowania oraz przerwania procesu dewastacji obiektów i degradacji śro-dowiska. W kolejnych latach ujawniły się jednak pewne słabości w realizacji programu rzą-dowego. Chodziło o brak programów badawczych, dotyczących zwłaszcza zdrowia ludności zamieszkującej tereny wojskowe. Odnotowano brak środków pomocowych na prace studyjne na przykład o likwidacji niewypałów i niewybuchów, promocję i upowszechnianie wiedzy z zakresu SPR. Ujawnił się zgłaszany przez wszystkie gminy problem szczupłości środków z rezerwy celowej budżetu państwa w stosunku do potrzeb. Chodziło również o zbyt późne przekazywanie tych środków gminom.

W latach 1995-1999 do pełnomocnika rządu wpłynęły wnioski o dofinansowanie z budżetu państwa 414 zadań SPR, których realizacja kosztowałaby 471 246 tys. zł. Dotacje przyznano na dofinansowanie 227 zadań. Z kolei w 1999 r. do pełnomocnika rządu wpłynęło 90 wnio-sków o dofinansowanie z budżetu państwa zadań, których wykonanie oszacowano na 108 525,5 tys. zł. Dotacje przyznano na realizację 47 zadań.

Jeśli chodzi o realizację SPR, to suma środków własnych i innych, zgromadzonych przez in-westorów, przewyższa wartość rezerwy celowej z budżetu państwa. Jednocześnie analiza do-tychczasowych źródeł finansowania "Programu rekultywacji terenów zdegradowanych przez wojska Federacji Rosyjskiej" dowodzi, że jest on w ok. 45 proc. finansowany z budżetu pań-stwa, w ok. 45 proc. z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, a w ok. 10 proc. z innych źródeł.

W latach 1995-1999 na zagospodarowanie mienia przeznaczono: 122 mln zł z budżetu pań-stwa i 143 mln zł z budżetów gmin i innych inwestorów.

Oznacza to, że dofinansowywanie zadań z budżetu państwa stymulowało gminy do poszuki-wania środków własnych i innych na ich realizację.

Wykorzystywanie dotacji i realizacji zadań SPR było systematycznie monitorowane przez pełnomocnika rządu, a także poddawane ocenie w czasie sesji wyjazdowych rady programo-wej.

Prowadzono również działalność promocyjną dotyczącą zagospodarowania mienia i możliwości inwestowania na terenach byłych baz wojskowych.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: przejęcia | dofinansowanie | wojsko | Federacja Rosyjska
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »